۰ نفر

ماجرای افزایش قیمت نان / سنگک چند؟

۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۶:۱۵
کد خبر: 823120
ماجرای افزایش قیمت نان / سنگک چند؟

رئیس اتحادیه نان سنگک گفت: ۲۰ درصد نانوایان سنگک پز نان را با قیمت ۲ هزار تومان عرضه می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، محمد سلیمانی رئیس اتحادیه نان سنگک در گفتگو با رادیو گفتگو گفت: در تهران حدود ۹۰۰ نانوایی با مجوز کسب و تعدادی هم آزادپز فعالیت دارد.

مجری: قیمت نان زیر ۵ هزار تومان نیست، نان ۲ هزار تومانی نداریم؟

سلیمانی: ۱۰ تا ۲۰ درصد از نان‌ها از نوع یک است که با قیمت ۲ هزار تومان در جاهایی مثل پایین‌شهر عرضه ‌می‌شود، ولی قیمت نان‌های نوع ۲، سه هزار تومانی است که در بیشتر نانوایی‌ها عرضه ‌می‌شود.

مجری: چه تعداد نانوایی در سطح شهر وجود دارد که نان با قیمت ۲ هزار تومان عرضه می‌کنند؟

سلیمانی:  در تهران حدود ۹۰۰ نانوایی با مجوز کسب و تعدادی هم آزادپز وجود دارد.

مجری: سوال من این است که چند درصد از نانوایی‌ها نان ۲ هزار تومانی عرضه می‌کنند؟

سلیمانی: تقریباً ۲۰ درصد نانوایی‌های سنگک پز نان را با قیمت ۲ هزار تومان عرضه می‌کنند.

مجری: شما آدرس ۱۰ درصد از نانوایانی که نان سنگک با قیمت ۲ هزار تومان عرضه می‌کنند را بگویید، به مناطق ۱ و ۲ کاری ندارم که مقداری بالاتر از رنج است در مناطق مرکزی شهر. بدون استثنا در تمام سنگکی‌ها پارچه‌ای نصب شده که این سنگکی از آرد آزاد استفاده می‌کند یعنی سنگک با قیمت ۵ هزار تومان هم نمی‌دهند، سنگک ۷ هزار تومانی می‌دهند سنگک عادی و معمولی و کوچک را هم ۷ هزار تومان می‌دهند.

سلیمانی: طبق نرخ مصوب سال ۱۴۰۰، قیمت نان در ۱۰ تا ۲۰ درصد نانوایی‌های نوع یک ۲۰۰۰ تومان و در نانوایی‌های نوع ۲، ۳۰۰۰ تومان بوده است. حالا شما می‌فرمایید که کسی نان با قیمت ۳۰۰۰ تومان ‌نمی‌فروشد، من به شما قول می‌دهم ببرمتان به مناطقی که نان را با قیمت ۳ هزار تومان عرضه می‌کنند.

طبق مصوبه نانوایی‌های سنگک فروشی با اضافه کردن یک رو کنجدی نان را با قیمت ۴ هزار تومان و ۲ رو کنجدی نان را با قیمت ۵ هزار تومان عرضه می‌کنند.

مجری: من نان ۳ هزار تومانی نگفتم ۲ هزار تومانی را گفتم، ولی اشکالی ندارد همان ۳ هزار تومانی هم نداریم.

سلیمانی: نانوایانی که نان ۲ هزار تومانی عرضه می‌کنند را هم به شما نشان می‌دهم. 

مجری: درباره قیمت نان سنگک که کمتر از پنچ هزار تومان نیست، تعزیرات چه رویکردی دارد؟

محمدعلی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات: اینکه نان تحت عناوین مختلف یک رو کنجدی، دو رو کنجدی و امثال این‌ها عرضه ‌می‌شود، واقعیت انکار ناپذیر است. تقریباً در همه نانوایی‌ها این اتفاق ‌می‌افتد.
این‌طور نیست که نان با قیمت دو هزار تومان عرضه نشود. معمولاً نانوایان به لحاظ اینکه مدعی هستند قیمت نان افزایش پیدا نکرده در حالی‌که هزینه‌ها بیشتر شده، با اضافه کردن کنجد، نان را گرانتر ‌می‌فروشند و به دنبال این هستند که هزینه‌های‌ تحمیلی‌ را تأمین کنند و گاهی حجم نان را کم می‌کنند.

طبق قانون باید وزن چانه‌هایی که نانوایان می‌گیرند و وزن نان پخته شده، مشخص باشد، به گفته دولت افزایش قیمت نان نخواهیم داشت بنابراین  برای ما قیمتی که از قبل تعیین شده مبنا است و در صورتی‌ که نانوایی‌ بیش از نرخ مصوب، نان عرضه کند، تخلف کرده است.

مجری: هم‌اکنون این اتفاق در برخی‌ از مناطق سطح شهر تهران افتاده است و مشاهده شده نان زیر قیمت ۵ هزار تومان عرضه نمی‌شود. پیامک‌های زیادی هم به برنامه شده که شهروندان به نانوایی‌های سنگکی مراجعه کردند و طلب نان ساده می‌کنند و نانوایان نان ساده نمی‌دهند.

اسفنانی: گاهی فروش نانی‌ که عرضه می‌شود مطلوب مشتری نیست، بحث فروش اجباری در کنار گرانفروشی تخلف و مستوجب برخورد تعزیراتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    0 0
    هرکی‌هرجوردلش‌بخاد‌میفروشه‌کنجدی‌میپزنددپومیکنندمشتری‌مجبوربشه‌توصف‌نایسته‌باقیمتیکه‌دلخواهشون‌هست‌بخره‌حرفوحدیث‌فایده‌نداره