۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین اعلام شد؛

ایران دیگر رتبه اول صادرات پسته را ندارد / هر کیلو پسته بین ۷ تا ۸ دلار صادر می‌شود

۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۵۳
کد خبر: 821150
ایران دیگر رتبه اول صادرات پسته را ندارد / هر کیلو پسته بین ۷ تا ۸ دلار صادر می‌شود

رییس هیات مدیره انجمن پسته ایران با بیان اینکه رفع تعهد ارزی سبب انصراف تجار از صادرات پسته شده، گفت: از زمانی که بحث رفع تعهد ارزی پیش آمده، قیمت پسته که در دنیا، ۸ و نیم تا ۹ دلار بوده، یک و نیم دلار افت پیدا کرده است.

محمد صالحی، رییس هیات مدیره انجمن پسته ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درخصوص میزان تولید پسته کشور در سال جاری گفت: امسال برداشت پسته یک مقدار از آنچه که فکر می‌کردیم کمتر بوده، خیلی خوب نبوده، اما بد هم نبوده است.

وی افزود: بسته به قیمت و میزان برداشت پسته و شرایط داخل ایران، معمولا ۱۵ تا ۲۵ درصد پسته تولیدی به مصرف داخلی می‌رسد و بقیه صادر می‌شود. البته ممکن است ۲۰ هزار تن انبار شود و سال بعد صادر شود.

صالحی ادامه داد: ایران دیگر رتبه اول صادرات پسته را در دنیا ندارد و در حال حاضر آمریکا اول است. به غیر از آمریکا که رقیب اصلی ماست، کشورهای اسپانیا و ترکیه هم در این زمینه فعال هستند و نمی‌توانیم بگوییم ایران دقیقا جایگاه دوم یا سوم را در دنیا دارد.

رییس‌هیات مدیره انجمن پسته ایران می‌گوید: اگر تفاوت قیمت پسته ایرانی و آمریکایی زیاد نباشد، مشتری ترجیح می‌دهد که پسته ایران را انتخاب کند. سالهایی هم بوده که پسته ایران دو دلار گران‌تر از پسته آمریکا بوده و مشتری پسته ایرانی خریداری کرده است.

به گفته صالحی، مشتری اصلی پسته ایران، چین، هند، کشورهای اروپایی و عربی هستند و هر سال ممکن است مصرف و خرید یکی از این کشورها از ما بیشتر باشد.

این صادرکننده خشکبار، قیمت هر کیلو پسته صادراتی را بین ۷ تا ۸ دلار اعلام کرد و گفت: از زمانی که بحث رفع تعهد ارزی پیش آمده، قیمت پسته که در دنیا، ۸ و نیم تا ۹ دلار بوده، یک و نیم دلار افت پیدا کرده است.

رییس هیات مدیره انجمن پسته ایران با بیان این که با وجود بحث رفع تعد ارزی شرایط کار خیلی سخت شده و این موضوع مانع صادرات شده، گفت: با این وضعیت صادرکننده‌ها دیگر نمی‌توانند کار کنند و از صادرات بسیاری از محصولاتمان منصرف شده‌ایم. صادرکننده‌ای که سابق بر این بر ۵ کشور صادر می‌کرد الان به یک تا دو کشور و آن هم در حجم خیلی کم صادرات دارد.

صالحی در پایان گفت: اگر مانع صادرات نشوند، امسال می‌توانیم یک و نیم تا دو میلیارد ارزآوری از طریق صادرات پسته داشته باشیم.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • jam IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    این صادرکننده می گوید هرکیلو پسته صادراتی بین ۷ تا ۸ دلار است واز ۱۰۰/ پسته تولیدی فقط ۲۰/ در داخل مصرف و بقیه صادر می شود.اگر هرکیلو پسته صادراتی را ۸ دلار بگیریم می شود کیلویی۴۰۰ تومن.پس چرا پسته در داخل کشور حدود یک میلیون تومن شاید کمی کمتر بدست مصرف کننده می رسد؟یعنی این وسط یک و نیم برابر افزایش قیمت دست دلالان است؟واقعا تو چه کشور هرج و مرجی ولی ضابطه و بی قانونی عمر تلف می کنیم؟
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    خجالت آوره دیگه شورش رو درآوردن چرا دولت به مردم وعده دروغ داد ؟چرا فقط زورش به بورس می رسه ؟ چرا نمی تونه جلوی هیچ بازاری رو بگیره فقط جلوی رشد بورس رو می گیره ؟؟؟
  • علی IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    لعنت خدا بر مسببش.چرا ما باید داخل کشور خودمان پسته را کیلویی ۷۰۰ هزار بخریم یعنی از قیمت جهانی هم بیشتر.حدود ۱۲ دلار