۰ نفر

شهرهای خلیج فارس و مکران ساخته خواهند شد

۱۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۵۳
کد خبر: 823043
شهرهای خلیج فارس و مکران ساخته خواهند شد

معاون توسعه مسکن و شهرسازی شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه مطالعات ساخت شهرهای جدید خلیج فارس و مکران مرکزی انجام و محل ایجاد آنها تعیین شده است، تاکید کرد: شهرهای جدید خلیج‌فارس و مکران نو با نگاه محلی، ملی و در مقیاس بین‌المللی احداث می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از از وزارت راه و شهرسازی، «ناصر رضایی» جزئیات انجام مطالعات و همچنین چگونگی شکل‌گیری دو شهر جدید خلیج‌فارس و مکران مرکزی را تشریح کرد و گفت: مطالعات مکان‌یابی و ساخت شهر جدید خلیج‌فارس بین یک تا یک سال و نیم گذشته آغاز شد و این مطالعات با توجه به موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک مکان این شهر جدید در محل پیوند خلیج فارس به دریای عمان بود با نگاه اقتصادی و مبتنی بر اقتصاد دریا پایه انجام شد.

معاون توسعه مسکن و شهرسازی شهرهای جدید ادامه‌داد: مصوبات لازم درباره ایجاد این شهر جدید از مراجع ذی‌صلاح در استان اخذ و مصوبات ضرورت سنجی، مکان یابی و پهنه بندی آن نیز در طرح جامع مصوب شده‌ است. همچنین با تاکید کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، لازم بود تا استعلام‌های لازم از سوی دستگاه‌هایی که در ایجاد و توسعه شهر اثرگذار هستند از جمله محیط‌زیست، پدافند غیرعامل، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، منابع طبیعی و وزارت جهادکشاورزی اخذ شود که این اقدامات هم انجام شده‌ است. به‌زودی مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درباره این مصوبه اعلام خواهد شد.

به گفته وی، شهر جدید خلیج‌فارس در فضایی به وسعت ۱۸ هزار هکتار با نگاه اقتصادی و با رویکردهای زیست‌محیطی، گردشگری و اقتصادی ایجاد خواهد شد. حدود ۲ هزار هکتار از این اراضی به فضای سکونتگاهی اختصاص می‌یابد و سایر مساحت این شهر صرف ایجاد سرانه‌ها و همچنین ایجاد چهار مد حمل و نقلی ریلی، جاده‌ای، هوایی و بندری، استقرار مناطق گردشگری و مناطق محیط زیستی و سایر صنایع موردنیاز خواهد شد.

معاون شرکت عمران شهرهای جدید در بیان ویژگی‌های احداث شهرهای جدید خلیج فارس و مکران مرکزی، توضیح‌داد: در ایجاد شهرهای جدید عموماً رویکرد به این‌گونه طراحی شده بود تا ابتدا جمعیت ساکن و سپس صنایع متعدد استقرار یابد یا اینکه سرریزی جمعیت کلان‌شهر اطراف در شهرهای جدید مستقر شوند. هم‌اکنون رویکرد ایجاد شهرهای جدید به‌ویژه در منطقه مکران منطبق با سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب به این گونه است تا از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این مناطق بهره لازم گرفته شود.

رضایی گفت: برنامه ریزی شده تا در شهر جدید خلیج فارس بین یکصد تا ۱۵۰ هزار نفر جمعیت ساکن شود. نگاه بر این است تا این شهرهای جدید با حمایت بخش‌های خصوصی احداث شود تا سرعت ساخت آنها تسریع شود.

وی درباره اینکه شهرهای جدید در چه بازه زمانی امکان سکونت و فعالیت توامان و تکمیل نهایی را خواهند یافت، گفت: هدف گذاری اولیه این است تا زیرساخت‌های اصلی این شهر جدید در پنج سال آینده ساخته شود و در نهایت در ۱۰ سال آینده شهر جدید خلیج فارس با نگاه استراتژیکی که در طراحی و مطالعات به آن دست یافته‌ایم تحقق یابد.

این مسوول تاکید کرد: درصدد هستیم تا زیرساخت‌های اصلی ایجاد شهرهای جدید در دولت سیزدهم تکمیل شود تا زمینه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و استقرار صنایع و سکونتگاه‌ها فراهم شود.

وی، مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را در احداث شهرهای جدید خلیج فارس و مکران مرکزی مناسب ارزیابی کرد و گفت: در ابلاغیه رئیس‌جمهور و ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در استفاده از سیاست‌های دریا پایه بر این موضوع تاکید شده‌ است تا هم بخش خصوصی داخلی و هم بخش خصوصی بین‌المللی حتی در بخش مشاوره در ساخت این شهرهای جدید مشارکت فعال داشته‌ باشند.

معاون شرکت عمران شهرهای جدید گفت: انجام مطالعات احداث شهر جدید مکران مرکزی نیز از تیرماه امسال آغاز شد و با اخذ مشاور و اخذ مجوزات استانی ۶ ماه زمان برد تا مجموع نظرات استانی در خصوص این مجموعه به‌دست آید.

رضایی ادامه‌داد: مکران مرکزی در ۲۳ هزار هکتار مساحت و با سقف جمعیتی ۲۰۰ هزار نفر ایجاد می‌شود. برنامه‌ریزی شده‌است تا طرح نهایی مکران مرکزی تهیه و تدوین شود و برای دعوت و مشارکت به سرمایه‌گذاری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

وی توضیح‌داد: این شهر نیز کارکردهای زیست‌محیطی، گردشگری- توریستی، درمانی- سلامت و ورزشی را دارد. همچنین در این فضا صنعت نیز مدنظر است.

معاون توسعه مسکن و شهرسازی شرکت عمران شهرهای جدی درباره برنامه ریزی برای به کار بردن نیروهای بومی و همچنین راهکارهای لازم برای جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در مناطق جنوبی کشور که هم اکنون نیز در این استان‌ها مشکلاتی وجود دارد، گفت: برنامه ریزی شده تا غالب نیروهای به کار گرفته هم در بخش کارگری و هم در بخش کارمندی و مدیران توسط نیروهای محلی باشد.

وی با یادآوری اینکه استان‌های جنوبی پیش‌تر به‌دلیل محرومیت از موضوع اشتغال و همچنین داشتن اقتصاد ضعیف مهاجر فرستنده بودند، ابراز امیدواری کرد تا با آموزش‌های لازم، به‌کارگیری نیروهای محلی در اشتغال‌هایی که در این دو شهر جدید ایجاد خواهند شد فضایی فراهم شود تا مشکلات و معضلات حاشیه نشینی و نداشتن اشتغال این بخش از مردم در منطقه جنوب ایران حل شود.

رضایی تصریح‌کرد: ساخت ۲ شهر جدید در منطقه جنوب کشور و استقرار صنایع و سایر اشتغال‌ها می‌تواند فرصتی برای توسعه در منطقه مکران باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha