۰ نفر

هشدار؛ تاریخ تمدید گواهینامه خود را چک کنید

۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۵۴
کد خبر: 826404
هشدار؛ تاریخ تمدید گواهینامه خود را چک کنید

از سال ۱۳۹۱ تا کنون گواهینامه‌های رانندگی با اعتبار ۱۰ ساله صادر می‌شوند و این بدان معناست که پس از پایان زمان اعتبار گواهینامه، باید آن را تمدید کرد زیرا در غیر این صورت فرد صاحب گواهینامه مشمول جریمه دیرکرد خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، مدت زمان اعتبار گواهینامه رانندگی طی دهه‌های اخیر بارها تغییر کرده است. تا سال ۱۳۸۳ اعتبار گواهینامه رانندگی ۱۰ ساله بود که آن زمان اعلام شد به منظور اطمینان بیشتر از سلامت جسمانی و توانایی‌های افراد، در آیین نامه جدید راهنمایی و رانندگی مدت اعتبار گواهینامه‌های رانندگی از ۱۰ سال به ۵ سال کاهش یافته است. ۸ سال بعد دوباره اعتبار گواهینامه‌ها ۱۰ ساله شد و همچنان گواهینامه‌های جدیدی که صادر می‌شوند اعتبار ۱۰ ساله دارند.

تاریخ اتمام اعتبار گواهینامه هر شخص پشت کارت گواهینامه او درج شده است. بسیاری از دارندگان گواهینامه توجهی به تاریخ پایان اعتبار گواهینامه خود ندارند و معمولاً زمانی متوجه تمام شدن اعتبار گواهینامه می‌شوند که مشمول پرداخت جریمه دیرکرد شده‌اند. در حال حاضر جریمه دیرکرد، ۳۰ هزار تومان به ازای هر سال است که محاسبات آن پس از گذشت یک سال تمام از تاریخ انقضای گواهینامه صورت می‌گیرد.

تفاوت عدم تمدید گواهینامه با نداشتن گواهینامه

شاید این تصور وجود داشته باشد که عدم تمدید گواهینامه رانندگی با فاقد این گواهینامه بودن برابر است، اما در اصل شرایط این دو با هم فرق دارد. بنا بر قانون، عدم تمدید گواهینامه رانندگی موجب از بین رفتن ارزش و اعتبار آن نبوده و صاحب چنین گواهینامه‌هایی را نمی‌توان بدون گواهینامه دانست و تنها جریمه مربوطه اخذ می‌شود.

عدم تمدید گواهینامه مانع پرداخت خسارت بیمه می‌شود؟

در سال‌های اخیر شایعه شده راننده‌ای که گواهینامه خود را تمدید نکرده باشد، از شمول بیمه شخص ثالث خارج شده است، اما آیا این شایعه صحت دارد؟ مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی اخیراً در این باره گفته است: بر اساس قانون هر راننده که بیمه شخص ثالث داشته باشد، شرکت بیمه هنگام تصادف با هر وضعیت گواهینامه راننده، خسارت را پرداخت می‌کند.

قمصریان بیان کرده است: افرادی که فاقد گواهینامه هستند و یا گواهینامه مرتبط با وسیله نقلیه را ندارند مشمول ماده ۱۵ بیمه شخص ثالث خواهند شد در ماده ۱۵ بیمه شخص ثالث تاکید می‌شود در مواردی که تصادف صورت بگیرد و فرد فاقد گواهینامه یا گواهینامه متناسب باشد خسارت پرداختی به شخص ثالث باید از مقصر بازیافت شود. اما افرادی که گواهینامه آن‌ها تاریخش منقضی شده در این حوزه فرد مشمول بازیافت نخواهد بود و قانون برای آن جریمه و شرایط را مشخص کرده است و با پرداخت جریمه موضوع رفع سوء‌اثر می‌شود.

نحوه تمدید گواهینامه رانندگی

بهترین زمان برای تمدید گواهینامه رانندگی یک ماه قبل از تمام شدن اعتبار آن است. البته همانطور که اشاره شد، تا یک سال پس از تمام شدن تاریخ انقضای گواهینامه، مشمول جریمه نخواهید شد، اما بهتر است در زمان مشخص شده برای تمدید گواهینامه مراجعه کنید تا خیال‌تان راحت شود.

برای تمدید گواهینامه باید به یکی از مراکز پلیس +۱۰ در محل سکونت خود مراجعه کنید. اصل و کپی کارت ملی، اصل شناسنامه و کپی صفحه اول آن و دو قطعه عکس سه در چهار با پس زمینه سفید جزو مدارکی است که باید به پلیس +۱۰ تحویل دهید. پس از تحویل مدارک و پر کردن فرم مربوطه، باید به یکی از پزشکان معتمد ناجا برای انجام معاینه پزشکی مراجعه کنید و پس از طی کردن این پروسه، حدود یک هفته تا ۱۰ روز بعد گواهینامه جدید شما صادر می‌شود. لازم به ذکر است که تمدید اعتبار گواهینامه نیاز به آزمون مجدد رانندگی ندارد.

هزینه‌های تمدید گواهینامه رانندگی

همانطور که اشاره شد پروسه تمدید اعتبار گواهینامه شامل مراجعه به پلیس +۱۰ و پزشک بینایی‌سنجی است که انجام این پروسه مستلزم پرداخت هزینه‌هایی است. هزینه حق تمبر، هزینه تعویض گواهینامه قدیمی و تبدیل آن به گواهینامه هوشمند، هزینه پست گواهینامه رانندگی توسط اداره پست به آدرس محل سکونت، هزینه تصویر بیومتریک در دفتر پلیس ۱۰+ و هزینه معاینات چشم نزد پزشک معتمد ناجا از جمله هزینه‌های مربوط به تمدید اعتبار گواهینامه است که مجموع این هزینه‌ها حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان می‌شود. همچنین اگر فرد با بیش از یک سال تأخیر برای تمدید اعتبار گواهینامه مراجعه کند باید به ازای هر سال تأخیر، مبلغ ۳۰ هزار تومان را به‌عنوان جریمه دیرکرد بپردازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha