۲ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

سفته بازی برخی حقوقی ها در معاملات امروز بورس/ افشای اسامی متخلفان بورسی در هاله ای از ابهام

۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۲
کد خبر: 810170
سفته بازی برخی حقوقی ها در معاملات امروز بورس/ افشای اسامی متخلفان بورسی در هاله ای از ابهام

معاملات امروز بازار سرمایه، علیرغم مثبت بودن شاخص‌های بورسی، اما و اگرهای بسیاری را برای بسیاری از معامله گران به وجود آورد؛ به خصوص اینکه حقوقی‌ها با ابزارها و اختیارات نامحدود خود نظیر الگوریتم و کارمزد حداقلی، همچنان به سفته بازی خود ادامه دادند.

اقتصادآنلاین - رجا ابوطالبی: صحبت‌های احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص اهمیت پیش‌بینی پذیری اقتصاد ایران و همچنین مجید عشقی، ریس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد تلاش‌های سازمان برای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه گویی خیلی به مذاق اهالی بازار سرمایه آن هم از قشر سفته‌بازان خوش نیامده است و گویی به بی‌ارزش‌ترین مسائل برای افراد اهل سفته بازی تبدیل شده ‌است و باید برای آن فکری کرد.

این را می توان با مروری بر معاملات امروز بورس به خوبی دریافت؛ جایی که همگان راس ساعت ۱۰ صبح ‌و در چند نماد بزرگ بازار، به طور همزمان شاهد رنج مثبت بودیم.

اینجا بود که گمانه زنی ها در مورد برخی رفتارهای غیر عرف عده‌ای از معامله گران آغاز شد؛ تا جایی که عده ای بر این باورند وقتی که الگوریتم و کارمزد صفر از ابزارهای در اختیار بعضی خواص است، قاعدتا ایجاد رفتارها و سفته‌بازی برای این افراد، بهترین راه کسب درآمد خواهد بود.

در کنار این، موضوعی که بیش از همه چیز نگران کننده است، آرامش بیش از حدی است که سفته بازان دارند؛ گویی خیال آنها نیز راحت است که کسی بر آنها نظارت ندارد و اگر هم نظارت دارد، ابزاری برای برخورد قهری ندارد.

در واقع به اعتقاد اهالی بازار سرمایه، این افراد بر این موضوع واقف هستند که هیچ‌گونه سیاست بازدارنده‌ای برای توقف رفتار آنها اتخاذ نخواهد شد؛ همان‌گونه که هنوز اسامی متخلفین اردیبهشت ماه منتشر نشده چه برسد به اینکه محاکمه ای برای آنها متصورباشند.

برخی با نگاه بدبینانه بر این باورند که شاید منافع برخی مدیران دولتی در گرو رفتار و منافع همین سفته‌بازان است. در غیر این صورت، هیچ دلیل دیگری برای مماشات وجود نخواهد داشت.

بر این اساس، مادامی که بازار بورس به عنوان مولدترین بستر اقتصادی کشور پر از سفته‌بازان و رفتارهای سفته بازانه باشد، نه اعتمادی به بازار برمی‌گردد و نه اقتصادی با ثبات خواهیم داشت.

در زیر بعضی از نمادهایی که الگوریتم روی آنها فعال شده است را خواهیم دید.

سفته بازی برخی حقوقی ها در معاملات امروز بورس/ سازمان بورس چگونه بر عملکرد معامله گران نظارت می کند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha