۲ نفر

پیچ و رولپلاک سنگ نما با طناب و قانون ریزش سنگ نما

۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۴۵
کد خبر: 822306
پیچ و رولپلاک سنگ نما با طناب و قانون ریزش سنگ نما

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان با طناب یکی از متدوال‌ترین و بهترین روش‌های تثبیت سنگ‌های نما محسوب می‌شود و به افزایش کیفیت کار کمک زیادی می‌کند. در ساختمان‌هایی که از سنگ برای زیباسازی نما استفاده شده است، به دلایل مختلفی مانند فرسودگی سنگ‌ها، زلزله، نفوذ آب در اثر بارندگی، کاهش یا افزایش شدید دمای هوا، طوفان و ... احتمال شل شدن سنگ‌ها و ریزش آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل برای جلوگیری از سقوط سنگ‌ها و به‌وجود آمدن خسارات مالی و جانی، از پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم درباره مزایای پیچ و رولپلاک نما بدون داربست و قانون ریزش سنگ نما صحبت کنیم.

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان با طناب چگونه اجرا می‌شود؟

برای پیچ کردن نما از دو روش متفاوت شامل پیچ و رولپلاک‌ نمای ساختمان با طناب و پیچ و رولپلاک نما با داربست استفاده می‌کنند. از بین این روش‌ها کار با طناب نسبت به کار با داربست بهتر است و مزایای بیشتری دارد. در پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان با طناب، ابتدا یک سر طناب را در بالاترین بخش ساختمان به یک نقطه بسیار محکم می‌بندند. سپس فرد راپل‌کار با استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب شامل کلاه‌ ایمنی، کفش ایمنی، کمربند ایمنی و دستکش، به راحتی با کمک طناب به قسمت‌های مختلف نما رفته و محل پیچ و رولپلاک را با ابزارهایی که در اختیار دارد، روی سنگ‌ها مشخص می‌کند.

در مرحله بعدی با کمک دستگاه دریل در پشت سنگ‌های نمای سوراخی ایجاد می‌کند که رولپلاک را در داخل آن قرار دهد. سپس پیچ‌ها را به رولپلاک می‌بندد تا سنگ‌های نما در جای خود محکم شوند. پیچ‌هایی که برای پیچ و رولپلاک نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، باکیفیت‌ترین پیچ‌ها با روکش گالوانیزه هستند. این پیج‌ها در مقابل عواملی مانند رطوبت، زنگ‌زدگی، فشار و نیروهای کششی از مقاومت و استحکام بالایی برخوردارند.

پیچ سنگ نما

مزایای پیچ و رولپلاک نمای ساختمان با طناب چیست؟

پیچ و رولپلاک نما بدون داربست و با طناب به‌عنوان یکی از روش‌های جدید در صنعت ساخت‌وساز و افزایش استحکام نمای ساختمان‌ها در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. دلیل رواج بیشتر این روش و پرطرفدار شدن آن در بین افراد فعال در حوزه کارهای ساختمانی مزایای زیر است:

پایین بودن هزینه‌های کار با طناب

یکی از مهم‌ترین مزایای پیچ کردن نمای ساختمان با طناب، کم‌هزینه بودن این روش است. در این روش نیازی به نصب داربست نیست. فقط کافیست که یک طناب محکم و مقاوم در بالاترین قسمت ساختمان بسته شود. در کار با داربست باید برای نصب داربست‌ها هزینه جداگانه پرداخت شود و همین امر موجب بالا رفتن هزینه‌های پیچ و رولپلاک نما خواهد شد.

صرفه‌جویی در وقت

یکی دیگر از مزایای کار با طناب این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. نصب داربست علاوه‌بر اینکه هزینه‌ بالایی در بر دارد، یک کار وقت‌گیر است. داربست‌ها باید به دقت و با رعایت نکات ایمنی در نمای ساختمان نصب شوند. این کار به زمان زیادی نیاز دارد؛ بنابراین افرادی که در زمینه پیچ و رولپلاک نمای ساختمان فعالیت دارند، برای صرفه‌جویی در وقت و افزایش سرعت کار ترجیح می‌دهند که به‌جای نصب داربست از طناب استفاده کنند. نصب طناب و بستن آن به بالاترین قسمت ساختمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

ایمنی بسیار بالای کار با طناب

ایمنی کار با طناب به مراتب بالاتر از ایمنی کار روی داربست است. در کار روی داربست احتمال اینکه افراد سقوط کنند، وجود دارد؛ اما در کار با طناب احتمال سقوط به حداقل می‌رسد. راپل‌کاران در شرایطی امن و با خیال راحت بدون استرس و نگرانی از سقوط، محل پیچ‌ها را روی سنگ‌های نما مشخص و آن‌ها را با دریل سوراخ می‌کنند.

امکان دسترسی به تمام نقاط نمای ساختمان

یکی دیگر از مزایای مهم پیچ و رولپلاک نمای ساختمان با طناب، امکان دسترسی به تمام نقاط نما حتی مرتفع‌ترین قسمت آن است. در ساختمان‌های بسیار بلند و مرتفع که سنگ‌نما دچار ریزش می‌شود و نیاز به بازسازی و محکم کردن دارد، راپل کار به راحتی می‌تواند به تمام قسمت‌های نما دسترسی داشته باشد و کار خود را آغاز کند. این در حالی است که در کار روی داربست به هیچ وجه امکان دسترسی به بعضی از بخش‌های نما وجود ندارد.

آشنایی با قانون ریزش سنگ نما

همان‌طور که در بخش‌های ابتدایی مطلب نیز اشاره کردیم، به دلایل مختلفی مانند کار کردن سنگ نما در فصول گرم یا سرد سال و عدم چسبیدن سنگ‌ها به ملات، نشت ساختمان، زلزله، باد شدید و ... احتمال ریزش سنگ‌های نما وجود دارد. ریزش سنگ نما در کنار خسارت‌های مالی که به‌وجود می‌آورد، در برخی از مواقع با خسارت‌های جانی نیز همراه است. به همین دلیل مطابق با مفاد ماده 333 قانون مدنی ایران، اگر به دلیل ریزش سنگ نما، خسارتی مالی یا جانی به فردی وارد شود و دلیل ریزش سنگ‌ها، کوتاهی مالک ساختمان باشد، به‌صورت قانونی می‌توان از مالک ساختمان شکایت کرد.‌

بر اساس قانون، اگر سنگ نما در سال‌های اولیه ساخت و بهره‌برداری از ساختمان سقوط کند، سازنده و مهندس ناظر، مسئول این اتفاق هستند و باید پاسخگو باشند؛ اما در ساختمان‌هایی که بیش از ده سال از ساخت آن‌ها می‌گذرد، مسئولیت ریزش سنگ نما بر عهده مالک فعلی ساختمان است و باید هزینه خسارات وارد شده را پرداخت کند. البته مالکان ساختمان می‌توانند با پیچ و رولپلاک نمای ساختمان از بروز چنین پیشامدهایی جلوگیری کنند.

پیچ نما

پیچ و رولپلاک نما با طناب را به یک شرکت معتبر بسپارید

در این مطلب ابتدا درباره نحوه اجرای پیچ و رولپلاک نمای ساختمان با طناب و مزایای این روش صحبت کردیم و سپس راجع‌به قانون ریزش سنگ نما توضیح دادیم. شرکت‌های زیادی در زمینه ارائه خدمات پیچ کردن نمای ساختمان مشغول فعالیت هستند؛ اما با انتخاب یک شرکت معتبر می‌توان از کیفیت کار و استحکام سنگ نمای ساختمان مطمئن شد. شرکت‌های معتبر و باسابقه برای ارائه این خدمات از نیروی متخصص، حرفه‌ای و کاربلد استفاده می‌کنند. علاوه‌بر این، برای اجرای خدمات پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان، مبلغ منصفانه‌ای از مشتری دریافت می‌کنند. از ویژگی‌های مثبت دیگر این شرکت‌ها می‌توان به استفاده از پیچ‌ها و رولپلاک‌های بسیار باکیفیت و تضمین کیفیت خدمات اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میهن راپل IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    شرکت های کار در ارتفاع که پیچ و رولپلاک سنگ نما انجام میدن اصلا مناسب اینکار نیستند و کارفرما حتما باید داربست برای اجرای پیچ نما ببندد.