۰ نفر

ارزش واردات برنج به یک میلیارد دلار رسید

۲۶ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۰۹
کد خبر: 819823
ارزش واردات برنج به یک میلیارد دلار رسید

رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان برنج گفت: بارها پیشنهاد انتقال ارز واردات برنج به تالار دوم را داده‌ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مسیح کشاورز، دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین کنندگان مجمع عالی واردات برنج در نشست خبری گفت: همه ساله از ابتدای فصل برداشت به مدت ۴ ماه در راستای حمایت از تولید ممنوعیت واردات برنج اعمال می‌شود.

به گفته او، در سال ۱۴۰۰ بدلیل  وضعیت تولید و بازار به دولت پیشنهاد شد که این ممنوعیت حذف یا تعدیل شود که محقق نشد. در نهایت اعمال ممنوعیت در آن مقطع منجر به کاهش حجم برنج وارداتی و افزایش قیمت در بازار داخل و گرانی  برنج ایرانی شد.

کشاورز ادامه داد: توقف مقطعی واردات برنج در سال ۱۴۰۰ قیمت این محصول را ۳۰۰ درصد افزایش داد،  اما اکنون بازار برنج داخل و خارجی به ثبات رسیده است به طوریکه هر کیلوگرم برنج هاشمی حدود ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج با اشاره به راهکار کنترل قیمت و حمایت از تولید داخل افزود: بنابر هماهنگی انجمن  و وزارت جهاد با ورود شرکت های بزرگ خرید محصول مانده روی دست کشاورزان خریداری و همین محصولات در نهایت برای تنظیم بازار داخلی استفاده شد.

او ادامه داد: بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون ۸۰۵ هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد دلار توسط ۱۴۹ شرکت فعال در حوزه واردات، وارد کشور شد.

انتقال ارز واردات برنج به تالار دوم تاثیر چندانی در قیمت ندارد

در ادامه محمد مختاریانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان برنج ایرانی در واکنش به تخصیص ۷۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات برنج تنها به یک شرکت واردکننده گفت: سندی در این خصوص ارائه نشده است و از طرف هیچ مرجع رسمی در این باره اظهاراتی نداشته ایم.

به گفته او، بر اساس آمار ارائه شده توسط گمرک ۸۰۵ هزار تن برنج به کشور وارد شده که یکی از شرکت ها که بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داده حدود ۱۷ درصد است.

مختاریانی ادامه داد: علی رغم آنکه برنج های وارد شده در بازار مصرف توزیع شده است، اما برخی شرکت ها از تیرماه ارز خود را دریافت نکرده‌اند. 

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج گفت: بارها به دولت پیشنهاد حذف ارز نیما و رفتن ارز واردات برنج به تالار دوم را داده ایم و بنده این قول را می دهم که این موضوع درصد کمی بر قیمت تمام شده اثر می گذارد. ضمن آنکه ارز تالار دوم با سرعت بیشتری تامین و در نهایت هزینه های مالی کمتری به واردکنندگان تحمیل می کند.

او گفت: برخی از اظهارنظرها در خصوص حجم واردات و تولید داخل غیرکارشناسی است که می‌تواند منجر به بر هم خوردن بازار این محصول در کشور شود به طوریکه یکی از نمایندگان اعلام کرده بود که ۳ میلیون تن برنج در کشور تولید شده است، اما وزارت جهاد کشاورزی پس از چند بار اصلاح و برآورد نهایی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن اعلام کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha