۰ نفر

مبلغ وام ازدواج افزایش می‌یابد؟

۲۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۸:۰۴
کد خبر: 825625
مبلغ وام ازدواج افزایش می‌یابد؟

وام قرض‌الحسنه ازدواج در سال‌های اخیر افزایش یافته است و در سال ۱۴۰۳ نیز طبق قانون بودجه کشور وام ازدواج با افزایش مواجه خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز ۷ بهمن ۱۴۰۲ در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ را مشخص کردند. طبق این مصوبه، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ و زوجه‌های زیر ۲۳ سال، ۳۵۰ میلیون تومان و برای سایر زوج‌ها ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

در سال جاری وام ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ و زوجه‌های زیر ۲۳ سال، ۲۲۰ میلیون تومان و برای سایر زوج‌ها ۱۸۰ میلیون تومان است که طبق مصوبه جدید، مبلغ وام ازدواج در سال آتی حدود ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت. 

زمان دریافت وام ازدواج ۳۵۰ میلیونی

پرداخت وام ازدواج بر اساس شرایط سال ۱۴۰۳ زمانی آغاز می‌شود که بانک مرکزی دستور العمل اجرایی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج مبتنی بر قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کند. این دستورالعمل در سال جاری در ماه اردیبهشت ابلاغ شد و در سال‌های پیشین نیز معمولاً زمان ابلاغ آن اردیبهشت ماه بوده است. بنابراین اگر در سال ۱۴۰۳ تا قبل از ابلاغ بخشنامه جدید به بانک‌ها مراجعه کنید تنها می‌توانید از تسهیلات ابلاغ شده سال ۱۴۰۲ استفاده کنید و برای گرفتن وام ازدواج ۳۰۰ و ۳۵۰ میلیونی باید تا زمان ابلاغ دستورالعمل جدید صبر کنید.

شرایط دریافت وام ازدواج در سال ۱۴۰۳

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۷ بهمن ۱۴۰۲، وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ به کلیه زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱ بوده است تعلق می‌گیرد. البته باید توجه کرد افرادی که پیشتر ازدواج کرده و وام ازدواج را دریافت کرده‌اند دیگر امکان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را ندارند.

همچنین بانک‌ها برای اعطای وام ازدواج به زوجین از آنها تقاضای ضامن می‌کنند. پیش از این بارها اعلام شده که طبق قانون معرفی یک ضامن معتبر به بانک‌ها برای دریافت وام کافی است اما معمولاً بانک‌ها دو ضامن معتبر درخواست می‌کنند. همچنین متقاضیان وام ازدواج در کنار معرفی ضامن معتبر باید سفته هم ارائه کنند.

اقساط وام ازدواج در سال ۱۴۰۳

در سال‌های اخیر دوره بازپرداخت وام ازدواج از ۷ سال به ۱۰ سال افزایش یافته و اگر در سال ۱۴۰۳ هم بازپرداخت وام ازدواج ۱۰ ساله باشد، اقساط وام ازدواج کمتر از ماهی سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومن تومان خواهد بود. وام ازدواج یک وام قرض‌الحسنه بدون سود است اما کارمزد آن از وام‌گیرنده اخذ می‌شود.

اقساط وام ازدواج ۱۴۰۳ بستگی به مبلغ وام زوجین دارد. اگر وام‌گیرنده تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی دریافت کند اقساط وام ازدواج ۱۴۰۳ ماهانه حدود دو میلیون و ۷۳۰ هزار تومان و اگر تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی دریافت کند اقساط وام ازدواج ۱۴۰۳ ماهانه حدود ۳ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان خواهد بود. همچنین اگر یکی از زوجین تسهیلات ۳۵۰ میلیونی و یکی تسهیلات ۳۰۰ میلیونی بگیرد، اقساط وام ازدواج ۱۴۰۳ ماهانه به بیش از پنج میلیون و ۹۱۰ هزار تومان می‌رسد و اگر هر دو نفر تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی دریافت کنند، اقساط وام ازدواج ۱۴۰۳ حدودا ۶میلیون و ۳۷۰ هزار تومان خوهد بود.

البته به خاطر کارمزد وام ازدواج که حدود ۴ درصد است، برخی ماه‌های استثنائی برای پرداخت اقساط وجود دارد. در حقیقت وام‌گیرنده باید در اولین قسط هر سال مبلغ کارمزد آن سال را بپردازد که این مبلغ هر سال کاهش پیدا می‌کند. بر این اساس در زمان واریز وام برای وام‌گیرنده، مبلغی حدود ۱۲ میلیون تومان از حساب او بابت کارمزد سال اول کسر می‌شود. اقساط وام ازدواج در ماه سیزدهم یعنی ماه اول سال دوم ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در ماه بیست‌وپنجم ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. این عدد در ماه ۱۰۹ یعنی اولین ماه از آخرین سال بازپرداخت اقساط به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد تا با پرداخت آن مبلغ کل کارمزد به حساب بانک واریز شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha