۲ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

تورم ۱۶ قلم خوراکی بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای نقاط شهری/ شیرینی، شکر و چای تا ۴۶ درصد گران شدند

۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۲۹
کد خبر: 823215
تورم ۱۶ قلم خوراکی بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای نقاط شهری/ شیرینی، شکر و چای تا ۴۶ درصد گران شدند

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران درباره درصد تغییر متوسط قیمت دی ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد که از ۵۳ قلم کالای خوراکی، ۱۶ قلم درصد تورم بیشتری نسبت به نرخ تورم نقطه‌ای شهری را تجربه کرده‌اند؛ ضمن اینکه تغییر قیمت متوسط شیرینی، شکر و چای خارجی بسته‌ای به ترتیب ۴۲.۸، ۴۴.۲ و ۴۶ درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران درباره درصد تغییر متوسط قیمت دی ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد که از ۵۳ قلم کالای خوراکی، ۱۶ قلم درصد تورم بیشتری نسبت به نرخ تورم نقطه‌ای شهری را تجربه کرده‌اند.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای مناطق شهری ۴۲.۲ درصد اعلام شده است؛ در حالی که تغییر قیمت متوسط شیرینی، شکر و چای خارجی بسته‌ای به ترتیب ۴۲.۸، ۴۴.۲ و ۴۶ درصد بوده است.

همچنین مغز بادام، فلفل دلمه‌ای، پسته، نوشابه گازدار، مرغ ماشینی و هندوانه، تورمی بین ۴۶ تا ۶۵.۵ درصد را تجربه کرده‌اند.

گوشت گوسفند با تورم ۱۲۷.۶ درصد رکوردار تورم در اقلام خوراکی است. گوشت گاو یا گوساله تورم ۱۲۲.۹ درصدی را تجربه کرده است و کنسرو ماهی تن سومین رتبه بالاترین تورم با ۱۰۷.۷ درصد را نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن خود کرده است.

گوجه فرنگی هم تورم بیش از صد درصدی را تجربه کرده است. گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در دی ماه امسال نرخ این محصول جالیزی با ۱۰۷.۷ درصد نسبت به دی ماه سال قبل، احتمال پر کشیدن آن از سفره مردم را تقویت کرده است.

قارچ که برخی تلاش می‌کنند آن را جایگزین گوشت در سفره مردم معرفی کنند، از نظر نرخ رشد تورم دست کمی از دیگر انواع گوشت ندارد. بر اساس آمارهای ارائه شده این محصول، در دی ماه امسال افزایش قیمت ۸۰.۳ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرده است.

نرخ ماهی قزل آلا که ایران در تولید آن مزیت‌دار به حساب می‌آید، تورم ۷۹.۶ درصدی داشته و کشمش پلویی با رشد ۷۳.۴ درصد، یکی دیگر از اقلامی است که نرخ رشد متوسط قیمت آن از تورم نقطه‌ای نقاط شهری بیشتر بوده است.

رشد منفی نرخ برنج ایرانی

برنج ایرانی به لطف واردات گسترده و ماندن محصول مازاد در انبارها، با رشد منفی قیمت مواجه بوده است. این محصول بر اساس آخرین گزارش‌ها نسبت به ماه قبل منفی هفت دهم درصد تغییر قیمت داشته و در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با منفی ۸.۵ درصد تغییرات قیمتی روبرو بوده است.

این در حالی است که همتایش یعنی برنج خارجی نسبت به ماه قبل متوسط قیمتش یک دهم درصد رشد یافته و نسبت به سال قبل هم با رشد ۳۸.۴ درصدی روبرو بوده است.

در گروه لبنیات شیر پاستوریزه روند صعود قیمت را طی می‌کند. متوسط قیمت این محصول در دی ماه امسال نسبت به ماه قبل ۱.۶ درصد رشد مثبت و نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۲۷.۱ درصد افزایش مواجه بوده است.

متوسط قیمت شیر خشک در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹.۴ رصد بیشتر شده است، خامه پاستوریزه در همین مدت ۳۳ درصد، ماست پاستوریزه ۳۱.۱ درصد، دوغ پاستوریزه ۲۹.۲ درصد و پنیر ایرانی ۲۵ درصد رشد یافته است.

این در حالی است که متوسط قیمت روغن مایع و روغن نباتی در دی ماه سال جاری نسبت به سال قبل به ترتیب منفی ۷.۲ و منفی ۱۰.۶ درصد کاهش یافته است.

هندوانه رکورد دار افزایش قیمت

در گروه میوه‌ها، هندوانه رکورددار افزایش قیمت است. این محصول در دیماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۲.۴ درصد رشد قیمت یافته است.

بعد از آن انار با ۴۲ درصد رشد، رتبه دوم را به خود اختصاص می‌دهد. پرتقال که میوه فصل به حساب می‌آید، در دی ماه امسال نسبت به سال قبل ۳۶.۵ درصد رشد قیمت یافته است. سیب هم در این مدت ۳۳.۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

موز به عنوان یک میوه وارداتی که برای عرضه بخش عمده آن در بازار به تامین ارز نیاز داریم، ۲۵.۲ درصد رشد قیمت داشته است. لیمو ترش ۲۴.۴ درصد و خربزه ۲۰.۱ درصد افزایش قیمت را شاهد بوده‌اند.

کشمش پلویی بالاترین افزایش قیمت در گروه خشکبار

در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل متوسط قیمت کشمش پلویی ۷۳.۱درصد رشد یافته است. مغز گردو، پسته و مغز بادام درختی به ترتیب ۴۰.۲، ۶۰.۷ و ۴۶.۷ درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند.

کاهش قیمت پیاز و سیب زمینی

در دیماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش قیمت پیاز و سیب زمینی به‌عنوان دو محصول پرمصرف خانوار ایرانی بوده‌ایم.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که متوسط قیمت سیب زمینی در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۸.۳ درصدی و نرخ پیاز با کاهش ۷.۴ درصدی مواجه بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    0 0
    با آمریکا کل میندازین .چوبشو ما مردم میخدریم.خدا هرکی که دستور گرانی میده لعنت کنه