۰ نفر

هزینه ساخت مسکن کاهش می‌یابد؟

۲۴ بهمن ۱۴۰۲، ۵:۳۰
کد خبر: 824626
هزینه ساخت مسکن کاهش می‌یابد؟

جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی در پاییز امسال نسبت به تابستان کاهش یافته و به زیر یک درصد رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اکوایران،  طبق جدیدترین گزارش منتشر شده از مرکز آمار، تورم فصلی و نقطه به نقطه نهاده‌های ساختمانی در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به تابستان کاهش یافته، اما نرخ سالانه این شاخص همچنان صعودی است. کاهش تورم فصلی و نقطه‌ای می‌تواند سیگنالی از کاهش هزینه ساخت مسکن باشد.

جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی در پاییز امسال نسبت به تابستان کاهش یافته و به زیر یک درصد رسیده است. به بیان دیگر، قیمت مصالح ساختمانی در پاییز با سرعت کمتری نسبت به تابستان افزایش یافته است.

همچنین، تورم نقطه به نقطه این مصالح نیز با کاهش ۶.۱ واحد درصدی روبرو بوده است. در مقابل، تورم سالانه مصالح ساختمانی در این فصل در سطحی بالاتر از تابستان قرار گرفته است. با توجه به این که برای تحلیل‌های کوتاه‌مدت عمدتا از تورم فصلی و نقطه به نقطه استفاده می‌شود می‌توان این‌طور انتظار داشت که اگر این روند نزولی ادامه یابد، هزینه ساخت مسکن از سمت مصالح ساختمانی کاهش می‌یابد.

هزینه ساخت مسکن کاهش می‌یابد؟

اُفت تورم مصالح ساختمانی به کمتر از یک درصد

آخرین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی در پاییز امسال به ۰.۳ درصد رسیده است. این نرخ در تابستان ۱.۹ درصد بوده است؛ بنابراین قیمت مصالح در این فصل با سرعت کمتری نسبت به تابستان افزایش یافته و به تثبیت قیمت‌ها یا حتی کاهش آن نزدیک‌تر شده است.

تورم نقطه به نقطه این اقلام نیز از ۴۷.۳ درصد در تابستان به ۴۱.۲ درصد در پاییز رسیده است. به بیان دیگر، قیمت مصالح ساختمانی در پاییز سال جاری با سرعت کمتری نسبت به پاییز سال گذشته افزایش یافته است. در مقابل، نرخ سالانه این شاخص صعودی بوده و از ۴۳.۵ درصد به ۴۵.۳ درصد افزایش یافته است.

شدیدترین اُفت و خیز قیمت‌ها در پاییز ۱۴۰۲

از میان تمام مصالح ساختمانی، تورم فصلی «موزاییک، کاشی و سرامیک» بیش‌ترین افزایش را تجربه کرده است. همچنین، تورم نقطه به نقطه «یراق‌آلات درب و پنجره» بیش از ۷۲ درصد بوده و بالاترین نرخ ثبت شده را به نام خود رقم زده است. این گروه بالاترین تورم سالانه را نیز به خود اختصاص داده است.

در مقابل، بیش‌ترین اُفت قیمت فصلی مربوط به گروه «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» بوده است. این گروه کمترین تورم نقطه به نقطه را نیز به ثبت رسانده است. با این حال، عنوان کمترین نرخ تورم سالانه به گروه «سنگ» رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha