۱ نفر

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ ایمیدرو:

به دنبال اصلاح قوانین و تسهیل صادرات در حوزه گوهرسنگ‌ها هستیم

۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۴۹
کد خبر: 826488
به دنبال اصلاح قوانین و تسهیل صادرات در حوزه گوهرسنگ‌ها هستیم

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ ایمیدرو بیان کرد: اصلاح قوانین و تسهیل در ارزش‌گذاری باعث می‌شود که صادرات گوهرسنگ‌ها تسهیل و ثبت اطلاعات نیز انجام شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، ابومحمد هاشمی، مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ ایمیدرو در جمع خبرنگاران بیان کرد: سه سال است که در حال اجرای سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ‌های کشور هستیم، این سند یک مجموعه بهم پیوسته‌ای از فعالیت‌های مختلف در حوزه گوهرسنگ‌ها است که از معدن تا تولید محصولات و حضور در نمایشگاه‌ها و بازارهای بین‌المللی را دربرمی‌گیرد.

هاشمی افزود: در یازده استان عملیات اکتشاف انجام شده و اکتشافات سراسری یاقوت را داشته‌ایم که در کشور به نتیجه رسیده است. مسابقات آزاد ملی مهارت گوهرتراشی در آبان ماه در شهر فردوس برگزار شده و به تبع این موضوعات، اولین نمایشگاه تخصصی گوهرسنگ‌ها را هم شکل دادیم.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که گوهرهای ایرانی و تراشکارانمان را به دنیا معرفی کنیم و نهایتا یک برندسازی صورت بگیرد تا ورود ما به بازارهای جهانی تسهیل شود.

مجری طرح گوهرسنگ ایمیدرو بیان کرد: بحث شناسه‌گذاری گوهرسنگ‌ها را با مرکز کدگذاری کالا و خدمات وزارت صمت دنبال کردیم. اولین شناسه‌ها را ایجاد کردیم که در آن شناسه، مارکت گوهرسنگ‌ها دنبال می‌شود، یعنی مشخص می‌شود که گوهرسنگ از کدام معدن استخراج شده، تراشنده چه کسی بوده و نهایتا چه مشخصاتی فنی دارد. همچنین یک مرکز اعتبارسنجی گوهرسنگ‌ها در مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران ایجاد شده تا اگر دعاوی صورت گرفت بتوانیم در آنجا مسائل را حل کنیم. اینها کارهای زیرساختی بوده که انجام شده است.

هاشمی اظهار کرد: با ‌یک‌سری مشکلات در حوزه قوانین و مقررات گوهرسنگ‌ها مواجه هستیم، به عنوان مثال واردات گوهرسنگ خام به داخل کشور ممنوع است که به دنبال اصلاح قوانین این مورد هستیم تا از گروه کالای چهار خارج شود و به عنوان مواد اولیه صنعت در اختیار صنعتگران قرار گیرد.

وی با اشاره به این که در بعضی از گوهرسنگ‌ها پیشرو هستیم و برخی را نداریم، گفت: در همسایگی ما در کشور افغانستان، یاقوت و زمردهای خیلی خوبی وجود دارد که در داخل کشور نداریم.

مجری طرح گوهرسنگ ایمیدرو با بیان این که ۹۰ شرکت گوهرسنگی از بخش‌های مختلف مصنوعات، تراشکاری، تجهیزات و ماشین‌آلات در اولین نمایشگاه گوهرسنگ‌ها حضور دارند، بیان کرد: صنعت گوهرسنگ‌ها یک صنعت باستانی در ایران است و حتی در باستان‌شناسی‌هایی که در شهر سوخته انجام شده یک‌سری گوهرسنگ‌های مصنوعی نیز کشف شده است.

هاشمی عنوان کرد: تجارت گوهرسنگ‌ها، تجارت چمدانی است و آمار دقیقی نسبت به صادرات‌مان نداریم. یک بخشی در فرودگاه امام خمینی به عنوان اتاق گوهر و فلزات گرانبها ایجاد خواهد شد تا تجمیع ارزش‌گذاری گوهرسنگ‌ها انجام شود و در نهایت صادرات تسهیل شود.

به گفته مجری طرح گوهرسنگ ایمیدرو، اصلاح قوانین و تسهیل در ارزش‌گذاری باعث می‌شود که صادرات گوهرسنگ‌ها تسهیل و ثبت اطلاعات انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha