۰ نفر

جباری، مدیر کل شیلات گلستان؛

اقتصاد دریا با جدیت در دستور کار قرار گرفته است

۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۵۷
کد خبر: 821118
اقتصاد دریا با جدیت در دستور کار قرار گرفته است

مدیرکل شیلات گلستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون سه هزار و ۷۰۰ تن میگو در این استان تولید شده که برای سه هزار نفر اشتغالزایی به همراه داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اسماعیل جباری روز چهارشنبه در نشست خبری فجر گلستان اظهار کرد: هفت مرکز عمل‌آوری در گلستان وجود داشت که امسال ۲ مرکز دیگر با میزان تولید ۲ هزار تُن و با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: ماهیان دریای خزر رودکوچ بوده و باید به سمت رودخانه‌ها رفته و پس از تکثیر به دریا بازگردند اما متاسفانه احداث سدها و آب‌بندان‌ها مانع انجام این کار می‌شود که در همین راستا ما سه مرکز بازسازی ذخایر آبزی در استان ایجاد کردیم.

مدیرکل شیلات گلستان با بیان این که رودخانه‌های گلستان اوضاع خوبی ندارند و خشکسالی و یا وجود سدها و آب‌بندان‌ها مانع فعالیت ذخایر آبزی شده، تصریح کرد: در مراکز بازسازی ذخایر آبزی گلستان ۷۰ میلیون تُن ماهی خاویاری و استخوانی در استان تولید شد.

جباری متذکر شد: امسال به دستور استاندار گلستان ۲ مزرعه ۲۰ هکتاری میگو به فارغ‌التحصیلان شیلات گلستان واگذار شده و در واگذاری مزارع میگو، افراد بومی در اولویت هستند.

وی با بیان این که استفاده از روش‌های دانش‌بنیان برای توسعه مزارع میگو و افزایش در تولید در دستور کار ما قرار دارد، یادآور شد: اکنون روش تولید میگو در مزارع گمیشان سنتی است که تلاش ما استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برای استفاده از روش‌های به‌روز و افزایش تولید است.

مدیرکل شیلات گلستان به پروژه‌های شیلاتی گلستان در سفر دوم رییس جمهور به استان اشاره کرد و توضیح داد: آغاز به کار مرکز پرورش ماهیان خاویاری در سد کبودوال علی‌آبادکتول یکی از این پروژه‌ها بود که هزار میلیارد ریال اعتبار در فاز نخست و هزار میلیارد یگر در فاز دوم به این پروژه اختصاص یافت.

جباری از فعالیت ۱۹ هزار حلقه چاه بدون مجوز در گلستان خبر داد و گفت: اگر از ظرفیت این چاه‌ها در تولید آبزیان استفاده شود ضمن افزایش درآمد روستاییان به افزایش تولید آبزیان هم کمک خواهد کرد.

وی با بیان این که امسال ۷۰ قفس و پن در دریای خزر مستقر هستند، یادآور شد: همه پرورش‌دهندگان قفس در گلستان بومی هستند و برنامه‌ریزی ما تولید هشت هزار تُن ماهی در قفس در استان است.

مدیرکل شیلات گلستان تاکید کرد: مطالعه پرورش ماهیان خاویاری به ظرفیت ۲ هزار تُن در سواحل بندرترکمن با استفاده از آب دریای خزر آغاز شده و به زودی فرایند واگذاری به سرمایه‌گذار انجام می‌شود.

جباری یادآور شد: قبل از دولت سیزدهم ۶ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در گلستان فعال بود که در دولت سیزدهم به ۱۲ مزرعه افزایش پیدا کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha