۱ نفر

بزرگترین بنای مسکو که ساخته نشد

۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۹:۴۴
کد خبر: 823278
بزرگترین بنای مسکو که ساخته نشد

در صورت ساخت این بنا، کاخ شوروی به بلندترین سازه جهان تبدیل می‌شد و حجم داخل آن از مجموع حجم شش آسمان خراش بلند آمریکا فراتر می ‌فت. این برای دولت شوروی برای اهداف تبلیغاتی مهم بود.

به گزارش اقتصادآنلاین، ساخت بناها و برج‌های عظیم یکی از راه‌هایی بوده که حکومت‌ها سعی در نشان دادن قدرت و شکوه خود به سایرین داشته‌اند. در طول تاریخ تمدن بشری، بناهای بسیاری با هدف نشان دادن عظمت یک کشور، مردم ان یا یک عقیده ساخته شده و در طول زمان و یا بر اثر حوادث گوناگون از بین رفت‌اند. 
با این همه برخی از این بناها هرگز به مرحله ساخت نمی‌رسند و یا در مراحل ساخت نیمه‌ کاره رها می‌شوند. از مهمترین دلایل به سرانجام نرسیدن پروژه‌های عظیم ساختمانی می‌توان به زیاد بودن هزینه‌های ساخت، تغییر نقشه‌ها و تغییرات سیاسی و اقتصادی که ادامه ساخت را دشوار می‌کند می‌توان اشاره کرد.
کاخ شوروی (Palace of the Soviets) یکی از همین بناهای عظیم ساخته نشده است. این بنا، در واقع پروژه‌ای برای ساخت یک مرکز همایش سیاسی در مسکو بود که قرار بود در محل کلیسای جامع تخریب شده مسیح منجی ساخته شود. کارکرد اصلی کاخ این بود که جلسات شورای عالی اتحاد شوروی را در سالن بزرگی با عرض 130 متر (430 فوت) و ارتفاع 100 متر (330 فوت) با ظرفیت بیش از 20000 نفر برگزار کند. در صورت ساخت، این کاخ 416 متری (1365 فوت) به بلندترین سازه جهان تبدیل می‌شد و حجم داخل آن از مجموع حجم شش آسمان خراش بلند آمریکا فراتر می ‌فت. این برای دولت شوروی برای اهداف تبلیغاتی مهم بود.
طرح نهایی توسط بوریس یوفان، ولادیمیر شوکو و ولادیمیر هلفریچ در سال‌های 1933-1934 طراحی شد و شکل نهایی آن در سال 1937 کامل شد. این بنا شامل تعداد زیادی از استوانه‌های آجدار که با مجسمه 100 متری ولادیمیر لنین کامل شده بود و در آن تاثیرات معماری غربی و آمریکایی دیده می‌شد.
کار بر روی ساخت این بنا در سال 1933 آغاز شد اما تهاجم آلمان در ژوئن 1941 به پروژه پایان داد. مهندسان و کارگران به پروژه‌های دفاعی رفتند یا در ارتش خدمت کردند. فولاد سازه‌ای نصب شده در سال 1942 برای استفاده در استحکامات و پل‌ها از بنا جدا شد. پس از جنگ جهانی دوم، جوزف استالین علاقه خود را به ساخت این کاخ از دست داد. یوفان چندین طرح اصلاح‌شده و کوچک‌تر را طراحی کرد، اما نتوانست پروژه را زنده کند. پس از مرگ استالین قرار شد که این کاخ دوباره ساخته شود اما ساخت آن تنها در مرحله فراخوان طرح ماند و هرگز ساخته نشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha