۰ نفر

روایت نماینده مجلس از تبعات تصمیمات بودجه ای نمایندگان

۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۱۵
کد خبر: 821954
روایت نماینده مجلس از تبعات تصمیمات بودجه ای نمایندگان

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه کسری بودجه، تورم را به دنبال دارد، گفت: آنچه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بودجه تغییر می‌دهند مربوط به حوزه‌های انتخابیه‌شان و یا قشرهای مختلف مانند بازنشسته‌ها است که باعث افزایش در بخش هزینه‌ای بودجه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص تغییرات مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۳، اظهار کرد: نمایندگان مجلس توجه داشته باشند که برای ایجاد هزینه ابتدا باید به بخش درآمد واقعی توجه کنند و پیشنهاد می‌شود ابتدا سقف درآمدهای دولت که شامل فروش نفت، مالیات یا واگذاری دارایی‌های دولتی است، در نظر گرفته شود و پس از آن هزینه‌ها را تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه بودجه از دو بخش درآمد و هزینه تشکیل می‌شود، افزود: درآمد و هزینه باید با هم تراز باشد، اما نکته قابل توجه اینجاست زمانی که در بخش هزینه تغییراتی ایجاد می‌شود بخش درآمدی نیز تغییر می‌کند، اما برخی از آن درآمدها واقعی نیستند و منجر به کسری بودجه خواهد شد. در واقع هزینه‌های واقعی در برابر درآمدهای مشکوک قرار می‌گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: نمایندگان مجلس ابتدا سقف درآمد را در نظر بگیرند و بر آن اساس، هزینه‌ها را تعریف کنند؛ در غیر این صورت فشار جبران هزینه بر دوش بانک مرکزی می‌افتد و تبعات تورمی دارد.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه کسری بودجه، تورم را به دنبال دارد، گفت: هر زمانی که مجلس خارج از ظرفیت درآمدی دولت هزینه‌تراشی کرده کسری بودجه را به دنبال داشته و جبران آن از جیب همه مردم پرداخت شده است.

به گفته وی، تا پیش از این، ظاهراً شورای نگهبان اصل ۷۵ قانون اساسی را در مصوبات خود قرار نمی‌داد؛ اما ظاهراً با تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحث برنامه و بودجه این رویه تغییر کرده و باید این اصل قانونی مدنظر قرار گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مجلس خودش باید رعایت کند و برای ایجاد هزینه ابتدا نگاهی به درآمد داشته باشند، توضیح داد: هرگاه که نمایندگان قصد افزایش هزینه در بودجه را دارند ابتدا به جیب خودشان در مخارج خانواده نگاه کنند و ببینند حاضر هستند برای اینکه بیشتر هزینه کنند دست به استقراض بزنند. باز هم تاکید می‌کنم هزینه‌تراشی مجلس در بودجه به زیان عامه مردم است. اگر نمایندگان مجلس مصلحت مردم را در نظر دارند که قطعاً همین‌طور است، از هزینه‌تراشی خودداری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha