۰ نفر

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به اقتصاد آنلاین؛

نظر دولت در مورد تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه/ بنایی برای تغییر ساعت رسمی کشور نداریم

۲۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۳۳
کد خبر: 824678
نظر دولت در مورد تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه/ بنایی برای تغییر ساعت رسمی کشور نداریم

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه بنایی برای تغییر ساعت رسمی کشور نداریم، گفت: نظر دولت در مورد تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه، تابع نظر مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: در بخش حقیقی اقتصاد ایران، در ایام گذشته، به تازگی گزارش مراکز پژوهشی در مورد میزان تولید و فروش شرکتهای بزرگ صنعتی کشور منتشر شده که پس از چند ماه فراز و فروز در دی ماه شاهد رشد تولید شرکتهای بزرگ صنعتی بوده ایم.

شاخص تولید در دی ماه ۱.۹درصد رشد کرد

وی افزود: شاخص تولید در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱.۹ درصد رشد داشته و نسبت به آذرماه هم ۴.۵ درصد رشد را به ثبت رسیده است؛ به نحوی که ۹ شاخص از ۱۵ رشته صنعتی رشد را نشان می دهد به این معنا که حوزه های شیمیایی و فلزات اساسی رشد ۶ و ۹ درصدی را تجربه کرده اند.

به گفته خاندوزی، در فصل سرد سال که مساله دسترسی سخت تر به گاز و قطعی های موقت در صنایع، همچنان صنایع بزرگ کشور رشد خوبی را به ثبت رسانده اند.

ثبات در یکی از لنگرهای تورمی اقتصاد ایران

وی اظهار داشت: در بخش اسمی و متغیرهای قیمتی اقتصاد، مهمترین اخبار منتشر شده مربوط به میزان کاهش رشد نقدینگی است؛ به این معنا که در اردیبهشت ماه امسال در بسته رشد تولید و مهار تورم که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به تصویب رسید، نرخ رشد پایه پولی به ۳۱.۷ درصد در دی ماه رسید که در ۱۷ ماه گذشته، کمترین عددی است که ثبت شده است؛ ضمن اینکه رشد نقدینگی در پایان دولت قبل به ۴۰ درصد رسیده بود و تدابیر اتخاذ شده نشان داده که دولت توانسته یکی از لنگرهای تورمی اقتصاد کشور را به ثبات رسانده است.

خاندوزی گفت: وضعیت تورم در بخش مسکن کشور مطابق با آخرین گزارش های اعلامی از سوی مرکز آمار نشان می دهد که تورم نقطه به نقطه مسکن در پایان دی ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه قبل، ۱۱ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: عبور ترانزیت خارجی کشور از ۱۴.۲ میلیون تن عبور کرده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد رشد کرده که عدد افزایش ترانزیت، بالاترین رکوردی است که در دهه های اخیر در بخش ترانزیت به ثبت رسیده که امیدواریم تا پایان سال این رقم به ۱۶ میلیون تن برسد.

وزارت صمت مسئول نظارت بر تخلفات قیمتی و کیفیتی نان است

خاندوزی گفت: تلاش دولت این است که سهم هزینه نان در معیشت خانوارهای کشور پایین بماند به جهت اهمیتی که نان در سفره خانوار ایرانی دارد این سهم در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۲.۵ درصد بود و اکنون بر اساس آخرین اطلاعات این عدد به ۲ درصد در نیمه اول امسال صورت گرفته است و اگر تخلفاتی هم صورت می گیرد که البته برخی استانها تقاضای افزایش قیمت داده اند که مصوب کارگروههای استانی دارند حتما مسئولیت نظارت تخلفات قیمتی و کیفیتی بر عهده وزارت صمت از طریق سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی است و گزارش عملکردی که به دقت و موردی مشخص باشد، پیگیری خواهیم کرد.

ساعت کاری ادارات تغییر می کند

او در ادامه گفت: فعلا تصمیمی برای تغییر رسمی ساعت کشور نداریم؛ اما برنامه تغییر ساعت ادارات به نحوی که در مساله برق مشکل نداشته باشیم، وجود دارد. بررسی‌های وزارت نیرو نشان میدهد تغییر ساعات اداری در فصل گرم ۸۵۰مگاوات در مصرف برق (معادل سه نیروگاه) صرفه جویی داشته است.

دولت بنایی بر افزایش تعداد مناطق آزاد نسل اول ندارد

خاندوزی در خصوص تصمیم دولت مبنی بر ایجاد مناطق آزاد تجاری گفت: رویکرد دولت افزایش کمی تعداد مناطق آزاد نیست و این موضوع در دستور کار دولت قرار ندارد؛ چراکه در دو سال گذشته، 7 منطقه آزاد جدید با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناطق اضافه شده است و این مناطق جدید به دلیل نگارش طرح های تفصیلی، تعیین مدیران ماهها زمان برد تا این مناطق شروع به کار کنند.

اولویت ما در ستاد اقتصادی دولت افزایش کیفیت و جذابیت مناطق آزاد نسل اول است که به دلیل برخی تنگ نظری های مدیریتی و مواردی از این دست، اولویت ما افزایش مناطق آزاد جدید نیست.
صدور مجوزهای صیادی بعد از ۲۰ سال از انحصار خارج شد

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اخرین وضعیت صدور مجوزهای صیادی گفت: بعد از ۲۰ سال صدور مجوزهای صیادی از انحصار خارج شده است و به شکل کاملا شفاف و سهل در اختیار صیادان قرار می گیرد؛ با همکاری بسیار خوبی که استانداری هرمزگان در این حوزه انجام داده، صدور این مجوزها از این استان اغاز شده است.
این مجوز فقط برای صیادان و ساحل نشینان و با ارسال لیست وکدملی ساحل نشینان از سوی استانداری ها به درگاه ملی مجوزها صادر می شود.
برای استان بوشهر نیز فرایند اعلام لیست ساحل نشینان به درگاه آغاز شده است.در استان خوزستان نیز لیست از سوی استانداری به زودی ارسال خواهد شد و امیدواریم این فرآیند برای استان خوزستان نیز به زودی آغاز شود.

این خبر تکمیل می شود...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    3 0
    خواهشا یک بار به نظر ملت توجه کنید و شنبه هاراتعطیل کنید
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    1 0
    خواهشا یک بار به نظر ملت توجه کنید و شنبه هاراتعطیل کنید