۲ نفر

کامیونداران بخوانند

۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۳۵
کد خبر: 823180
کامیونداران بخوانند

علیرغم اینکه در سال‌های اخیر برخی شرکت‌ها از تولید دستگاه‌ها و فناوری‌های جدید به‌عنوان جایگزین زنجیر چرخ خبر داده‌اند اما همچنان زنجیر چرخ در دسترس‌ترین و ایمن‌ترین وسیله  برای نصب روی لاستیک‌های خودرو جهت جلوگیری از لیز خوردن روی برف و یخ است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، یکی از دغدغه‌های جدی رانندگان و سرنشینان خودروهای شخصی و باری در فصل سرما، دغدغه لیز خوردن خودرو بر روی برف و یخ است که از دهه‌ها قبل وسایل مختلفی جهت رفع این مشکل طراحی شده و مهمترین و کاربردی‌ترین آنها، انواع زنجیر چرخ است. 

زنجیر چرخ بر روی خودروهای شخصی و باری قابل نصب است اما آنچه که اهمیت یادگیری نحوه بستن زنجیر چرخ بر روی خودروهای باری از جمله کامیون را دوچندان می‌کند این است که کامیونداران به واسطه مسئولیتی که در قبال جابه‌جایی بار دارند معمولاً در سخت‌ترین شرایط جوی نیز تردد خود را لغو نمی‌کنند و به همین جهت لازم است نحوه بستن زنجیر چرخ را برای روزهای برفی و یخبندان یاد بگیرند.

افرادی که به سادگی زنجیر چرخ را بر روی لاستیک‌های کامیون نصب می‌کنند معتقدند که بستن زنجیر چرخ کار سختی نیست اما طبیعتاً افرادی که تاکنون زنجیر چرخ نصب نکرده‌اند برای انجام این کار دچار مشکل خواهند شد. بنابراین توصیه می‌شود کامیونداران پیش از سفر به جاده‌های کوهستانی، آموزش نصب زنجیر چرخ را یاد گرفته و آن را تمرین کنند و بعد سفر خود را آغاز کنند چون هوای سرد و شرایط نامساعد جوی کوهستان موقعیت مناسبی برای یاد گرفتن نحوه بستن زنجیر چرخ نیست و اگر دسترسی به اینترنت برای جستجوی نحوه بستن زنجیر چرخ هم وجود نداشته باشد، کامیونداران حتماً با مشکل مواجه خواهند شد.

چگونه برای کامیون زنجیر چرخ ببندیم؟

اولین نکته در خصوص زنجیر چرخ کامیون این است که زنجیر چرخ مناسب کامیون خود را خریداری کنید زیرا زنجیر چرخ برای انواع لاستیک متفاوت است و هر زنجیر چرخی روی لاستیک کامیون شما قابل نصب نیست. ضمن اینکه انواع زنجیر چرخ وجود دارد و توصیه می‌شود زنجیر چرخ مرغوب تهیه کنید تا خطر لیز خوردن کامیون بر روی برف و یخ را تا حد امکان کاهش دهید.

در ادامه مراحل بستن زنجیر چرخ کامیون به ترتیب توضیح داده شده است:

۱. ایجاد شرایط مناسب برای بستن زنجیر چرخ: قبل از شروع، مطمئن شوید که کامیون در جای امن و دور از ترافیک پارک شده است. چراغ‌های اخطاردهنده را روشن کنید تا دیگر وسایل نقلیه از حضور شما با خبر شوند.

۲. آماده‌سازی زنجیرها: زنجیرهای چرخ را از بسته‌بندی خارج کرده و در سطح صاف پهن کنید. همه گره‌ها یا تاب خوردگی‌های احتمالی را نیز صاف کنید.

۳. قرار دادن زنجیر بر روی تایر: زنجیر را بر روی تایر قرار دهید، به گونه‌ای که قسمت‌های قلاب‌دار آن در قسمت بالای تایر و قسمت‌های بدون قلاب در زیر تایر قرار گیرند.

۴. اتصال قلاب‌ها: پس از قرار دادن زنجیر بر روی تایر، قلاب‌های آن را با یکدیگر متصل کنید، ابتدا از جلوی تایر شروع کنید و سپس به سمت پشت تایر بروید. بست‌ها باید به طور محکم بسته شوند.

۵. تنظیم کردن: پس از اتصال زنجیر، تایر را کمی حرکت دهید تا زنجیر بتواند به خوبی بر روی تایر قرار گیرد. سپس، تمام قلاب‌ها و بست‌ها را یک بار دیگر برای محکم‌کاری چک کنید.

۶. بررسی ایمنی: تمام قسمت‌های زنجیر چرخ باید به طور مساوی پخش شده و در جای خود محکم باشند تا از حرکت ناگهانی یا افتادن آن در جریان رانندگی جلوگیری شود.

۷. آزمایش: به آرامی با کامیون حرکت کنید و مطمئن شوید که زنجیرها صحیح نصب شده‌اند و صدای غیرعادی تولید نمی‌کنند. اگر زنجیرها به خوبی نصب شده باشید، کامیون باید قادر باشد با ثبات و ایمنی بیشتری روی جاده‌های برفی و یخ‌زده حرکت کند. 

نحوه باز کردن زنجیر چرخ

دقت کنید که اگر از جاده‌های لغزنده بیرون آمدید یا با علائمی مواجه شدید که حاکی از بی‌نیازی به زنجیر چرخ بودند، جهت بازکردن آنها اقدام کنید. رانندگی با زنجیر چرخ در شرایط آب‌وهوایی مساعد و معمولی نه‌تنها به تایرهای خودروی شما بلکه به سطح آسفالت جاده هم آسیب می‌رساند.

۱. بازکردن بست‌ها یا حلقه‌ها از قسمت داخلی تایر: برای دسترسی به محل اتصال بست‌ها نیاز است روی زمین قرار بگیرید. برگرداندن چرخ‌های خودرو به‌سمت داخل هم ممکن است باعث آسان‌تر شدن این دسترسی شود.

۲. تخت قراردادن زنجیر چرخ روی زمین پس از بازکردن آن: زنجیر چرخ را که باز می‌کنید، زیر تایر قرار خواهد گرفت و فعلا امکان بیرون‌کشیدن آن وجود نخواهد داشت. زنجیر را کاملا تخت و صاف روی زمین پهن کنید تا به‌هنگام حرکت‌دادن خودرو از واردشدن آسیب به تایر جلوگیری شود. زنجیر به‌هیچ‌عنوان نباید اطراف محور چرخ‌ها یا تایرها پیچ‌وتاب خورده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • KARIEM IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    0 0
    آدرس لینک اعتراض و مخالفت با دریافت دنا اتومات توربو شارژ اپشنال، Karzar.net/100995
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    0 0
    سلام برای راحتی کار ازیک تخته حدودا پنج‌ الی شش سانتی زیر چرخ داخل میگذاریم کمی به جلو حرکت میکنیم تاروی تخته بایستت و چرخ بیرون آزاد میشه و شما راحت میتونی زنجیر چرخ و نسب و تنظیم نمایی
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    0 0
    خیلیییییییی‌بددددددداست
  • مهدی US ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    0 0
    سلام جناب. روش بستن زنجیر برای کامیون ۲روش است این روش که شمافرمودید برای بستن زنجیر برای ماشین سنگین مطمئن نیست. باروش جک زدن زیر دفرانسیل باید برای کامیون و تریلرهای جفت چرخ زنجیر ببندید. این روش حضرتعالی خوب هست ولی مطمئن و اصولی برای کامیون های باری سنگین نیست. شاید برای نیمه سنگین و تک محور خوب باشدولی بهترین روش نیست