۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد

ایران با ۳.۵میلیارد تن سنگ آهن چه رتبه ای در جهان دارد؟

۳ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۰۶
کد خبر: 820866
ایران با ۳.۵میلیارد تن سنگ آهن چه رتبه ای در جهان دارد؟

ایران با ذخایر قطعی۳.۵ میلیارد تن سنگ آهن، دارای رتبه نهم دراین زمینه از لحاظ تولید و تجارت در جهان است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، مهران محجوب نژاد، مشاور طرح جامع فولاد کشور گفت: طبق آخرین گزارش ارائه شده توسط سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی، میزان سنگ آهن تولید شده در جهان  ۱۸۵ میلیارد تن است که ۸۵میلیارد تن آن، آهن محتوا دارد؛ این در حالی است که ایران با ذخایر قطعی ۳.۵ میلیارد تن سنگ آهن، دارای رتبه ۹ دراین زمینه از لحاظ تولید و تجارت در جهان است.

 وی ادامه داد: در زمینه تولید سنگ آهن، ایران از سال ۱۳۸۱ تا ۱۴۰۱، از ۱۰ میلیون تن به ۱۲۰ میلیون تن رسیده و این نشان دهنده آن است که ما متناسب با نیاز کشور، ظرفیت سازی کرده‌ایم.

محجوب نژاد با اشاره به برداشت ۲.۱ میلیارد تن سنگ آهن افزود: بخشی از نیاز ما در داخل مصرف می شود و بخشی دیگر صادر می گردد؛ این در حالی است که ۱۱۰ میلیون تن آمار ۱۴۰۱ بوده که افراد متخصص این حوزه معتقد هستند که تا ۱۲۵ میلیون تن با امکانات امروز، بیشتر اجازه فعالیت نداریم.

محجوب نژاد در خصوص زنجیره فولاد توضیح داد: اگر موازنه زنجیره فولاد در ۱۴۰۴ را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که ظرفیت تولید ما زودتر از ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن می‌رسد؛ اما تولید واقعی در بهترین حالت در این سال ۴۳ میلیون تن خواهد بود.

وی درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری گفت: در ابتدای زنجیره، حوزه‌های اکتشاف، استخراج و پرعیارسازی سنگ آهن‌های کم عیار، ظرفیت سرمایه‌گذاری داریم؛ ضمن اینکه در مطالعات طرح جامع فولاد کشور، اهمیت به کارگیری سنگ آهن کم‌عیار در چرخه تولید فولاد ضروری است.

محجوب نژاد با اشاره به صادرات ۱۵ درصدی محصولات فولادی گفت: در افق ۱۴۰۴، صادارت فولاد خام در حدود ۶ میلیون تن پیش‌بینی می‌شود و در عین حال، مجموع پیش‌بینی صادرات فولاد خام و محصولات فولادی ۲۰ میلیون تن بوده که در افق ۱۴۱۰، مجموع این پیش‌بینی برای صادرات فولادخام و محصولات فولادی ۲۶ میلیون تن و ۱۷ میلیون تن لحاظ شده است.

وی در پایان افزود: پیش‌بینی ما تا سال ۱۴۱۰ این است که ظرفیت مازاد تا ۶۵ میلیون تن خواهد رسید و به احتمال بسیار قوی، چالش‌های موجود تشدید خواهد شد و اگر مازاد ظرفیت در کشور به همین سرعت اضافه شود، تمام بحران‌هایی که در حال حاضر وجوددارد، تشدید و شرایط بدتر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha