۱ نفر

به بهانه جلسه غیرعلنی سازمان بورس؛

جزئیات جلسه غیرعلنی بورس/ آیا نسیم خوش بازارگردانی اختیاری در بازار سرمایه خواهد پیچید؟

۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۱۹
کد خبر: 821696
جزئیات جلسه غیرعلنی بورس/ آیا نسیم خوش بازارگردانی اختیاری در بازار سرمایه خواهد پیچید؟

جلسه‌ روز گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار در شرایطی در سکوت خبری برگزار شد که موضوع جلسه، یکی از نکات کلیدی بازار سرمایه یعنی دستورالعمل بازارگردانی شرکت‌ها بوده‌ است؛ موضوعی که حتما می تواند در صورت اختیاری شدن، اتفاق خوبی در بازار سرمایه به شمار رود.

اقتصادآنلاین - رجا ابوطالبی: پیمان مولوی، مدرس و کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین به تشریح جلسه غیرعلنی روز گذشته سازمان بورس پرداخت و گفت: اگر بازارگردانی نمادهای بورسی اختیاری شود، اتفاق خوبی رخ خواهد داد؛ چرا که در همه جای دنیا، نهادی به عنوان سازمان بورس یا صندوق تثبیت وجود ندارد که شرکت‌ها را الزام به بازارگردانی کند؛ در حالیکه در ایران مشاهده می شود هر زمان اعلام می‌شود که بازارگردان‌ها ملزم به ایفای تعهدات در سمت فروش نمی‌باشند، شرایط بازار عادی‌تر از سایر روزها دنبال می‌شود.

وی افزود: این موضوع نشان می دهدکه هرگونه آزادی عمل برای بازارگردانان بر اساس یک رویکرد حرفه‌ای کمک کننده خواهد بود.

مولوی گفت: این‌که چرا این جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شده، به تنهایی عامل از بین بردن اعتماد مردم به اقتصاد و بازار سرمایه نیست؛ چراکه در حال حاضر یا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای مشغول به فعالیت هستند و یا اشخاصی که پول و سرمایه‌شان در این بازار گیر کرده و به امید زنده کردن اصل پول خود که در ۱۳۹۹ از بین رفته هستند، همچنان در بازار حضور دارند. حتی این افراد هم نه به اقتصاد کشور نه به بازار سرمایه اعتماد نداشته که این موضوع، نتیجه همین سیاست‌های دستوری است که اقتصاد را پیش‌بینی ناپذیر کرده است.

وی اظهار داشت: می‌توان مدعی بود که در مقطع فعلی اعتماد در پایین ترین سطح خود قرار دارد.

مولوی خاطرنشان کرد: بازارگردان بر حسب توافق با ناشر، در مواقعی که نماد نیاز به حمایت دارد، حمایت خود را انجام می‌دهد. هیچ جای دنیا این‌گونه نیست که ابلاغیه در خصوص تثبیت بازار به بازارگردان‌ها ابلاغ شود و اگر غیر از این بود که بحران سال ۲۰۰۷ به‌وجود نمی‌آمد. در زمانی که بازار شرایط نرمالی دارد بازارگردان به‌دنبال کسب سود می‌رود و در مواقع بحرانی از محل همان سود، به حمایت از نماد موردنظر می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    وزیر اقتصاداز ۵۰۰همت تامین مالی از بازارسرمایه تاپایان سال خبرداد
  • علی CA ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    پول مردم از دست مردم کشیدید بیرون انشاالله سرطان بشه سرطان توی وجود زن و بچه هاتون 🤲🤲
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    2 0
    عشقی بی کفایت و نالایق و دزد را که با حقوقی ها و رانت خواران تبانی کرده و مشغول چپاول سرمایه های سهامداران حقیقی هست باید عزل ،محاکمه و مجازات گردد .
  • محمد نایب سالکی IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    2 0
    باسلام سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار از سال ۹۹ که هر روز سهامداران در ضرر و زیان هستند ریسک بالای دارد ...
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    2 0
    من که ازسال ۹۹ واردبورس شده ام اینقدر دعاکرده ام دیگرازدعاکردن هم ناامید شده ام به اصل پولم برسم آنوقت نمازشکر بجا میارم بورس جان ومالم راازبین بردبه امید رهایی
  • محند IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    0 0
    من زیاد از بورس اطلاع ندارم ولی چرا باید شرکتی که داره کار میکنه و سوددهی داره باید سهامش بیش از ۶۰ درصد افت کنه ؟ مگه چه اتفاقی افتاده که بعضی از سهامها انقدر افت میکنن کاملا مشخصه با رنج منفی پایین میارن و مفت جمع میکنن اگر کسی پولی مثلا ۱۰۰ میلون بزاره اگر مجبور باشه پولش را برداره باید ۳۰ میلیون برداشت کنه مثل سهام وگردش خبنیان فلات و....باید نظارت بورس انقدر قوی باشه که با چنین حقوقی برخورد کنه .