۰ نفر

مرگ ۹ هزار تهرانی بر اثر آلودگی هوا !

۳ بهمن ۱۴۰۲، ۲۳:۱۵
کد خبر: 821010
مرگ ۹ هزار تهرانی بر اثر آلودگی هوا !

محمدصادق حسنوند گفت: سالانه حدود ۴۵ هزار نفر در کشور به دلایل منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. از این میزان حدود ۹ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا مربوط به ساکنان پایتخت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری آنلاین، نوع آلاینده‌های هوا در فصل های سرد با فصل‌های گرم تفاوت دارد. به طور مثال اوزن یک آلاینده تابستانی است و در هوای گرم تولید می‌شود. اما زمستان‌ها این آلاینده اصلا مشکل‌ساز نیست. در پاییز و زمستان، ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون مهم‌ترین آلاینده هوا محسوب می‌شوند.

چند روز پیش، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به این‌ که ۱۳.۹ درصد از مرگ‌های طبیعی در ایران منتسب به آلودگی هوا است، گفت: شهر تهران رتبه ۱۹ را از نظر غلظت ذرات معلق بین پایتخت کشورهای جهان دارد.

عباس شاهسونی با بیان این که از سال ۱۳۹۵ مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا را سالانه محاسبه و منتشر می‌کنیم، گفت: طبق بررسی‌ها و محاسباتی که با مدل پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت در ۳۳ شهر کشور در سال ۱۴۰۱ انجام دادیم و ذرات متعلق PM۲.۵ را محاسبه کردیم، مشخص شده که ۱۳.۹ درصد از مرگ‌های طبیعی در کشورمان منتسب به این ذرات معلق بوده است.

به گفته این مسئول، میانگین غلظت ذرات معلق در کشور ما ۳۸ میکروگرم است که ۷.۶ برابر بالاتر از رهنمود سازمان جهانی بهداشت و بیش از ۳ برابر استاندارد ملی کشورمان است.

محمدصادق حسنوند گفت: سالانه حدود ۴۵ هزار نفر در کشور به دلایل منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. از این میزان حدود ۹ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا مربوط به ساکنان پایتخت است.

به گفته دکتر حسنوند، میزان غلظت PM۲.۵ که مهم‌ترین آلاینده شهر تهران است، سالانه بین ۷۵۰۰ تا ۹ هزار مرگ منتسب دارد. درضمن از حدود ۹ هزار مرگِ منتسب به آلودگی هوا که سالانه در شهر تهران اتفاق می‌افتد، حدود ۶۰ درصد از مرگ‌ها در فصل‌های سرد و ۴۰ درصد در بهار و تابستان رخ می‌دهد.

این پژوهشگر به این موضوع مهم اشاره کرد که از ۴۵ تا ۵۰ هزار مرگِ منتسب به آلودگی هوا در کل کشور که سالانه رخ می‌دهد، ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ مورد مربوط به کودکان زیر ۵ سال است. متاسفانه از هر ۱۰ مرگ کودکان، یک مورد مربوط به آلودگی هوا است و البته بیشترین تعداد موارد مرگ منتسب به آلودگی هوا مربوط به گروه سنی بالای ۵۰ سال است. نه کودکان.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدمسعود قائم مقامی IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 0
    اسرائیلی ها عقل درست و حسابی اگه داشتند مثل جمهوری اسلامی رفتار می کردند و نیاز به جنگ نبود. آلودگی خودش جمعیت رو تعدیل می کنه... به همین راحتی...