۰ نفر

مراقب نمک پنهان غذاها باشید!

۵ بهمن ۱۴۰۲، ۰:۲۹
کد خبر: 821192
مراقب نمک پنهان غذاها باشید!

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه اکثر موادغذایی نمک پنهان دارند، درخصوص مصرف نمک مازاد سر سفره ها هشدار داد و گفت: مردم سعی کنند ذائقه خود به طعم دهنده های سالم تر مانند آب لیمو یا نارنج عادت دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بهداشت نیوز، دکتر احمد اسماعیل زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درخصوص میزان نمک مصرفی روزانه، گفت: یک فرد سالم باید در طول روز بین 3 تا 5 گرم نمک مصرف کند که این مقدار فقط نمکی که ما به غذا اضافه می کنیم، نیست، بلکه از کل موادغذایی که یک فرد در طول روز مصرف می کند، باید دریافت کند که اکثریت مردم از این موضوع آگاهی ندارند.

وی افزود: نمک از دو عنصر سدیم و کلر تشکیل شده است، سدیم عامل مهمی در حفظ فشارخون است که اگر بیش از اندازه مصرف شود، فرد دچار پرفشاری خون، بیماری های قلبی و عروقی و پوکی استخوان و بیماری های کلیوی می شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه عوامل اصلی مصرف نمک (سدیم) در رژیم غذایی به بافت فرهنگی و عادات غذایی یک جمعیت بستگی دارد، ادامه داد: سدیم به طور طبیعی در انواع غذاها مانند شیر، گوشت و سبزیجات وجود دارد. همچنین به مقدار زیاد در غذاهای فرآوری شده مانند نان ها، گوشت های فرآوری شده و اسنک و همچنین در چاشنی ها مانند رب، سس گوجه فرنگی، سس مایونز نیز یافت می شود.

وی گفت: در سدیم نیز گلوتامات وجود دارد که به عنوان یک افزودنی غذایی در بسیاری از نقاط جهان مثل ادویه همراه نودل استفاده می شود، لذا باید برای حفظ سلامتیمان حواسمان به میزان مصرف نمک باشد.

دکتر اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: برای طعم دادن به غذا به جای نمک، از ادویه ها و طعم دهنده های دیگری استفاده کنیم. به عنوان مثال سعی کنیم ذائقه خود را از میل به شوری به سمت میل به ترشی ببریم و لیموترش تازه را جایگزین نمک کنیم. ادویه هایی مانند آویشن، دارچین و سماق نیز گزینه هایی برای این جایگزینی هستند.

وی گفت: سعی کنیم بیشتر از غذاهای تازه استفاده کنیم و مصرف مواد غذایی نمک سود شده مانند خیارشور، کلم شور، ماهی شور و مانند اینها را که حاوی میزان زیادی نمک هستند به حداقل برسانیم. اگر زیتون و مواد غذایی شور خریدیم بهتر است آب نمک آنها را بگیریم و خوب بشوییم تا طعم شوری از بین برود، سپس آنها را مصرف کنیم.

گفتنی است، پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم با هدف آگاهی بخشی آحاد جامعه درخصوص مصرف نمک تصفیه شده یددار و افزایش مصرف لبنیات با شعار "انتخاب همه، نمک کم اما تصفیه شده ید دار" برای هفته اول و شعار "از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی" برای هفته دوم، از تاریخ 1 بهمن ماه آغاز شده و تا 15 بهمن ماه سال جاری ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha