۰ نفر

اسفندماه هم بانک‌ها وام می‌دهند؟

۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۱۵
کد خبر: 826097
اسفندماه هم بانک‌ها وام می‌دهند؟

با نزدیک‌تر شدن به روزهای آخر سال، چشم امید بسیاری از مردم به سمت بانک‌ها است تا بتوانند در آستانه نوروز و سال جدید تسهیلات بانکی بگیرند. بانک‌ها نیز با توجه به آنکه دستورالعملی مبنی بر توقف پرداخت وام در اسفند ماه برای آن‌ها صادر نشده است، موظف هستند به مشتریان خود وام بدهند اما واقعیت این است که هر سال روند پرداخت تسهیلات در ماه آخر سال به کندی پیش رفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، یکی از مشکلاتی که مردم در ماه‌های منتهی به آخر سال با آن مواجه می‌شوند، دشواری دریافت تسهیلات از سمت بانک‌ها است و بسیاری از متقاضیان عملاً شانس دریافت وام در این بازه زمانی را از دست می‌دهند.

گرچه وزیر اقتصاد صراحتاً اعلام کرده که هیچ وقت دستورالعملی مبنی بر توقف پرداخت وام در ماه‌های پایانی سال از سوی وزارت اقتصاد برای بانک‌های دولتی صادر نشده است اما در واقع پاسخی که برخی از متصدیان شعب بانک‌های خصوصی و دولتی در پرداخت تسهیلات خرد به افراد اعلام می‌کنند این است که وام نداریم! و ارائه تسهیلات خرد را به آن‌ طرف سال موکول می‌کنند. 

مهدی صحابی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره عدم پرداخت تسهیلات خرد از سوی برخی بانک‌ها در روزهای پایانی سال، می‌گوید: به صورت شفاهی به مدیران عامل بانک‌ها اعلام کرده‌ایم که تا آخرین روز سال جاری باید تسهیلات را پرداخت کنند و اگر نیاز باشد به صورت مکتوب نیز بخشنامه‌ای صادر خواهیم کرد تا هیچ توقفی در پرداخت تسهیلات نداشته باشند.

این در حالی است که معمولاً بانک‌ها به بهانه‌های مختلف از جمله بستن حساب‌های مالی و ترازنامه‌ای در پایان سال از اعطای تسهیلات سر باز می‌زنند. 

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی یکی از دلایل دیگر این موضوع را ضعیف شدن منابع بانک‌ها در ماه پایانی سال عنوان کرده و به ایلنا گفته است: منابع بزرگ در بانک‌ها معمولا در اختیار کارخانه‌ها و مجموعه‌هایی با چند نیروی انسانی قرار دارد و پرداختی این مجموعه‌ها در پایان سال به کارگران و نیروی انسانی افزایش می‌یابد و باید عیدی، پاداش و حقوق کارگران را بپردازند از سوی دیگر معمولا این مجموعه‌ها ماشین‌آلات و تجهیزات خود را قبل سال جدید نوسازی می‌کنند. 

به گفته این نماینده مجلس، حتی سپرده‌های خرد که متعلق به مردم است نیز در این باره زمانی کاهش پیدا می‌کند چراکه مردم در پایان سال هزینه سفر را تامین می‌کنند یا اینکه به دنبال نوسازی یا تبدیل به احسن دارایی خود هستند بنابراین سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند.

بنابراین تضعیف منابع مالی بانک‌ها در روزهای پایانی سال و بستن حساب‌های مالی باعث شده که وام گرفتن در ماه اسفند به نسبت سایر ماه‌ها سخت‌تر باشد اما این به معنای صفر شدن شانس وام‌گیرنده برای دریافت وام نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha