۱ نفر

۱۱ راه کم کردن هزینه مشاوره روانشناسی (تضمینی)

۲۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۳۳
کد خبر: 825394
۱۱ راه کم کردن هزینه مشاوره روانشناسی (تضمینی)

افراد زیادی از جلسات مشاوره روان درمانی استفاده می‌‍کنند، اما با وجود هزینه زیاد نتیجه نمی‌گیرند! شاید فکر کنید هزینه مشاوره با روانشناس زیاد است و باید تعداد زیادی جلسه خریداری کنید تا مشکلتان رفع شود. در صورتی که اینطور نیست و راهکارهایی برای کاهش هزینه مشاوره روانشناسی وجود دارد.

چطور هزینه مشاوره روانشناسی را کم کنیم؟

در ادامه راهکارهایی برای کم کردن هزینه مشاوره روانشناسی بیان می کنیم.

می خواهید در مشاوره روانشناسی به چه اهدافی برسید؟

اگر مراجعین اهداف مشخصی داشته باشند، مشاوره بهتر جواب میدهد. اگر اهداف شما به روشنی تعریف شده باشند، درمانگر شما به احتمال زیاد استراتژی هایی برای کمک به رسیدن به اهدافتان خواهد داشت. اگر اهداف شما مبهم یا تعریف نشده باشند، احتمال پیشرفت کمتر است. سعی کنید اهداف خود را در یک جمله یا عبارت مانند «من می خواهم بر افسردگی ام غلبه کنم» یا «ما می خواهیم ارتباطاتمان را بهبود بخشیم» بیان کنید. یک مشاور خوب به شما کمک می‌کند اهداف خود را به صورت واضح و مختصر تعریف کنید. شما می‌توانید با داشتن یک ایده روشن و مختصر از اهدافی که می‌خواهید در مشاوره روانشناسی دنبال کنید، به مشاور خود کمک کنید.

آماده انجام کارهایی در جلسات و بین جلسات باشید

پیشرفت در مشاوره تفاوتی با پیشرفت در سایر حوزه های زندگی مانند شغل، ورزش یا سایر کارهای سازگار با تلاش در یادگیری ندارد و به کارگیری مهارت ها منجر به پیشرفت می‌شود. بنابراین، آمادگی برای مشارکت فعال در جلسات و بین جلسات به شما کمک می‌کند بهترین پیشرفت را داشته باشید. درمانگر با شما همکاری خواهد کرد تا مطمئن شود نوع و میزان کاری که از شما خواسته اند انجام دهید، مفید و در حد توانایی های شماست.

تمرکز بر اهداف فرآیند باعث کاهش هزینه مشاوره می‌شود

۱۱ راه کم کردن هزینه مشاوره روانشناسی (تضمینی)

ورزش کاران و سایر اجراکنندگان با تمرکز بر اهداف فرآیند، نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند.

اهداف فرآیند یعنی اقدامات تحت کنترل شما و به احتمال زیاد منجر به عملکرد بالا می‌شوند.

مجریانی که به جای آن بر نتایج تمرکز می‌کنند که به عنوان اهداف نتیجه نیز شناخته می‌شود، تمایلی به عملکرد خوب ندارند زیرا تمرکز بر نتایج، از اقدامات برای انجام کار، کم می‌کند. همانطور که در ورزش، تمرکز بر اهداف فرآیند در مشاوره منجر به بهترین پیشرفت می‌شود. به عبارت دیگر، شما باید با یادگیری و به کارگیری مهارت‌هایی که هدف‌های فرآیندی هستند و درمانگرتان برای پیشرفت به شما توصیه می‌کند، روی «موضوع صحبت» تمرکز کنید.

برنامه مشخصی برای نحوه مراقبت از خود پس از جلسات داشته باشید

بعد از یک جلسه مشاوره چالش برانگیز، معمولا احساس سنگینی، ناراحتی یا خستگی می‌کنید. حتی اگر جلسه شما چندان سخت نباشد، درمان کار سختی است و احتمالا بعدا کمی احساس خستگی می‌کنید. برای کم کردن تعداد جلسات مشاوره و کاهش هزینه ها حتما به توصیه های مشاور دقت کنید.

روی کارهایی که می‌توانید انجام دهید تمرکز کنید نه روی کارهایی که دیگران می‌توانند برای رسیدگی به مشکلات شما انجام دهند

مراجعانی که روی کارهایی که می‌توانند برای رسیدگی به مشکلاتشان انجام دهند تمرکز می‌کنند، نسبت به مراجعانی که روی کارهایی که دیگران انجام می‌دهند یا کارهایی که دیگران باید انجام دهند تمرکز می‌کنند، پیشرفت بهتری دارند.

مشکل تمرکز بر دیگران این است که اگر طرف مقابل در اتاق مشاوره حضور نداشته باشد، صحبت کردن در مورد کاری که باید انجام دهد، به ایجاد تغییراتی که شما برای رسیدگی به مسائل خود نیاز دارید، منجر نخواهد شد.

بنابراین حتی اگر طرف مقابل در مشکلات شما نقش داشته باشد، تمرکز بر این که چگونه می‌توانید به آن شخص پاسخ دهید، احتمالا موثرترین استراتژی برای رفع پریشانی شما خواهد بود. در مشاوره زوجین، هر یک از پارتنرها کارهایی را که می‌توانند به طور متفاوت برای بهبود رابطه انجام دهند، در نظر می گیرند و به این ترتیب بهترین پیشرفت را دارند.

برای امتحان ایده ها و مهارت های جدید آماده باشید

۱۱ راه کم کردن هزینه مشاوره روانشناسی (تضمینی)

تعریف انیشتین از جنون این است که یک کار را بارها و بارها به یک شکل انجام دهید و انتظار نتیجه متفاوتی داشته باشید!

مراجعانی در مشاوره پیشرفت می‌کنند که با امتحان کردن ایده ها و مهارت های جدید به توصیه های انیشتین توجه می‌کنند.

مراجعانی که آزاد نیستند ایده ها و مهارت های جدید را امتحان کنند، به احتمال کمتری پیشرفت می‌کنند؛ زیرا انجام این کار به معنای «انجام مکرر و مکرر یک کار» برای حل مشکلشان است.

تمرکز بر عمل و حل مساله به جای تخلیه احساسات و نشخوار ذهنی

مراجعانی که در مشاوره بهترین پیشرفت را دارند ممکن است در جلسات به همان اندازه یا حتی بیشتر از کسانی که پیشرفت چندانی ندارند صحبت کنند. با این حال، نوع صحبت های آن ها روی اقدام، یادگیری مهارت ها و حل مساله متمرکز است تا با همکاری مشترک با درمانگران خود به مشکلاتشان رسیدگی کنند. نوع صحبت مراجعانی است که پیشرفت کمتری دارند را می توان به نوعی «خلیه احساسات» یا نشخوار ذهنی توصیف کرد.

این شامل صرف زمان زیادی برای بیان افکار منفی مکرر در مورد خود، شخص دیگر یا آینده با تمرکز کم یا بدون تمرکز بر اقدام برای رسیدگی به موضوعاتی است که در مورد آنها نشخوار ذهنی می‌کنند.

انتظارات واقع بینانه و مثبت از مشاوره داشته باشید

انتظارات شما نقش مهمی در میزان پیشرفت شما در مشاوره روانشناسی ایفا می‌کند. انتظارات غیر واقع بینانه یا بیش از حد منفی باعث می‌شود پیشرفت کمتر شود و هزینه جلسات افزایش یابند.

به عنوان مثال، اگر یک مراجعه کننده انتظار داشته باشد که درمانگر صرفا با صحبت کردن با او و رسیدن به یک بینش بدون نیاز به کار در جلسات و بین جلسات، او را درمان کند، متوجه خواهد شد که این بینش بزرگ یا رخ نداده یا او را از مشکلاتش رها نکرده است، ناامید خواهد شد. متاسفانه این نگاه غیرواقع بینانه به مشاوره که برخی از مراجعه کنندگان احتمالا از تصاویر نادرست تلویزیونی و سینمایی به دست می آورند، مانع پیشرفت می‌شود.

برای کاهش هزینه مشاوره ابتدا مشکلات خود را مشخص کنید

۱۱ راه کم کردن هزینه مشاوره روانشناسی (تضمینی)

مراجعانی که بیشترین پیشرفت را در مشاوره داشته باشند، با استراتژی نزدیک شدن به مشکلات خود به شیوه ای خاص آشنا می شوند. این استراتژی شامل همکاری با درمانگران برای شناسایی عناصر فردی موثر در پریشانی و سپس اقدام برای رسیدگی به این عناصر است.

این رویکرد خاص معمولا منجر به بهترین پیشرفت در پرداختن به مسائل فردی می شود که در آن استراتژی های خاصی مانند تغییر تفکر و الگوهای رفتاری به کار گرفته می شوند. این رویکرد زمانی به پیشرفت مشاوره زوجین کمک می کند که عناصر خاصی از رابطه زوجین و الگوهای ارتباطی مورد استفاده در آن مشکل مورد توجه قرار گیرد.

توجه داشته باشید که پیشرفت در یک «خط مستقیم» رخ نمی‌دهد

مراجعانی که بیشترین پیشرفت را دارند، می‌دانند که بهبود در راستای یک خط مستقیم رخ نمی دهد. آن ها این واقعیت را می‌پذیرند که با وجود پیشرفت در پرداختن به مسائل خود، گاهی اوقات روزهای بد یا موقعیت های استرس زای غیرمعمولی را تجربه خواهند کرد که ممکن است در آن دست و پا بزنند.

مشتریانی که بیش ترین پیشرفت را داشته باشند، اجازه نمی‌دهند این وقفه های موقتی بیشتر شوند تا آن ها را به سمت خود بکشانند. آن ها در عوض با تشخیص اینکه یک حرکت بد موقتی پیشرفتشان را نفی نمی‌کند، رسیدن به اهدافشان را در پیش می‌گیرند.

برای کم کردن هزینه مشاوره روان درمانی از جلسات غیرحضوری استفاده کنید

یکی از راه های قطعی برای کاهش هزینه مشاوره روانشناسی استفاده از مشاوره آنلاین و تلفنی است. ارتباط به این شیوه هزینه های جانبی مانند رفت و آمد، ترافیک و هزینه بالای کلینیک های مشاوره را کم می‌کند. مشاوره آنلاین و تلفنی از کیفیت مشابه جلسات حضوری برخوردار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha