۰ نفر

تهدید جدی در کمین دریاچه ارومیه

۲۶ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۲۶
کد خبر: 819813
تهدید جدی در کمین دریاچه ارومیه

یک کارشناس مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی گفت: نباید فراموش کنیم که دریاچه ارومیه یک اکوسیستم آبی است و لذا به واسطه بروز بارش و جریانات سیلابی، این مالچ شسته شده و به بخش عمیق دریاچه منتقل می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، هفته گذشته گزارشی درخصوص مالچ‌پاشی در دریاچه ارومیه در فضایی مجازی حاشیه‌ساز شد و کاربران فضای مجازی در واکنش به این گزارش نوشتند که "مالچ‌پاشی به معنای پذیرفتن مرگ دریاچه ارومیه و پایان تلاش‌ها برای احیای دریاچه است."

مالچ‌پاشی در دریاچه ارومیه دو واکنش متفاوت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست را به همراه داشت؛ درحالی که در جوابیه سازمان حفاظت محیط زیست آمده بود که مالچ‌پاشی تنها به منظور تحقیقات و در یک محدوده ۶۰ مترمربعی اجرا شده و مشکلی نداشته است، مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرده بود که این کار بدون مجوز و اطلاع محیط زیست انجام شده و لذا سازمان حفاظت محیط زیست از ادامه این پروژه جلوگیری کرده است.

در ادامه واکنش‌ها، مدیرعامل شرکت شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی نیز اعلام کرده بود که مالچ‌پاشی به ۶۰ مترمربع محدود نشده و طبق مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار است که تداوم داشته باشد!

در رابطه با این موضوع، علی ارواحی؛ کارشناس مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی در یک برنامه رادیویی اظهار کرد: مالچ‌پاشی در حالت کلی تهدیداتی را متنوع حیات وحش و تنوع زیستی می‌کند و باعث تخریب زیستگاه‌ها می‌شود. البته درخصوص مالچ‌پاشی در دریاچه ارومیه گفته شده که مالچی را استفاده می‌کنند که آسیبی نخواهند داشت اما این نکته را باید در نظر بگیریم که عرصه دریاچه ارومیه، عرصه‌ای ۵۰۰ هزار هکتاری است و چه میزان از این عرصه را می‌خواهیم مالچ بپاشیم  تا بتوانیم بحث ریزگردهای نمکی را کنترل کنیم.

وی تأکید کرد: نباید فراموش کنیم که دریاچه ارومیه یک اکوسیستم آبی است و لذا به واسطه بروز بارش و جریانات سیلابی، این مالچ شسته شده و به بخش عمیق دریاچه منتقل می‌شود. با اولین بارش امکان شست‌وشو، جابجایی و انتقال این مالچ‌ها وجود دارد و این جدای از تهدیداتی است که مالچ متوجه تنوع زیستی و حیات وحش دریاچه ارومیه می‌کند.

کارشناس مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی با بیان اینکه تجارب ما در کشور نشان داده که مالچ‌پاشی تاثیر چندانی بر وضعیت کنترل ریزگردها و گرد و غبار نمکی نداشته است. خاطرنشان کرد: مالچ‌پاشی در دریاچه ارومیه این پیام را منتقل کرد که مسئولین دست از احیای دریاچه ارومیه کشیدند و به جای درمان درد، به سمت کم کردن رنج ناشی از این زخم عمیق حرکت کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha