۰ نفر

آموزش گام به گام نحوه ورود به فارکس

۱۲ بهمن ۱۴۰۲، ۲۱:۰۹
کد خبر: 822520
آموزش گام به گام نحوه ورود به فارکس

در این مقاله که با هدف آموزش بازارهای مالی تهیه کرده‌ایم، می‌خواهیم یک مسیر برای ورود به بازار فارکس و شروع فعالیت در آن را برایتان ترسیم کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ در این مقاله که با هدف آموزش بازارهای مالی تهیه کرده‌ایم، می‌خواهیم یک مسیر برای ورود به بازار فارکس و شروع فعالیت در آن را برایتان ترسیم کنیم.

فارکس با اختلاف چشمگیر، بزرگ‌ترین بازار مالی دنیا است و حجم معاملات روزانۀ آن به عدد حیرت‌انگیز 7.5 تریلیون دلار می‌رسد!

اگر می‌خواهید سهمی از این همه پول داشته باشید و با ترید در این بازار سود کسب کنید، اول باید یاد بگیرید چطور وارد این بازار شوید. ما در این مسیر همراه شما هستیم.

چطور وارد بازار فارکس شویم و در آن معامله کنیم؟

برخی پیش‌نیازها باید رعایت شوند تا بتوانید از خریدوفروش در بازار فارکس پول پارو کنید! می‌خواهیم این پیش‌نیازها را بررسی کنیم و راهی که باید برای ورود به این بازار طی شود را نشانتان دهیم.

1. دانش و اطلاعات خود را تقویت کنید!

نباید بی‌گدار به آب بزنید. اگر بدون شناخت کافی و کسب اطلاع از همۀ جوانب وارد فارکس شوید، قطعاً ضرر خواهید کرد و سرمایۀ اولیه را هم از دست می‌دهید.

اول از همه، باید با دارایی‌هایی که در این بازار معامله می‌شوند آشنا شوید؛ یعنی جفت‌ارزها یا currency pairs. باید انواع آن‌ها را بشناسید و بدانید سرمایه‌گذاری روی کدام‌یک برای شما که تازه‌کار هستید، انتخاب بهتری خواهد بود.

آموزش گام به گام نحوه ورود به فارکسآموزش گام به گام نحوه ورود به فارکس

باید بدانید بروکر چیست، فارکس در چه روزها و چه ساعاتی فعالیت می‌کند، اصطلاحاتی مثل Ask Price، Bid Price، Leverage یا اهرم و... چه معنایی را می‌رسانند و کلاً تا جای ممکن، اطلاعات کامل‌تری راجع‌به کلیت این بازار به دست آورید.

2. شناخت انواع تحلیل‌ها برای پیش‌بینی روند حرکتی جفت‌ارزها و بازار

شناخت انواع سبک‌های تحلیل مثل تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و تحلیل سنتیمنتال هم ضروری است.

اولی، یعنی تحلیل تکنیکال، با چارت‌ها و نمودارها سروکار دارد. در این نوع آنالیز، تریدر سعی می‌کند با کمک تاریخچۀ قیمت، روند حرکتی بازار در آینده را تشخیص دهد. الگوهای مختلف مثل سروشانه، فنجان و...، به معامله‌گر کمک می‌کنند.

در تحلیل فاندامنتال، تمرکز روی اخبار مهمی است که می‌تواند روی یک جفت‌ارز یا بخشی از آن‌ها یا حتی کل بازار تأثیر بگذارد. مثال می‌زنیم:

وقتی خبری معتبر راجع‌به تصمیمات بانک مرکزی ایالات متحدۀ آمریکا پیرامون نرخ بهره بیرون می‌آید، احتمال این وجود دارد که تأثیر آن روی کل بازار نمایان شود؛ چون همان‌طور که اشاره کردیم، ارز کشورها در این بازار معامله می‌شود و دلار آمریکا یا USD، همیشه یک طرف جفت‌ارزهای اصلی است.

سنتیمنتال در لغت به معنای احساساتی است. تحلیل سنتیمنتال هم به آنالیز بازار بر اساس احساسات تریدر اشاره دارد.

توصیه می‌کنیم برای شروع، تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید و بعد سراغ دو مورد بعدی بروید؛ چون برای اینکه بتوانید تأثیر اخبار اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را بفهمید، باید باتجربه باشید.

تازه اهمیت داشتن تجربه برای تحلیل سنتیمنتال، حتی بیشتر هم می‌شود.

3. آشنایی با انواع بازارها در فارکس

همان‌طور که گفتیم، این بازار وسعت زیادی دارد و بازارهای کوچک‌تر مختلفی را درون خودش جای داده است.

انواع بازارهای فارکس شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بازار اسپات (Spot Market)
  • Forwards and Futures Market
  • Over the Counter (OTC) Market
  • Retail Forex Market
  • بازار بین بانکی (Interbank Market)

هرکدام از این بازارها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. مثلاً در بازار اسپات که رایج‌ترین و پرطرفدارترین آن‌ها است، معاملات به‌صورت آنی انجام می‌شوند؛ یعنی بلافاصله بعد از تبادل پول، دارایی هم منتقل می‌شود.

ولی در بازار Forwards and Futures، معامله با توافق طرفین صورت می‌گیرد. در چنین معاملاتی، خریدار و فروشنده توافق می‌کنند که در تاریخی معین، مقداری مشخص از جفت‌ارز تعیین‌شده را معامله کنند.

یا مثلاً بازار بین بانکی، همان‌طور که از نام آن مشخص است، مختص معاملات بین بانک‌ها است.

در کل که شناخت انواع بازارها، یکی دیگر از پیش‌نیازهای ورود موفق به بازار فارکس است.

4. تحقیق و بررسی راجع‌به بروکرها و انتخاب گزینۀ مناسب

بروکر در بازار فارکس، همان نقش کارگزار در بازار بورس را دارد! یعنی برای انجام معاملات و خریدوفروش جفت‌ارزها، باید از طریق یک بروکر اقدام کنید.

هزاران هزار بروکر وجود دارند که انتخاب بهترین گزینه برای انجام معاملات موفق، یک ضرورت بسیار مهم است.

بگردید و ببینید کدام بروکرها از ساخت اکانت FX پشتیبانی می‌کنند. در تحقیقاتتان، به مسائلی مثل امکانات هر پلتفرم، پیروی از قوانین، هزینۀ تراکنش‌ها و معاملات، هزینه‌های اولیه و پنهان و البته چگونگی پشتیبانی از مشتریان توجه کنید.

اینکه بروکر انتخابی حساب دمو در اختیارتان بگذارد هم اهمیت زیادی دارد.

از جملۀ معروف‌ترین و بهترین بروکرهایی که می‌توانید سراغشان بروید، لایت فارکس، ویندزور، آلپاری و فارکس تایم هستند.

همۀ جوانب را خوب بررسی کنید تا خدایی نکرده به‌خاطر نامناسب بودن برورکر دچار ضرر نشوید؛ چون این واسطه که شما را به دنیای عظیم فارکس وصل می‌کند، بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید در موفقیت یا شکست معاملات اثرگذار است.

5. دربارۀ استراتژی‌های معاملاتی مختلف اطلاعات کسب کنید

منظور از استراتژی، روشی است که می‌خواهید با آن نهایت سودآوری را در این بازار داشته باشید.

اینکه با چه مقدار سرمایه وارد هر معامله شوید، چند درصد سود برایتان کافی است، تحمل چه میزان ضرر را دارید، در هر روز چند پوزیشن باز می‌کنید، چه مدت‌زمانی می‌خواهید در هر معامله بمانید و...، همه توسط استراتژی‌ای که سراغش می‌روید مشخص خواهد شد.

شاخص‌ترین دسته‌بندی‌ای که انواع استراتژی‌ها را شامل می‌شود، تقسیم‌بندی آن‌ها براساس بازۀ زمانی است:

  1. استراتژی‌های کوتاه‌مدت
  2. استراتژی‌های میان‌مدت
  3. استراتژی‌های بلندمدت

تکلیف هرکدام هم که کاملاً مشخص است. اولی معاملاتی هستند که در بازۀ زمانی کوتاه (در حد چند دقیقه تا نهایتاً یک روز) بسته می‌شوند.

دومی، یعنی استراتژی‌های میان‌مدت، معاملاتی را در بر می‌گیرند که در بازۀ زمانی چند روز تکلفیشان مشخص می‌شود.

و دستۀ آخر، یعنی استراتژی‌های بلندمدت، معاملاتی هستند که برای به ثمر رسیدن آن‌ها باید ماه‌ها و حتی سال‌ها صبر کنید.

آموزش گام به گام نحوه ورود به فارکسآموزش گام به گام نحوه ورود به فارکس

6. تمرین با اکانت دمو

اکانت دمو در واقع یک حساب تمرینی است. با  پول غیرواقعی وارد بازار واقعی می‌شوید و استراتژی و مهارت‌های خود را امتحان می‌کنید.

حتماً قبل از ورود به بازار با پول واقعی، استراتژی انتخابی و کلاً ترید را با اکانت دمو تست کنید. هرچقدر تئوری بلد باشید، تا آن‌ها را در عمل به اجرا نگذارید، فایده‌ای نخواهند داشت.

وقتی شروع به معامله می‌کنید، کلی نکات جدید یاد خواهید گرفت که تا آن لحظه، از دیدگاهتان مخفی مانده بودند. معامله با اکانت دمو، باعث می‌شود یک آمادگی نسبی برای ورود به بازار با پول واقعی به دست آورید.

به همین خاطر بود که بالاتر گفتیم یکی از ویژگی‌های بروکر مناسب، این است که امکان معامله با اکانت دمو را در اختیار مشتریانش قرار دهد.

7. رصد دقیق معاملات

به استراتژی انتخابی و برنامه‌ای که چیده‌اید وفادار باشید. تمام معاملاتی که وارد آن‌ها می‌شوید را با دقت زیرنظر بگیرید و در زمان لازم، اقداماتی که باید را انجام دهید.

با اتخاذ چنین رویکردی، حتی اگر در معامله‌ای ضرر کنید، به موقع از آن خارج خواهید شد و بعداً می‌توانید با سودهای کوچک (ولی مداوم)، آن ضرر را هم جبران کنید.

یاد بگیرید و آموزش ببینید، بعد وارد فارکس شوید!

یادگیری در دنیای ترید، مخصوصاً اگر قرار باشد وارد بازار فارکس شوید، هیچوقت تمامی ندارد! باید مشتاق آموختن باشید تا از جدیدترین استراتژی‌ها، متدها و اخبار مرتبط باخبر شوید.

در اینجا از شما دعوت می‌کنیم به سایت bitcourse.net بروید تا به تمام آنچه باید راجع‌به بازار فارکس و کلاً بازارهای مالی بدانید، دسترسی داشته باشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha