۰ نفر

کرملین: تکذیب اخبار در مورد پیشنهاد آتش بس در اوکراین

۲۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۲۰
کد خبر: 824922
کرملین: تکذیب اخبار در مورد پیشنهاد آتش بس در اوکراین

مطالبی مبنی بر اینکه روسیه با پیشنهادهایی برای پایان درگیری در اوکراین به ایالات متحده آمریکا نزدیک شده است، موضوع پرسشی از سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه بود؛ دمیتری پسکوف، این مطالب را نادرست خواند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دمیتری پسکوف این سخنان را روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران مطرح کرد.
بر این اساس، پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود اعلام کرده بود که این پیشنهاد از طریق واسطه ها از سوی مسکو و واشنگتن مورد بحث قرار گرفته است. در همان زمان، منابع این خبرگزاری غربی گفتند که واشنگتن این پیشنهاد را رد کرده است.
سخنگوی کرملین تأکید کرد: این مطالب درست نیست.

تبادل زندانیان بین روسیه و آمریکا؛ پسکوف: اجازه دهید در سکوت پیش رود


تاس گزارش داد، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به پرسشی درباره سخنان اخیر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور در زمینه امکان تبادل زندانیان بین مسکو و واشنگتن گفت:‌این مسائل باید در کسوت دنبال شود و این به نفع همه طرف‌ها است.
پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا اقدامی در این زمینه برنامه ریزی شده است، پاسخ داد: من نمی توانم در این باره صحبت کنم؛ تنها سخنان رئیس جمهور روسیه در مصاحبه اخیرش (با تاکر کارلسون روزنامه‌نگار آمریکایی) را یادآوری می‌کنم که این مسائل نیازمند سکوت است. این مسائل تنها در سکوت قابل حل هستند. بنابراین، به نفع ما، به نفع مردم، به نفع طرف آمریکایی است که همه در سکوت تصمیم بگیرند.
این سخنان در پی آن بیان شد که  آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که با پل ویلان شهروند بازداشت شده این کشور در روسیه گفت و گوی تلفنی داشته است.  ویلان که همزمان دارای تابعیت انگلیس، ایرلند، کانادا و ایالات متحده است، ۲۸ دسامبر ۲۰۱۸  ( هفتم دی‌ماه ۱۳۹۷) در هتلی در مسکو بازداشت شد. اداره تحقیقات سرویس اطلاعات خارجی روسیه پرونده‌ای علیه این فرد گشوده است. دادگاه شهر مسکو، ویلان را مجرم شناخته و او را به ۱۶ سال زندان با حداکثر تدابیر امنیتی محکوم کرده است.
تاکر کارلسون در مصاحبه اخیر ویدیویی خود با رئیس‌جمهوری روسیه درباره ایوان گرشکویچ روزنامه‌نگار آمریکایی که مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱ - فروردین ۱۴۰۲) به اتهام جاسوسی در مسکو دستگیر شد، سوال کرد که پوتین در پاسخ به وی گفت:‌ طرفین به صورت غیرعلنی در حال گفتگو در مورد این موضوع هستند و تماس های روسیه و آمریکا در این زمینه ادامه دارد.

دیدگاه ترامپ درباره افزایش هزینه نظامی اعضای ناتو


سخنان یک ژنرال بازنشسته و مشاور سابق دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر اینکه ترامپ در صورت انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور این کشور، بر تغییرات ناتو و سلب حق دفاع دسته جمعی کشورهایی که حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به هزینه های نظامی اختصاص نمی دهند اصرار خواهد داشت، موضوع پرسش دیگری از پسکوف بود.
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی در این باره گفت:‌ ما این سخنان را دیده‌ایم. بیایید به یاد بیاوریم، زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده بود، اختصاص دو درصد تولید ناخالص داخلی به هزینه‌های دفاعی، یکی از پیام‌های اصلی ترامپ بود که در تمام روابط با اعضای ائتلاف ناتو به صورت مدام تکرار می‌کرد؛ از این رو،‌ از این سخنان تعجب نمی‌کنم.

به نوشته رسانه روس، دونالد ترامپ که به دنبال نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سوی جمهوری خواهان است، پیش از این در کارولینای جنوبی به یکی از نشست‌های قبلی‌اش با رهبران ناتو اشاره کرده و گفته است: یکی از رؤسای جمهور یک کشور بزرگ بلند شد و پرسید: «اگر ما پول ندهیم و روسیه به ما حمله کند، از ما محافظت می‌کنید؟» گفتم: «شما پول ندادید؟ آیا پرداختت را دیر کردی؟» او گفت: «بله، فرض کنیم این اتفاق می‌افتد.». ترامپ در پاسخ گفته است: نه، من از شما دفاع نمی‌کنم، علاوه بر این، آنها را تشویق می‌کنم که هر کاری می‌خواهند انجام دهند. شما باید هزینه کنید. ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا مشخص نکرد که این گفتگو در چه زمانی و در کجا انجام شده و کدام یک از رؤسای کشورها،‌ چنین سوالی را از وی پرسیده است. سخنگوی کرملین پیش از این از اظهارنظر درباره این سخنان ترامپ خودداری کرده بود. 
بنا بر این گزارش، سران کشورهای عضو ناتو در اجلاس خود در سپتامبر ۲۰۱۴ (شهریور – مهر ۱۳۹۳) در ولز، با استناد به آنچه تهدید روسیه در ارتباط با الحاق مجدد شبه جزیره کریمه به خاک این کشور خواندند، تصمیم گرفتند که هزینه‌های نظامی کشورهای عضو به دو درصد تولید ناخالص داخلی این کشورها افزایش یابد.
با این وجود،  در ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد- تیر ۱۴۰۲)، در اجلاس سران ناتو در ویلنیوس (پایتخت لیتوانی)، تصمیم گرفته شد که اختصاص دو درصد تولید ناخالص داخلی هدف قرار نگیرد، بلکه حداقل هزینه دفاعی برای کشورهای ناتو باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha