۰ نفر

راهنمای خرید زنجیر چرخ خودرو + قیمت

۱۲ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۲۰
کد خبر: 822437
راهنمای خرید زنجیر چرخ خودرو + قیمت

معمولا در بحث زنجیر چرخ خودرو، خیلی از سایت‌ها و منابع روی نحوه استفاده و همچنین کاربردهای این تجهیز تمرکز می‌کنند. کمتر پیش می‌آید که درباره راهنمای خرید زنجیر چرخ مطلب کاربردی و جامعی در دسترس رانندگان قرار داشته باشد. این در حالی است که پیدا کردن محصول مناسب از بین انواع زنجیر چرخ ماشین نیاز به آشنایی با این تجهیزات و خصوصیات آن‌ها دارد

به گزارش اقتصاد آنلاین، همراه مکانیک نوشت: در همین راستا تصمیم گرفتیم در این مطلب به بررسی نکات مهم در خرید زنجیر چرخ خودرو را بررسی کنیم. اگر در فصل زمستان قصد خرید زنجیر چرخ برای ماشین خود را دارید، حتما این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

نکات مهم در خرید زنجیر چرخ خودرو

راهنمای خرید زنجیر چرخ خودرو را در قالب ۷ نکته کلیدی در این قسمت ارائه می‌کنیم. فرقی نمی‌کند که قصد خرید حضوری یا آنلاین زنجیر چرخ را دارید. با در نظر گرفتن این نکات می‌توانید، بهترین محصول را برای خودروی خود تهیه کنید.

۱. نوع و سایز لاستیک ماشین

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید، نوع و سایز لاستیک ماشین است. معمولا زنجیر چرخ‌هایی که در بازار وجود دارند، به‌صورت اختصاصی برای لاستیک‌هایی با سایز مشخص تولید می‌شوند. ضمن اینکه برخی از محصولات نیز متناسب با نوع ماشین عرضه می‌شوند. علاوه بر قطر لاستیک، پهنای آن هم فاکتور مهمی در نصب زنجیر چرخ خودرو به‌شمار می‌رود. حتما هنگام خرید، اطلاعات مربوط به این موضوع را چک کنید.

۲. نوع و محل قرارگیری دیفرانسیل خودرو

بسته به‌اینکه خودروی شما دیفرانسیل عقب است یا جلو، باید نسبت به خرید زنجیر چرخ به تعداد کافی اقدام کنید. مثلا برای بعضی از خودروهای شاسی بلند که دو دیفرانسیل دارند، بهتر است برای هر چهار چرخ، زنجیر نصب کنید. این در حالی است که برای خودرو دیفرانسیل جلو، دو زنجیر چرخ برای لاستیک‌های جلو کافی است.

۳. شرایط نصب زنجیر چرخ ماشین

معمولا زنجیر چرخ را زمانی می‌بندید که سطح جاده برفی باشد. کمتر پیش می‌آید که از قبل راننده‌ای خود را برای این موضوع آماده کند. بنابراین لازم است به‌سراغ زنجیر چرخ‌هایی بروید که فرآیند بستن آن‌ها آسان باشد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت بگیرد.

بعضی از زنجیر چرخ‌های کلاسیک معمولا نیاز به حرکت دادن خودرو برای نصب روی لاستیک دارند. ضمن اینکه مدل‌هایی از زنجیر چرخ‌ها دارای قفل‌هایی هستند که با آچار مخصوص بسته می‌شوند. این در حالی است که معمولا زنجیر چرخ‌های کمربندی خیلی راحت‌تر بسته می‌شوند و نیازی به حرکت دادن خودرو ندارند.

۴. جنس زنجیر چرخ خودرو

در عرف رایج معمولا زنجیر چرخ‌ها را در شکل و شمایل فلزی می‌شناسند. هر چند زنجیر چرخ‌های آهنی و فولادی بخش مهمی از سبد محصولات موجود در بازار را به‌خود اختصاص می‌دهند؛ اما باید توجه داشته باشید که در سال‌های اخیر، زنجیر چرخ‌های پلیمری هم روانه بازار شده‌اند.

محصولات فلزی معمولا دوام و پایداری بالایی دارند. در عین حال اگر آسیب ببینند، ممکن است باعث صدمه زدن به لاستیک و سیستم ترمز ABS خودرو شوند. در مقابل زنجیر چرخ‌های پلیمری معمولا دوام کمتری دارند. ضمنا ممکن است در شرایط برف سنگین، آن طور که باید و شاید اصطکاک لازم با سطح جاده را ایجاد نکنند. اما کمتر پیش می‌آید که زنجیر چرخ پلیمری به لاستیک یا سیستم ترمز ماشین آسیب بزند.

نکته مهم دیگر در رابطه با زنجیر چرخ‌های پلیمری، این است که در مقابل رطوبت مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. اگر قصد خرید زنجیر چرخ فلزی را دارید، به‌سراغ محصولاتی بروید که روکش گالوانیزه دارند. این محصولات از مقاومت کافی در برابر خوردگی و رطوبت برخوردار هستند.

۵. کیفیت اتصالات زنجیر چرخ

اگر دوست ندارید که زنجیر چرخ خودرو شما خیلی زود خراب شود، باید علاوه بر جنس، روی کیفیت اتصالات آن هم حساس باشید. زنجیر چرخ‌های فلزی با اتصالات جوشکاری ساخته می‌شوند. یکپارچگی و کامل بودن جوشکاری اتصالات در دوام و پایداری زنجیر چرخ نقش تعیین کننده‌ای دارد. برای زنجیر چرخ‌های پلیمری هم خیلی مهم است که اتصالات با مواد تزریقی آماده نشده باشند.

از آن گذشته معمولا اتصالات زنجیر چرخ‌ها در مدل‌های مختلف الماسی، مورب، مربعی و پلکانی طراحی می‌شوند. اتصالات الماسی و مورب بهترین انتخاب از نظر کیفیت اتصالات هستند که آسیب کمتری به لاستیک و سیستم ترمز ضد قفل وارد می‌کنند.

۶. نوع رینگ خودرو

زنجیر چرخ‌های کلاسیک به‌دور لاستیک بسته می‌شوند. به‌همین دلیل می‌توانید از این محصولات هم برای خودروهای دارای رینگ اسپرت و هم برای ماشین‌های دارای قالپاق استفاده کنید. این در حالی است که زنجیر چرخ‌های تسمه‌ای و کمربندی تنها برای لاستیک‌های با رینگ اسپرت قابل استفاده هستند. چراکه باید از محل درزهای رینگ به‌دور لاستیک بسته شوند.

۷. قابلیت خود تنظیمی زنجیر چرخ ماشین

یکی از نکات مهم که در خرید زنجیر چرخ خودرو باید لحاظ کنید، قابلیت خود تنظیمی است. هر چند هر زنجیر چرخ برای لاستیک با سایز خاصی تولید می‌شود؛ اما خیلی مهم است که حین حرکت اصطلاحا شل نشود. برای این منظور لازم است که زنجیر چرخ قابلیت خود تنظیمی داشته باشد. به‌این معنی که به سطح لاستیک بچسبد و حتی در جاده‌های صعب‌العبور هم از آن جدا نشود.

انواع زنجیر چرخ ماشین

اگر سری به سایت‌های اینترنتی بزنید، حتما با انواع زنجیر چرخ ماشین روبه‌رو می‌شوید. در اینجا می‌توانید برخی از پرکاربردترین مدل‌های زنجیر چرخ خودرو در بازار عبارت‌اند از:

۱-    زنجیر چرخ فلزی تک ردیفه

این مدل زنجیر چرخ کلاسیک به‌دور لاستیک بسته می‌شود. مدل طراحی آن به‌صورتی است که دو ردیف زنجیر به‌صورت موازی کنار هم قرار می‌گیرند. در فضای بین آن‌ها هم با فاصله مشخص، ردیف‌های زنجیر قرار می‌گیرند.

۲-    زنجیر چرخ فلزی ضربدری

زنجیر چرخ فلزی ضربدری هم یکی دیگر از محصولات کلاسیک است که از نظر بسته شدن شرایط یکسانی مشابه با زنجیر چرخ قبلی دارند. تفاوت این محصول در مدل قرارگیری زنجیرهای میانی است که به‌صورت ضربدری قرار می‌گیرند. به‌همین دلیل اصطکاک بیشتری با سطح جاده به‌وجود می‌آورند.

۳-    زنجیر چرخ کابل تایر

این مدل زنجیر چرخ شبیه به کابل طراحی می‌شود که زنجیرها در فواصل خاصی در آن قرار می‌گیرند. در مقایسه با محصولات کلاسیک، نصب آن راحت‌تر است؛ اما دوام و پایداری مشابه آن‌ها ندارد. کمتر پیش می‌آید که بتوانید در بازار زنجیر چرخ مدل کابل تایر پیدا کنید.

۴-    زنجیر چرخ تسمه‌ای یا کمربندی

زنجیر چرخ خودرو مدل تسمه‌ای یا کمربندی، محبوبیت بالایی در سال‌های اخیر پیدا کرده است. دلیل آن هم باز و بسته شدن آسان این مدل از زنجیر چرخ‌ها است. برای نصب زنجیر چرخ تسمه‌ای نیاز به حرکت دادن ماشین ندارید. این زنجیرها به‌صورت جداگانه در ۳ تا ۶ بخش به‌دور لاستیک ماشین بسته می‌شوند. در جنس‌های مختلف فلزی و پلیمری (ژله‌ای) تولید و روانه بازار می‌شوند. مدل نصب زنجیر چرخ‌های تسمه‌ای هم معمولا شبیه به بست‌های کمربندی است.

۵-    جوراب چرخ

جوراب چرخ یا زنجیر چرخ پارچه‌ای را نباید به‌عنوان یکی از انواع زنجیر چرخ‌ ماشین به‌شمار آورد. این محصول به‌صورت یک روکش پارچه‌ای طراحی می‌شود که به‌دور لاستیک قرار می‌گیرد. پارچه‌ جوراب چرخ معمولا از جنس پلی الفین تولید می‌شود. این جوراب یک لایه حائل بین لاستیک و سطح خیابان ایجاد می‌کند.

البته میزان اصطکاک جوراب چرخ در مقایسه با زنجیر چرخ‌های دیگر کمتر است. ضمن اینکه خیلی زودتر دچار فرسایش می‌شود. به‌همین دلیل نهایتا می‌توانید تا ۳۰ کیلومتر روی آن حساب کنید. البته نصب این زنجیر چرخ پارچه‌ای خیلی راحت و سریع انجام می‌شود.

قیمت انواع زنجیر چرخ ماشین

در جدول زیر می‌توانید میانگین قیمت انواع زنجیر چرخ خودرو را در زمستان ۱۴۰۲ مشاهده کنید.

نوع زنجیر چرخ

قیمت (تومان)

زنجیر چرخ فلزی تک ردیفه

۶۵۰.۰۰۰ تا ۷۵۰.۰۰۰

زنجیر چرخ فلزی ضربدری

۷۰۰.۰۰۰ تا ۸۵۰.۰۰۰

زنجیر چرخ کابل تایر

۵۰۰.۰۰۰ تا ۶۰۰.۰۰۰

زنجیر چرخ تسمه‌ای یا کمربندی

۱.۰۰۰.۰۰۰ تا ۱.۴۰۰.۰۰۰

جوراب چرخ

۵۰۰.۰۰۰ تا ۷۰۰.۰۰۰

کلام پایانی

در این مطلب راهنمای خرید زنجیر چرخ خودرو را بررسی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که رفت و آمد زیادی در جاده‌های برفی و بارانی دارید، حتما زنجیر چرخ ایده‌آل خریداری کرده و در ماشین خود داشته باشید. زنجیر چرخ‌های فلزی برای استفاده طولانی مدت انتخاب بهتری هستند. اگر تجربه استفاده از زنجیر چرخ‌های مختلف را دارید، حتما نظر خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha