۴ نفر

تذکر جدی به موتورسواران

۲۹ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۰۱
کد خبر: 820260
تذکر جدی به موتورسواران

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سهم ۵۰ درصدی موتورسواران از آمار مرگ و میر در تصادفات، گفت: در تهران با رشد بالای تصادفات فوتی روبه‌رو هستیم و ضرورت دارد که استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، سید جعفر تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه امروزه موتورسیکلت‌ها به یکی از چالش‌های بزرگ شهری تبدیل شده‌اند. اظهار کرد: با توجه به بالا بودن قیمت خودرو، بالا بودن کرایه‌ها، تراکم شدید ترافیک و ارزان بودن این وسیله نسبت به سایر وسایل نقلیه و همچنین عدم تمکین راکبان موتورسیکلت از هیچ‌یک از قوانین، موتورسیکلت به عنوان وسیله حمل و نقل برای کسانی که می‌خواهند قوانین را نادیده بگیرند، مطلوب است. البته به این معنا نیست که بگوییم تمام موتورسواران متخلفند و حتماً جمع کثیری از آنها مقید به قانون و رعایت آداب رانندگی هستند.

وی با بیان اینکه اغلب موتورسواران قانون‌شکنی می‌کنند. یادآور شد: این قانون‌شکنی‌ها شامل سرعت، حرکات خطرناک، حرکت و پارک در پیاده‌رو، حمل بار غیرمجاز، سرقت‌های موبایل و کیف قاپی و نهایتاً فعالیت‌های غیر متعارف همچون حمل بار به اندازه یک وانت‌بار است. این موارد چهره شهر را از منظر بی‌قانونی بسیار زشت کرده. لذا باید به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های مدیریت شهری و پلیس راهور ساماندهی شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر لزوم توجه به اولویت‌ها در ساماندهی موتورسیکلت‌ها، تصریح کرد. به نظر می‌رسد بیش از هر چیزی نیاز به این داریم که به برخی قوانین که زمینه‌ساز قوانین بعدی هستند، توجه ویژه داشته باشیم. به‌ طوری که استفاده از کلاه ایمنی، توقف پشت چراغ قرمز، حرکت در جهت قانونی در مسیرها و ممنوعیت ترددها به عنوان اولویت‌های واجب باید مورد توجه قرار بگیرند.

جلوگیری از حمل بارهای نامتعارف توسط موتورسیکلت‌ها

وی همچنین خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی می‌توان به جلوگیری از حمل بارهای نامتعارف توسط موتورسیکلت‌ها و تجهیز به امکاناتی برای حمل بار قانونی و استاندارد پرداخت. در دوره بلند مدت رفتارهای رانندگان در قالب آموزش‌های شهروندی و رعایت مقررات به عنوان یک شهروند و راکب باید در اولویت قرار بگیرد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه کاهش آلودگی صدا و هوای موتورها نیز باید به موازات با جایگزینی موتورهای برقی دنبال شود. اظهار کرد: ساماندهی موتورسیکلت‌ها باید در حوزه آموزشی، فرهنگی، اصلاح رفتاری و جلوگیری از قانون‌شکنی‌ها و بهبود تدریجی رفتارهای غلط دنبال شود.

وی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح پیشنهادی خود برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها در چهار تقاطع توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک، گفت. پیشنهاد ما این بود که در تقاطع‌ها محلی برای ایست موتورسیکلت‌ها اختصاص داده شود. در معابر در ابتدا گذرگاه عابر پیاده قرار گرفته و بلافاصله پس از آن محل ایست خودروهاست. در حالیکه حجم بالای موتورها برای ایستادن لابلای خودروها، برخوردهایی با آنها دارند. یا اینکه صف طولانی از موتورها پشت چراغ تشکیل می‌شود. به روش‌های مختلف، راکبان خود را به تقاطع و جلوی صف می‌رسانند. هاب تقاطع را با توقف خود پر می‌کنند. چون شاهد راهبندان به واسطه توقف خود در تقاطع می‌شوند، بعضاً از چراغ قرمز عبور می‌کنند.

با همکاری پلیس و مدیریت شهری گسترش یابد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر قبل از گذرگاه عابر پیاده فضایی به طول ۵ تا ۱۰ متر به جای ایست خودروها به ایست موتورسیکلت‌ها اختصاص یابد و پس از آن خط ایست خودروها در نظر گرفته شود، راکبان موتور به حد زیادی برای ایست، این فضای امن را تجربه می‌کنند و در تقاطع توقف نخواهند کرد. این طرح در چند تقاطع اجرایی شده و امیدواریم با همکاری پلیس و مدیریت شهری گسترش یابد.

وی با بیان اینکه استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران یکی دیگر از اولویت‌ها در ساماندهی آنهاست، تصریح کرد: کلاه ایمنی می‌تواند جلوی مرگ و میر آنها را بگیرد؛ ۵۰ درصد از آمار مرگ‌ومیر تصادفات متعلق به موتورسیکلت سواران است که عدد بسیار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد و در تهران که با رشد بالای تصادفات فوتی روبه‌رو هستیم، ضرورت دارد که استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

تشکری هاشمی تأکید کرد: باید شرایطی فراهم شود که موتورسواران در مسیر قانونی خود حرکت کنند؛ تردد خلاف جهت موتورسواران و یا حرکت آنها در پیاده‌روها، با مداخله پلیس و شهرداری و استفاده از نیروهای داوطلب مردمی با مجوز قانون‌گذار، قابل ساماندهی خواهد بود و می‌توان پس از آن گام‌های بعدی را برداشت.

وی با بیان اینکه موارد مختلف برای ساماندهی موتورسواران باید به ترتیب اولویت انجام شود، گفت: اگر موتورسواران این اهتمام را در پلیس و مدیریت شهری ببینند، قطعاً رفتارها در کوتاه مدت اصلاح خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسماعیل علیزاده IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    3 5
    بله کلاه ایمنی و آینه هر دو طرف در متور سوار خیلی خیلی خیلی مهم است.واقعان اکه کلاه بزارن و آینه داشته باشند به نظر من خیلی از تصادفات افزایش می یابد
    • .. IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      0 0
      افتضاحه
    • رحیمی IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      0 0
      افزایش می یابد🤣🤣🤣🤣
  • شهروند IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    4 11
    متاسفانه بیشتر تخلف های موتور مربوط به اسنپ های موتوری،میباشد،،چون میخواهند سریع برگردند،ومقصد بعدی را بروند،بهتر هست به مدیریت این اسنپ ها تذکر جدی داده شود،تا از مجموعه موتوری خود تعهد بگیرند .
  • محسن IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    36 2
    درسته بعضی موتور سواران رعایت نمیکنن ولی اینو درنظر بگیرید اگه موتور این بدبختا رو بگیرید چطور باید نون زن و بچه بدن با اوضاع بد اقتصادی که برای مردم درست کردید چیکارکنن این بیچاره های موتور سوار .بجای سامان دادن به موتور سواران جلوی اختلاس ۸ای میلیاردی و بگیرید تا دیگه بدبختی از روی ناچاری باموتور کارنکنه .واقعا باید شما جمع کنید برید
  • رضا IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    11 1
    بالاخره جمع کثیری از آنها مقید به قوانینن یا اغلبشون رعایت نمیکنن کدوم شد بالاخره ؟!؟!؟😆
  • ناشناس IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    23 2
    فکر کردی خوشمون میاد جون خودمونو رو دو تا چرخ بزاربم بار ببریم برای ی قرون دو هزار
    • ماتادور IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      آره لابد مردم دوبار میان با شماها قانون کجا بود تو این مملکت جنگل هم از اینجا بهتره
  • احمد IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    شما به فکر نظم اقتصاد باشید اگر اقتصاد نظم داشت موتور سواری در خیابان به خاطر یه قرون دو قرون تو خیابون نمی ریختن
  • محمد IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    اقای مسئول .اون موتورسوار ،نان اور خانواده هست داره روزی سر سفره میاره ، فک میکنی دلش نمیخواد کار بهتر داشته باشه یا ماشین یا وانت ی بندازه زیر پاش . ن برار جان او قشری هست ک ن چای دبش میخوره ن برنج طبیعت ، از مجبوری و مناعت طبع ش نان بازو شو میخوره. حالا نان شو اجر کن عوض کار راه اندازیش ، قیمت یک کاسکت سه تومن هس استاندارد ش .
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    شما موتورهاشونو ببرین پول ازشون بگیرین یا جریمه کنین مرگ و میرشون کم میشه اخه نفهم اگر ماشینها خلاف نکنن موتورها سالم میمونن شما احمقها هنوز نفهمیدین ۹۰درصد عامل مرگ موتوریها خلاف ماشینیهاست اخه گوساله
  • محمد رحیمی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    سلام و عرض ادب همیشه به موتور سوارن گیر میدید روزی اونا و زن و بچه اشان را میبرید یک سر بیایید اتوبان امام علی شب و حتی عصر که اراذل از خواب یعنی پژو۲۰۶سواان انگار اتوبان برای این طرف کشیدن ماشین و به ان بر اتوبان جولانی میدن برید اون ماشین شاسی های وارداتی و اون ۲۰۶مایه دارها را یکبار ندیدم پلیس راهنمایی رانندگی بگیره بخوابونه و اتوبوسها و کامیونها که از کنار اتوبانها قبل ساعت ۹شب مخصوصا مواد نکشیده باشه و خمار باشه اتوبان رو با ۱۵۰تا سرعت مینوردند اینا یک چشمه کار پلیس ارزشمند راهنمایی هست که نمیکنن و میترسن صاحب ماشین لوکس بچه تیمسار باشه و نمیکنند و نمیتونن و نخواهید دید و آخر هم با زیر سلیلی شیتیل قدیم رد میکنن خودشونو حالا آقا برداشته شهر رو بسته ماشین نیاد و نره بعد گیر میده مونورها که یک ذره آلایندگی ندارن جرات دارید یک ۲۰۶ رو بگیرید الگانس سوارهای آبی فقط برلی پز دادن به زن های شاسی سوار توالگانس بنزین و پول تعمیرات را میگیرن فقط صبح شان ظهر ساعت ۱۱بعد نماز بخونن و ۱۲ هم جیم فنگ خانه خوب این نون حرام میشه بچه آژان سابق که هر خلافی میکنه مثل سبحان شعبان خالدی در شهرک پلیس قپان
  • شاهین الف IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    در موقع فروش هر دستگاه موتور سیکلت حتما باید یک دست کلاه و زانو بند به خریدار تحویل شود و هزینه آن از خریدار گرفته شود اعم از اینکه او‌ کلاه و زانو بند دارد یا ندارد.
  • RO ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    موتورسواران تبدیل به گرگ در کوچه و خیابان و پیاده رو و دارند. یک عابر پیادهِ بدبخت، به در کوچه و خیابان از دست اینها امنیت دارد و به در حین عبور از خیابان می داند کدام ورش را نگاه کند و عبور کند. مثل ارواح از جلو و عقب و چپ و راست، عابرِ بدبخت رو تهدید می کنند و حالت طلبکار هم نسبت به او دارند.
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    فقط نشستید دارید فکر میکنید که چجوری میشه پدر مردم رو بیشتر دربیارید.
  • وحید IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    با سلام ، بنده چندین ساله راننده سواری هستم ، یکی از بدترین چیزهایی که مشکلات یکسری از موتور سواران هست و همیشه من لمسش کردم نداشتن آینه های بغل هست که واقعا خطرناکه و حادثه آفرین ، من نظرم اینه مثلاً قانون بذارن که هر موتور سواری اگر خدای نکرده تصادف کنه و آینه بغل نداشته باشه و همچنین کلاه ، مقصر به حساب بیاد ، اینجوری همه موتور سوارا مجبور میشن از آینه استفاده کنن
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    با قربون صدقه رفتن تذکر گفتار درمانی با موتور سواران به هیچ جا نمی رسیم باید با موتور سواران به جد برخورد کرد وگرنه به هیچ جا نمی رسیم و موتور سوران درصف اول بی قانونی هستند
  • Hani IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    بازدم عیدشدشروع کردن به اجرای قوانین تاکسربوجشونوجبران کنن
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    باز نزدیک به عید شد اینا دنبال پول گرفتن افتادن بهونه تراشی میکنن اگر راست میگی کل سال گیر باشید نه نزدیک به عید ...البته دیگه عیدی وجود نداره همش عزای عمومی برای مردم...
  • آرش IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    جدا متاسفم همه چی رعایت شده فقط مونده کلاه موتور سوار و آینه موتور سواری از ناچاری هست والا کی راضی هست بشینه پشت موتور بی کیفیت و جاده خراب تو سرما و تو گرما باید از ریشه درست بشه . تنی آدمی شریف است به جان آدمیت. نه همان ماشین زیباست نشان آدمیت
  • حسین IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    با توقیف کردن هیچ کاری درست نمیشه باید از پایه فرهنگ سازی شه
  • سعید IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    اولین قانون شکن اصلی پلیس راهور هست که موتور سوار متخلف را ندیده میگیره و اونی که به واقع خلافی مرتکب نشده را به پارکینگ انتقال میده چرا که موتور سوار توجهی به درخواست پول چایی از طرف ماموران نکرده که میتوانید با لباس مبدل و موتور معمولی در سطح شهر تردد کنید تا با چشم خود ببینید
  • ابراهیم مرادی IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    حرکت خلاف جهت یابوسواران را هم اشاره کنید.
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    بعنوان فردی که حدود ۴۰ ساله موتور سوارم اعتقاد شدید دارم که باید با جدیت جلوی تخلفاتی مثل عبور از پیاده رو و خلاف جهت رفتن موتوریها و موتوریهای بدون چراغ در شب را گرفت چون هم مزاحمت برای دیگران ایجاد میکنند هم خودشون در معرض خطرند و اغلب هم پیک موتوریها هستند
  • محمد برزگر IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    3 0
    سلام ۱_موتور سواران انسانهای شریف و کم توقعی هستند البته اونایی که موتورشون زیر ۵۰ میلیون این بازار هست بقیه برای تفریح تا یک میلیارد پول دادن که البته اونا هم محترم هستن ۲_لطفا به جای توقیف وسیله دست مردم جریمه بنویس و متصل کن به حساب بانکی یا یارانه یا سهام عدالت ۳_تا یه سقف جریمه و نمره منفی بعدش آزمون دوباره گواهینامه ۴_اگر هم توقیف میکنید که لطفا نکنید ساعتی انجام بدید ۵_از اون کوچه های باریک بازار کی اون همه جنس رو بکشه بیار بیرون ؟
  • حجت االه IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 0
    باعرض سلام وادب واحترام،به نظرمن وخیلی ازافرادکه ای بحث موتورسیکلت راموردبررسی قراردادن این اگرمسئولین محترم اعم از دولت،راهورو....موتورسیکلتهاراطبق نظرکارشناس قیمت گذاری کرده وآنهاراجمع آوری کرده وموتورصفرکلیومتربه موتورسواران بدهندومبلغ باقی مانده رادراقساط بلندمدت که به ملت فشارنیایدخیلی خوب است وهم ارگان مردم محافضت کردهانذوهم ازلحاظ مالی مردم فشارکمتری رامتحمل میشوندونیازی به هرروزدرتعمیرگاه رفتن نیست وازطرفی برای آلوده نشدن هواو...نیزتأثیرگذاراست،باتشکر.
  • حسام IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    متورسیکلتها در تهران بهرشکلی حرکت می کنند حتی وقیح تر از پاکستان و افغانستان و عدم نظارت مستمر پلیس به این بی نظمی دامن زده بسیاری از مشکلات شهر زاییده موتور سیکلت هست بعنوان مثال پدیده زورگیری و موبایل و کیف قاپی حاصل عدم کنترل موتور سیکلت می باشد ، پلیس هم برخوردش دائمی نیست فقط باید دوره ای و طرح باشد ومدتی کوتاه ، این عدم نظارت و نبود سامانه و ساماندهی تخلفات بسیار گسترده شده و هرچه دیرتر اقدام بشود برخورد و تحت قانون آوردن سخت تر و هزینه برترمی شود ، بزرگ راه ها نگاه کنیدمگر ممنوع برای موتور نیست ، پلاک غالب موتور ها مخدوش و براحتی جولان می دهندوخلاف کاران و ...ازاین موقعیت کمال بهره را می برند ، خواهشن و خدائی فکر جدی و قانون جدید و...بکنید، قانون از موتور سیکلت بیشتر از حدشان حمایت می کند
  • احسان IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    اگه کلاه نزنن بهتره بهتر شناسایی میشن .فعلا برین پلاک مخدوشیا وافراد که بودن گواهینامه هستن رو جمع کنین بعدا کارای دیگه انجام بدین ‌.زوده الان برای این کارا
  • بچه محل IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    دوستان عزیز منم خودم موتور سوارم توروخدا اینقدر بددهن نباشیم البته یه عده رو منظورمه تا ی راننده راه نداد دهن باز میکنن فوحش ناموس و...مثلا فوحش بدیم تمومه مطمئن باش اونم ده تا بدترشو فوحش میده بعد به اسم همه ی موتورسوارا تموم میشه انشالله همیشه سلامت باشید دوستان عزیز
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    خیر نمیرسونن به قشر ضعیف فقط زور میگن هر چی خودشون دوس دارن به مردم تحمیل میکنن
  • حسن IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    پیشو بیا منو بخور 😔