۰ نفر

افغان ها زعفران ایرانی را به نام خود زدند

۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱:۳۰
کد خبر: 823302
افغان ها زعفران ایرانی را به نام خود زدند

بنابر آمار عمده صادرات به کشورهای امارات، اسپانیا، چین و افغانستان انجام می شود و عمده نگرانی ما در خصوص صادرات زعفران به افغانستان است که به سبب صادرات فله، زعفران ایران را به اسم خود به دیگر کشورها صادر می کنند که براین اساس ما برای آینده بازار زعفران افغانستان بازارسازی می کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عضو شورای ملی زعفران گفت: قیمت کنونی هر کیلو زعفران دسته ۵۵ تا ۶۰ میلیون تومان و زعفران نگین ۸۰ میلیون تومان است.

علی حسینی گفت: قیمت کنونی هر کیلو زعفران دسته ۵۵ تا ۶۰ میلیون تومان و زعفران نگین ۸۰ میلیون تومان است.

به گفته او، بنابر آمار ۸۰ درصد زعفران تولیدی صادر و ۲۰ درصد در داخل مورد استفاده قرار می گیرد، حال بدلیل بحث قیمت احتمال کاهش سرانه مصرف در داخل به کمتر از نیم گرم وجود دارد.

حسینی ادامه داد: بنابر آمار عمده صادرات به کشورهای امارات، اسپانیا، چین و افغانستان انجام می شود و عمده نگرانی ما در خصوص صادرات زعفران به افغانستان است که به سبب صادرات فله، زعفران ایران را به اسم خود به دیگر کشورها صادر می کنند که براین اساس ما برای آینده بازار زعفران افغانستان بازارسازی می کنیم.

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه پتانسیل تولید هزارتن زعفران در داخل وجود دارد، افزود: هم اکنون منابع برای تولید حداکثر ۳۰۰ تن زعفران خرج می شود. هرچند امسال طبق برآوردهای صورت گرفته تولید زعفران به سبب شرایط خشکسالی کمتر از این میزان است.

او با اشاره به راهکارهای توسعه صادرات زعفران و افزایش ارزآوری گفت: سیاست گذاری در حوزه صادرات باید به گونه ای باشد که صادرکننده بدون ترس از بازگشت ارز به امر صادرات ادامه می دهد. همچنین توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی متناسب با رشد تولید باید انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 0
    وقتی قیمت زعفران در ایران با قیمت مواد موبر برابری میکنه خوب لابد افغانها قدرشو ميدونند همانطور که تا چند وقت پیش ایرانیان قدر خشخاش مفتو میدونستند که حالا افغانها قدر اونو فهمیدند ولی دست اندر کاران زعفران همچنان سرکوب قیمت می‌کنند تا مبادا اربابانش خارج کشور خاطر رنجیده شوند
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 0
    یک کیلو تریاک با پولش دو کیلو زعفران می‌خرند بعد زعفرانو بهدوبرابر پول تریاک می‌فروشند نور علی نور همینه تاجر دوست دار وطن هی بزن تو سر قیمت و کشاورز ایرانی
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 0
    مگه حرف حساب چاپ میکنید نظر دیگران را جویا هستید مردید چاپ ‌کنیداگه به دم مافیا وصل نیستید یا نمیترسید