۰ نفر

از چه سنی می‌توان درخواست کارت ملی هوشمند داد؟

۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۸:۴۵
کد خبر: 826799
از چه سنی می‌توان درخواست کارت ملی هوشمند داد؟

کارت ملی هوشمند که برای هر ایرانی یک هویت دیجیتال ایجاد می‌کند و وجود آن برای دریافت خدمات دولت الکترونیکی ضروری است، در کنار شناسنامه معتبرترین مدرک هویتی محسوب می‌شود. در حال حاضر کارت ملی هوشمند برای کلیه افراد دارای تابعیت ایرانی بالای ۱۵ سال صادر می‌شود اما قرار است به زودی زیر ۱۵ ساله‌ها هم صاحب کارت ملی شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، کارت ملی هوشمند که جایگزین کارت ملی شناسایی سابق شد، دارای تراشه‌ی الکترونیکی است که اطلاعات هویتی شهروندان از قبیل اطلاعات شناسنامه‌ای، عکس، اثر انگشت، کد پستی و کلید انجام امضای دیجیتال را به‌صورت امن و محافظت‌شده در حافظه‌ خود ذخیره دارد. اهمیت این مدرک شناسایی در سال‌های اخیر به مرور بیشتر و بیشتر شده و در حال حاضر بسیاری از امور اداری و بانکی با کارت ملی هوشمند انجام می‌گیرد.

در حال حاضر طبق قانون کلیه افراد بالای ۱۵ سال باید کارت ملی هوشمند داشته باشند و در غیر این صورت، برخی از خدمات به افراد بالای ۱۵ سال فاقد کارت ملی هوشمند ارائه نمی‌شود. شرط سنی کارت ملی هوشمند طی سال‌های اخیر پابرجا بوده است اما بنا بر گفته وزیر کشور قرار است به زودی زیر ۱۵ ساله‌ها هم صاحب کارت ملی هوشمند شوند.

زیر ۱۵ ساله‌ها از چه زمانی صاحب کارت ملی می‌شوند؟

احمد وحیدی، وزیر کشور، ۱۵ دی‌ماه امسال در حاشیه رونمایی از سند هویتی شهید فخری‌زاده در جمع خبرنگاران درباره صدور کارت ملی برای افراد زیر ۱۵ ساله گفت: این موضوع یکی از اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته، چرا که می‌تواند در حوزه اخذ خدمات برای این افراد تسهیل گری را فراهم کند. لذا در ماه‌های آینده این اقدام آغاز خواهد شد.

به تازگی رئیس سازمان ثبت احوال کشور نیز به موضوع صدور کارت ملی برای زیر ۱۵ ساله‌ها تأکید کرده است. هاشم کارگر ۱۵ بهمن در این باره به ایرنا گفت: برای صدور کارت به این گروه منع قانونی نداریم، مطالعات آن انجام شده و تصمیماتی هم در کنار مجوزهای قانونی گرفته شده است؛ اعتقاد داریم که برای افراد زیر ۱۵ سال هم کارت هوشمند ملی صادر شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور افزود: کارت هوشمند ملی این افراد را می‌توان از بدو تولد صادر کرد که تا چند سال برای وی قابل استفاده باشد. با توجه به اینکه پس از چند سال و تا سن ۱۵ سالگی چهره فرد تغییر می کند، می توان کارت جدید صادر کرد.

به گفته رئیس سازمان ثبت احوال، کارت هوشمند ملی افراد زیر ۱۵ سال از نظر اطلاعات گنجانده شده در آن نسبت به افراد بالای ۱۵ سال تفاوت خواهد داشت اما از نظر امنیت همچون سایر کارت‌های هوشمند ملی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha