۰ نفر

رتبه اول تولید زعفران را داریم

۲۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۵۷
کد خبر: 825425
رتبه اول تولید زعفران را داریم

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه ایران در حوزه تولید زعفران رتبه اول جهان را داراست، گفت: همچنین در حوزه تولید پسته رتبه دوم، تولید عسل رتبه دوم و سوم به صورت نوسانی و تولید خرما، انار، هلو، زردآلو و گردو نیز رتبه سوم جهان را داریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از برنا، مجتبی خیام نکویی در دومین نشست هیئت عالی رتبه وزارت کشاورزی و امنیت غذایی مالزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران که موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی برگزار شد، اظهار کرد: در این مقطع زمانی حقیقتاً اراده مسئولان دو کشور ایران و مالزی برای ارتقای روابط بسیار مشهود است، بنابراین انتظار می‌رود در این فرصت باقی مانده بتوانیم در زمینه‌های مختلف بخش کشاورزی همکاری‌های مشترک را در قالب برنامه‌های اجرایی ارتقاء دهیم.

وی با اشاره به تصویر وضعیت کشاورزی ایران تصریح کرد: ایران حدود ۱۶۴ میلیون و ۸۰۰ هکتار وسعت دارد که ۱۱ درصد آن اراضی کشاورزی، ۴۸ درصد مرتع، ۹ درصد جنگل، ۱۹ درصد بیابان و مابقی شامل کوهستان‌ها و دریاچه‌ها است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر جمعیت ایران حدود ۸۹ میلیون نفر است که از این تعداد ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر درگیر امر تولید در بخش کشاورزی هستند که اکر خانواده‌های آنان را همه اضافه کنیم، حداقل ۲۲ میلیون نفر از جمعیت ایران ارتزاق شان از بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کل تولیدات کشاورزی ایران ۱۳۰ میلیون تن است، گفت: براین اساس حدود ۸۵ میلیون تن محصولات زراعی، حدود ۲۲ میلیون تن محصولات باغی، تولید ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز، ۲ میلیون، حدود ۱۱ میلیون تولید شیر، ۶۰۰ هزار تن مرغ، ۱۳۶ هزار تن عسل، بالغ بر یک میلیون و ۱۵۸ هزار تن تخم مرغ و مجموع تولیدات شیلاتی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است، در حالی که سواحل آبی ایران ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر است.

وی افزود: براین اساس این موضوع نشان می‌دهد یکی از ظرفیت‌های خوب ایران که می‌توانیم با همکاری‌های مشترک آن را ارتقا دهیم در حوزه شیلات، آبزیان و صیادی است.

خیام نکویی با اشاره به اینکه ایران در حوزه تولید زعفران رتبه اول جهان را داراست، گفت: همچنین در حوزه تولید پسته رتبه دوم، تولید عسل رتبه دوم و سوم به صورت نوسانی و تولید خرما، انار، هلو، زردآلو و گردو نیز رتبه سوم جهان را داریم.

وی ادامه داد: ضمن اینکه ۶۸ درصد محصولات زراعی، ۱۸ درصد محصولات باغی، ۱۳ درصد محصولات دامی و سایرین نیز حدود یک درصد است.

این مسئول با بیان اینکه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بزرگترین سازمان تحقیقاتی و آموزشی خاورمیانه محسوب می‌شود، اظهار کرد: حدود هشت تا ۹ هزار نفر نیرو دارد که بیش از ۲ هزار نفر از آن‌ها آکادمیک هستند. ضمن اینکه کشور ما دارای ۲۱ مؤسسه ملی، ۳۴ مرکز تحقیقات علوم دامی و ۳۱۴ ایستگاه تحقیقاتی است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به پیشنهادات همکاری‌های مشترک ایران با مالزی، پیرو جلساتی که در مالزی و ایران برگزار شد، تصریح کرد: که از جمله پیشنهادها شامل ایجاد مرکز تحقیقات مشترک میوه‌های گرمسیری، تأسیس مرکز پژوهشی مشترک در زمینه ارکیده، ایجاد یک گروه پژوهشی مشترک برای چای و ایجاد کارگروه مشترک بین تحقیقات آبخیزداری و حفاظت خاک ایران و مؤسسه تحقیقات کشاورزی مالزی است.

آمادگی راه اندازی مرکز تحقیقات مشترک در حوزه علوم دامی

وی با اشاره به اینکه حوزه شیلات بسیار مورد تاکید است، بیان کرد: براین اساس آمادگی داریم با ایجاد مرکز مشترک تحقیقات شیلات ایران با محوریت ماهیان خاویاری و محصولات فرآوری شده آبزیان به مالزی کمک کنیم و متقابلاً از کمک‌های این کشور در تولیدات شیلاتی بهره‌مند شویم.

خیام نکویی با اشاره به اینکه ایران قابلیت تولید واکسن‌های جدید آبزیان را داشته، گفت: در این زمینه آمادگی داریم خط تولید واکسن را در کشور مالزی با همکاری بخش خصوصی این کشور راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه علوم دامی آمادگی داریم مرکز تحقیقات مشترک ایران و مالزی را راه اندازی کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: همچنین آمادگی داریم تحقیقات مشترک در زمینه تولید حشره کش‌ها با استفاده از عصاره گیاهان دارویی را با مالزی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آمادگی داریم تجربیات خود را در زمینه تولید مشترک بذر واکسن نوترکیب گامبورو در اختیار مالزی قرار دهیم، اظهار کرد: با توجه به اینکه میانگین مصرف برنج توسط مالزیایی‌ها سالانه حدود ۹۰ کیلوگرم یعنی سه برابر هر ایرانی است، آمادگی داریم در این زمینه هم ارزیابی لاین‌های برنج متحمل به شوری را به عنوان اقدامی مشترک آغاز کنیم.

خیام نکویی متذکر شد: در حوزه مؤسسه رازی نیز، ور زمینه تولید مشترک بذر واکسن نوترکیب نیوکاسل و بذر واکسن آنفلوانرای فوق حاد آمادگی داریم که پژوهش‌های مشترکی نیز، در این زمینه داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha