۰ نفر

با صد میلیون کجای تهران خانه رهن کنیم؟

۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۸:۰۰
کد خبر: 826798
با صد میلیون کجای تهران خانه رهن کنیم؟

تا چند سال قبل با ۱۰۰ میلیون تومان بودجه امکان خرید آپارتمان در بسیاری از مناطق تهران وجود داشت و حالا با این بودجه رهن خانه در ارزان‌ترین مناطق تهران به امری سخت و نزدیک به محال تبدیل شده است.

اقتصاد آنلاین - سجاد مالمیر؛ در سال‌های اخیر قیمت مسکن در تهران و سایر مناطق ایران با افزایش قابل توجهی همراه شده و به تبع آن قیمت رهن و اجاره هم بالا رفته است. با وجود رکود در بازار مسکن و تعیین سقف مبلغ رهن و اجاره توسط دولت، قیمت اجاره در سال جاری نیز افزایش یافته و موضوع اجاره به دغدغه جدی حدود ۲۴ میلیون ایرانی مستأجر تبدیل شده است.

در تهران که حدود نیمی از جمعیت این کلانشهر مستأجر هستند میزان افزایش اجاره بها به قدری بوده که نفس مستاجران تهرانی را به شماره انداخته و باعث کوچ بسیاری از تهرانی‌ها به شهرهای حومه تهران و کرج شده است. 

خانه‌های ارزان‌قیمت با شرایط عجیب

نگاهی به فایل‌های اجاره بها در سایت‌های ثبت آگهی نشان می‌دهد که دیگر به ندرت خانه‌هایی در تهران وجود دارند که با ۱۰۰ میلیون تومان بتوان آنها را رهن کرد. این خانه‌ها عموماً متراژهای بسیار پایین دارند و مالکان شرایط بسیار عجیب و غریبی برای اجاره آنها در نظر گرفته‌اند.

به طور مثال، صاحب ملکی در محله مهرآباد یک واحد زیرزمین ۱۵ متری را آگهی کرده و نوشته هم مناسب سکونت است و هم مناسب انباری! رهن پیشنهادی برای این ملک ۱۰۰ میلیون تومان است. 

صاحب ملک دیگری در سنگلج یک واحد آپارتمان ۲۴ متری خود را با ودیعه ۱ میلیون و اجاره ماهانه ۱۰۰ هزار تومان فایل کرده و نوشته این آپارتمان فقط به یک زوج موجه داده می‌شود و شرط اجاره دادنش این است که مستأجر آشپزی یک وعده ناهار برای ۱۰ نفر از شنبه تا پنج‌شنبه را به‌عهده دارد!

گزینه دیگر برای سکونت در تهران، رهن واحد ۵۰ متری در طبقه سوم آپارتمانی در کوی ۱۷ شهریور است که صاحب این ملک شرط مراقب از مادر سالمندش را برای اجاره دادن ملک خود تعیین کرده و نوشته مادرش در طبقه اول و خودش در طبقه دوم سکونت دارند و در ازای مراقبت مستأجر از مادرش، اجاره بها از او دریافت نمی‌کند.

مورد عجیب دیگر یک اتاق ۱۷ متری در طبقه سوم خانه‌ای در محله آذری است که صاحب ملک نوشته این اتاق در محیط خانوادگی که فرش و وسایل برای زندگی کردن دارد همراه با حمام و سرویس مشترک اجاره داده می‌شود. ودیعه درخواستی مالک ۳۵ میلیون تومان با ماهی یک میلیون تومان اجاره بها است.

هم‌خانه شدن یا زندگی در پارکینگ؟!

اگر قیمت رهن خانه را در سایت‌های انتشار آگهی به کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان محدود کنید با آگهی‌های زیادی از سوی افراد مواجه می‌شوید که به دنبال هم‌خانه می‌گردند. بر اساس این آگهی‌ها شما با ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بودجه می‌توانید در کنار یک هم‌خانه در واحدهای کوچک، سوئیت‌ها و پاسیوها زندگی کنید. البته اکثر منتشرکنندگان آگهی‌ها نوشته‌اند باید شما را ببینند و شرایط ‌شما برای هم‌خانه شدن را تأیید کنند.

همچنین در جستجو برای پیدا کردن خانه‌ای با رهن ۱۰۰ میلیون تومان در تهران، به آگهی‌های زیادی برمی‌خوید که پارکینگ‌ها را با این قیمت برای رهن و اجاره گذاشته‌اند. برخی از مالکین، پارکینگ خود را آگهی کرده و نوشته‌اند از آن می‌توانید به‌عنوان محل اسکان خود هم استفاده کنید!

قیمت پارکینگ‌های اجاره‌ای هم نجومی است اما در میان آگهی‌ها، برخی پارکینگ‌ها دیده می‌شود که با قیمت ۳۰، ۴۰ یا ۵۰ میلیون ودیعه و یک تا ۳ میلیون تومان کرایه ماهیانه به اجاره گذاشته‌اند.

اجاره خانه ارزان در اطراف تهران

اگر با ۱۰۰ میلیون تومان بودجه از رهن خانه در شهر تهران ناامید شده‌اید، باید بدانید شرایط در شهرهای اطراف تهران مناسب‌تر است و با این مبلغ گزینه‌های مختلفی پیش روی شما است. البته در اطراف تهران هم خانه‌های متراژ بالا و دارای امکانات ویژه و واحدهای مناسب در محله‌های عالی و طبقات پایین آپارتمان‌ها نمی‌توان اجاره کرد اما حداقل از آگهی‌های عجیب شهر تهران رهایی خواهید یافت!

آپارتمان‌های متعددی در فرچک، شهر قدس، پرند، پاکدشت، اندیشه، ورامین، چهاردانگه، صباشهر، پردیس، گلستان، نسیم‌شهر، بومهن، باقرشهر، رباط کریم و دماوند، با رهن ۱۰۰ میلیون تومان یا کمتر از آن آگهی شده است. این واحدها عموماً ۵۰ متری تا ۷۰ متری هستند و هر کدام برخی از امکانات مانند آپارتمان، آسانسور و انباری را ندارند. برخی از این خانه‌های در طبقه‌های پنجم یا ششم ساختمان‌های بدون آسانسور هستند!

همچنین در برخی از مناطق استان البرز نیز می‌توان واحدهایی با حدود ۱۰۰ میلیون تومان بودجه رهن کرد. البته باید توجه کرد که این واحدها نیز معمولاً شرایطی مانند واحدهای ارزان‌قیمت شهرهای استان تهران را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha