۱ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

اشتغال ۵۰۰ هزار نفری در صنعت گوهرسنگ/ سند راهبردی گوهرسنگها نقشه راهی برای حرکت پایدار

۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۵:۰۳
کد خبر: 821919
اشتغال ۵۰۰ هزار نفری در صنعت گوهرسنگ/ سند راهبردی گوهرسنگها نقشه راهی برای حرکت پایدار

یک فعال حوزه گوهرسنگها با اشاره به تدوین سند راهبردی گوهرسنگ از سوی ایمیدرو گفت: این سند توانسته کمک شایانی به رونق این رشته صنعتی داشته باشد.

اقتصادآنلاین _ باران شاکری: منصور رجایی، فعال حوزه گوهرسنگ‌ها در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: پیشینه صنعت گوهرسنگ در ایران به سال ۷۰ برمی‌گردد. این در حالی است که در حال‌حاضر به‌ دلیل تنوع و اکتشافات گوهرسنگ‌ها به منظور استفاده از جواهرات به‌ عنوان مکمل طلا و نقره و استفاده در صنایع مختلف، قابلیت دسترسی آن برای تمام اعضای جامعه فراهم شده‌ است.

وی افزود: سند گوهرسنگ‌ها به‌عنوان سند راهبردی، کمک به سزایی در زمینه توسعه گوهرسنگ‌ها کرده است. 

رجایی ادامه‌داد: در حال‌ حاضر چرخه گوهرسنگ‌ها پیشرفت خوبی داشته و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران به‌ دلیل بودجه‌های محدود در امر تأمین مواد معدنی، بحث اکتشاف و استخراج در حوزه گوهرسنگ‌ها را مورد توجه قرار داده‌ است.

وی افزود: ایمیدرو موضوع اکتشاف در زمینه گوهرسنگ‌ها را با سازمان زمین‌شناسی و بخش خصوصی در دستورکار قرارداده و همچنین فعالیت تفکیک‌پذیری در حلقه استخراج و استفاده از گوهرسنگ‌ها در معادن کشور را انجام داد. 

این فعال حوزه گوهرسنگ ها در خصوص پتانسیل‌های بسیار خوب گوهرسنگ‌ها در کشور گفت: در این حیطه از دانش لازم برخوردار هستیم؛ اما در زمینه صادرات ظرفیت قابل توجهی نداریم و باید گوهرسنگ‌ها جایگاه واقعی خود را پیدا کنند. 

این فعال حوزه گوهرسنگ‌ها گفت: هنر گوهرسنگ‌ها قدمت تاریخی دارد و در این خصوص می‌توان به شهر سوخته زابل اشاره کرد که بخش بسیار مهمی در شهر سوخته آثاری صنعتگران وجود دارد که صرفاً فعالیت اصلی آنها تراش سنگ‌گوهر بوده است.

وی با اشاره به پیشینه نمایشگاه طلا جواهر و گوهرسنگ‌ها به سال ۸۳ گفت: اولین دوره نمایشگاه بین‌المللی گوهرسنگ‌ها در ایران با همکاری ایمیدرو، بخش خصوصی که در اسفندماه برگزار می‌شود و هدف اصلی نمایشگاه گوهرسنگ‌ها، اشتغال، تولید محصولات و هدف‌گرفتن برای صادرات است. 

رجایی تصریح‌کرد: این نمایشگاه علاوه بر نشان دادن ظرفیت‌های اقتصادی گوهرسنگ‌ها و معرفی دستاوردهای این حوزه، زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا بسیاری از بسترهای قانونی که در جهت امر صادرات وگوهرسنگ‌ها وجود ندارد را به سرانجام‌برساند. 

این فعال حوزه گوهرسنگ‌ها در پایان یادآور شد: برآوردهای انجام شده حاکی است که در چارچوب برنامه‌های توسعه‌ای در زیر ساخت‌های بخش معدن، می‌توان سالیانه حداقل اشتغال ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزارنفری را در سطح کشور در این رشته ایجاد کرد. 


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha