۱ نفر

چه سوالاتی از چت ‌جی پی تی بپرسیم تا بهترین و سریع‌ترین جواب‌ها را بگیریم؟

۲۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۳۵
کد خبر: 824113
چه سوالاتی از چت ‌جی پی تی بپرسیم تا بهترین و سریع‌ترین جواب‌ها را بگیریم؟

بیشتر ابزارهای هوش مصنوعی مزایای محدودی دارند مگر اینکه یاد بگیرید چگونه از آن‌ها به درستی استفاده کنید. در اینجا ده مورد از این اصول برای به حداکثر رساندن عملکرد چت جی‌پی‌تی و دریافت سریعتر نتایج بهتر به نفع کسب‌وکار و برنامه شما توصیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، قرار نیست فقط بر روی چند دستور کلیک کنید و پاسخ خارق العاده‌ای در مقابل چشمان شما ظاهر شود. بدون تلاش کردن، خروجی‌ای که به آن افتخار می‌کنید تولید نمی‌کنید. پلت‌فرم را بیاموزید، یاد بگیرید که چگونه کار می‌کند، سپس زمان خود را صرف سازماندهی ورودی‌ کنید به گونه‌ای که بهترین شانس موفقیت را داشته باشید. از شروع کردن از صفر با ذهن مبتدی نترسید.

بر همین اساس یک رشته از محققین با ذکر اینکه «توسعه پرسش‌هایی ضروری است که جی‌پی‌تی بتواند آن‌ها را درک کند و به طور مؤثر به آنها پاسخ دهد» ۲۶ اصل سریع را برای درخواست‌ها و پرسش‌ها تشریح کردند که در پنج دسته گروه‌بندی شده‌اند: (۱) ساختار و وضوح سریع، (۲) تخصصی بودن و اطلاعات، (۳) تعامل و مشارکت کاربر، (۴) محتوا و سبک زبان و (۵) وظایف پیچیده و دستورهای کدنویسی. ده مورد از این اصول برای به حداکثر رساندن عملکرد چت جی‌پی‌تی و دریافت سریعتر نتایج بهتر به نفع کسب‌وکار و برنامه شما توصیه می‌شود.

۱. درک عمیق‌تری کسب کنید

برای شفاف‌سازی یا دریافت درک عمیق‌تر از یک موضوع، یا هر قطعه اطلاعاتی، از دستورات زیر استفاده کنید. گزینه‌ها عبارتند از «[موضوع خاص] را به زبان ساده برای من توضیح دهید»، یا «[مفهوم] را برای من چنان تشریح کنید مثل اینکه برای یک شخص ۱۱ ساله توضیح می‌دهید»، و «به من [موضوع] را چنان توضیح دهید که گویی در [رشته] مبتدی هستم.»

ChatGPT می‌داند که چگونه چیزی را ساده‌سازی کند، بنابراین درخواست از آن برای خروجی اطلاعات به یکی از این راه‌ها، اطمینان حاصل می‌کند که همه چیزهایی که می‌بینید به موارد ضروری خلاصه شده است. جی‌پی‌تی احتمالاً از زبان پایه و تشبیهات مفید برای اطمینان از درک شما استفاده خواهد کرد.

۲. یک نمونه را تکرار کنید

در خصوص مقوله «تخصص و اطلاعات» توصیه می‌شود که اگر برای ایجاد یک مقاله یا اثر نوشتاری دیگر نیاز به تقلید از سبک یک نمونه متن دارید، از این دستور استفاده کنید. «لطفا [متن جدید مورد نیاز را در اینجا توضیح دهید] با استفاده از زبان بر اساس این نمونه، [شامل پاراگراف، متن، مقاله، پاسخ] ایجاد کنید.» ChatGPT سبک را یاد می‌گیرد و آن را در مطالب جدید تولیدی پیاده می‌کند.

شاید شما بر اساس توییت‌هایی که قبلاً نوشته‌اید، توییت می‌سازید یا مجموعه‌ای از مقاله‌ها را با موضوعی مشابه منتشر می‌کنید. از لحن آزموده شده خود استفاده کنید تا از همه پیشی بگیرید، بدون اینکه کسی حدس بزند چه کار کردید.

۳. بدون تغییر معنا، پیشرفت کنید

هنگامی که توصیه‌نامه، وب سایت یا کپی بازاریابی، یا اولین پیش‌نویسی که کاملاً درست نیست برای شما ارسال می‌شود، از این دستور برای مرتب کردن آن استفاده کنید و در عین حال اصل پیام را مطابق با بخش «محتوا و سبک زبان» در ۲۶ اصل بیان شده در این بخش حفظ کنید.  هر پاراگراف در این [نوع متن] ارسال شده توسط [مشخص کنید چه کسی] را اصلاح کنید. شما فقط باید گرامر و واژگان کاربر را بهبود ببخشید و مطمئن شوید که طبیعی به نظر می‌رسد. شما نباید سبک نوشتاری را تغییر دهید، مثلاً یک پاراگراف رسمی را غیررسمی کنید.

زمانی که رضایت نسبی دارید اما می‌خواهید چیزی بهتر بخوانید از این فرمان استفاده کنید. ChatGPT باید دستورالعمل‌های شما را دنبال کند و فقط ویرایش‌هایی را انجام دهد که کاملا ضروری هستند. نویسنده اصلی ممکن است حتی نداند که شما اصلاً کاری انجام داده‌اید.

۴. در مورد آنچه می‌خواهید شفاف باشید

چت‌جی‌پی‌تی انسانی نیست و به خوبی‌ها اهمیت نمی‌دهد. درواقع نیازی به مودب بودن با LLM نیست چرا که مانند یک ماشین است که با آموزش بهتر عمل می‌کند. مقاله شما هنگام گنجاندن عبارات زیر در دستور شما نتایج بهتری پیدا می‌کند: «وظیفه شما این است» یا «شما باید» و «شما جریمه خواهید شد». آن‌ها را در انتهای پیام خود تگ کنید و ببینید که چگونه پیش می‌روید.

شما به یخچالتان لطفاً نمی‌گویید و از آن تشکر نمی‌کنید، یا اگر ماشین ظرفشویی کارش را درست انجام نداد شروع به التماس کردن از آن نمی‌کنید. درست است که ChatGPT مانند یک انسان درگیر می‌شود اما به یاد داشته باشید که تنها یک یک تولید کننده پیش‌بینی‌گر کلمات است و باید به آن آموزش داده شود.

۵. به چت‌جی‌پی‌تی بگویید چگونه فکر کند

ازمانی که درخواست می‌کنید، از عبارات برجسته مانند «گام‌به‌گام فکر کنید» استفاده کنید، که از بخش «ساختار سریع و وضوح» اصول ۲۶ گانه کشف شده است. از ChatGPT بخواهید که اطلاعات را به روشی منطقی و متوالی پردازش و خروجی دهد تا بتوانید با کلماتی که بیرون می‌آیند کارهای بیشتری انجام دهید. همچنین تکلیف را به مجموعه‌ای از پرسش‌ها تقسیم کنید که بر اساس یکدیگر ساخته می‌شوند و مدل را گام به گام هدایت می‌کنند.

اگر یک کارآموز را از ابتدا آموزش می‌دادید، چارچوب‌ها و روش‌هایی را به آنها می‌دادید. شما بهترین ترتیب انجام کار را به آنها آموزش می‌دهید و ابتدا برنامه آن‌ها را برای کار می‌بینید، بنابراین آن‌ها با انتخاب مسیر اشتباه به بیراهه نمی‌روند. فکر کنید که ChatGPT را به روشی مشابه درخواست کنید تا مطمئن شوید که هیچ مرحله‌ای را از دست نمی‌دهد.

۶. تکرار را نادیده نگیرید

مردم چیزهایی را که برایشان مهم است تکرار می‌کنند. آن‌ها مکان‌های مورد علاقه‌شان را دوباره مرور می‌کنند، هر بار که به همان رستوران می‌روند، آیتم‌های منوی مورد علاقه‌شان را سفارش می‌دهند. این را برای درخواست ChatGPT اعمال کنید. تصور نکنید که می‌داند چه چیزی برای شما مهم است.

یک کلمه یا عبارت خاص را چندین بار در یک دستور تکرار کنید. حتی اگر هرگز در زندگی واقعی چیزی را اینگونه تکرار نکنید، ChatGPT نمی‌تواند زبان بدن را بخواند یا لحن را مانند شما در مکالمه انسان به انسان استنتاج کند. آن را هجی کنید و چندین بار چیزهایی بگویید تا پیام اصلی را منتقل کنید.

۷- از دستورالعمل‌های مثبت استفاده کنید

چت ‌جی‌پی‌تی دوست دارد به او گفته شود چه کاری انجام دهد. دوست ندارد به او گفته شود چه کاری انجام ندهد. دستورالعمل‌های مثبتی مانند «انجام بده» را به کار بگیرید، در حالی که از زبان منفی مانند «نباید» دوری کنید. به جای «مبهم نباشید و گزافه‌گویی نکنید»، بگویید «روشن و مختصر باشید». به جای گفتن «از استعاره استفاده نکنید»، بگویید «به معنای واقعی کلمه توضیح دهید».

آموزش به این روش، اگرچه کمی به عادت کردن نیاز دارد، اما در دراز مدت مفیدتر خواهد بود. ذهن خود را آموزش دهید که به جای دور شدن از آنچه نمی‌خواهید به سمت آنچه می‌خواهید برود و تفکر خود را به ChatGPT منتقل کنید.

۸. خروجی دقیق را مشخص کنید

یکی از انتقاداتی که به چت جی‌پی‌تی وارد می‌شود این است که غریزه اصلی آن استفاده از زبان استعاری، کلی و مبهم است. منطقی است. این ابزار بر روی میلیاردها کلمه از سراسر اینترنت آموزش داده شده است که بسیاری از آنها با یکدیگر تناقض دارند.

برای خروجی دقیق‌تر، فقط باید از جی‌پی‌تی درخواست کنید. از این دستور استفاده کنید: «با افزودن تمام اطلاعات لازم [نوع متن] مفصلی برای من در [موضوع] با جزئیات بنویسید،» سپس راهنمایی‌های بیشتری در مورد جهتی که این جزئیات باید طی کند اضافه کنید. شفافیت، مختصر بودن و ساختار و طول مورد نیاز را مشخص کنید.

۹. سوگیری‌ها را بررسی کنید

اگر از ChatGPT بخواهید که یک مدیر عامل معمولی را توصیف کند، کلیشه‌ای ترین پاسخی را خواهید شنید که می‌توانید تصور کنید. همین طور راجع به یک نظافتچی، والدین یا مدیر رستوران. توضیح دادن سوژه ایده‌آل خود به ChatGPT ممکن است به این معنی باشد که بیش از حد تعمیم می‌دهد یا فرضیاتی را ایجاد می‌کند که شما آن‌ها را تأیید نکرده‌اید.

LLM ها ذاتا مغرضانه نظر می‌دهند اما در حال کار بر روی بهتر شدن هستند. توصیه می‌شود با افزودن «مطمئن شوید که پاسخ شما بی‌طرفانه است و بر کلیشه‌ها تکیه نمی‌کند»، نتیجه‌تان سوگیری نداشته باشد.

۱۰. نقش و وظیفه‌ای را تعیین کنید

اگر مربی هوش مصنوعی می‌خواهید، آن را سفارش دهید. اگر می‌خواهید یک کارشناس املاک، مدیر رسانه‌های اجتماعی یا یک سخنران در یک مجمع خاص داشته باشید، به ChatGPT  بگویید. مدل‌های بزرگتر ظرفیت قابل توجهی برای شبیه‌سازی دارند. هر چه وظیفه یا دستورالعمل ارائه شده دقیق‌تر باشد، مدل به طور موثرتری عمل می‌کند. بنابراین اثبات می‌شود که تخصیص نقش یا وظیفه‌ای خاص بهLLM ها از جمله چت جی‌پی‌تی به عنوان ابزاری برای استخراج خروجی‌هایی که با نتایج مورد نظر ما مطابقت دارند، مفید خواهد بود.

فراموش نکنید که LLMها ماشین‌های پیش‌بینی هستند. آن‌ها به سادگی برای پیش‌بینی کلمه بعدی در یک جمله عمل می‌کنند. اگر می‌خواهید آن جمله به نحوی مشخص شود، باید تفکر آن را چارچوب‌بندی کنید، بنابراین نقش و وظیفه‌ای را برای او در پرسش خود مشخص کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha