۰ نفر

از غول‌های پالایشی چه خبر؟ صفر تا صد «شپنا»

۲۴ دی ۱۴۰۲، ۹:۵۵
کد خبر: 819418
از غول‌های پالایشی چه خبر؟ صفر تا صد «شپنا»

در این گزارش به بهانه شنیده های تعدیل مثبت در گروه پالایشی و نزدیک بودن مجامع گروه ،چشم انداز افزایشی نرخ ارز و پایداری نفت خام به معرفی یکی از بزرگترین شرکت های پالایشی با نماد شپنا و تحلیل نموداری آن پرداخته میشود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، هنوز گراش های ۹ ماهه نیامده ولی شنبده ها حاکی از این است که شپنا ۱۴۰ تومان می سازد و احتمالا در گزارش سال به ۱۷۵ تومان سود میرسد.  این تعدیلات مثبت در سایر نمادهای پالایشی هم شنیده میشود که از روند معاملات گروه به ویژه شپنا و شبندر و شتران مشخص است که دو نماد دیگر پیش تر تحلیل شده است.

دقت شود که میانگین کرک اسپرد در هفته منتهی به ۲۱ دیماه به ۱۸.۸ رسیده که هفته اخیر ۲ درصد رشد داشته است.  از طرفی شاهد رشد کرک اسپردها بوده ایم.

در بازارهای جهانی هفته اخیر شاهد رشد ۳.۵ دلاری کرک گازوییل و رسیدن به محدوده ۲۶.۵۵ بوده ایم.

شرکت پالایش نفت اصفهان در سال ۱۳۸۶ با داشتن سودآوری و بهره‌وری بیشتر نسبت به دیگر شرکت‌های پالایشی، به‌عنوان یکی از مراکز نفتی پیشگام در مجموعه صنعت عظیم نفت کشور، مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی قرار گرفت و باعرضه سهام آن در بازار بورس، با نماد شپنا به بخش خصوصی واگذار شد. این شرکت هم‌اکنون بیش از ۱۶ درصد نیاز کشور به فرآورده‌های نفتی را تامین می‌کند. در حال حاضر شرکت پالایش نفت اصفهان یکی از شرکت‌های مهم در زمینه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در کشور است که با نماد شپنا در بورس اوراق بهادار معامله می‌شود.

شناخت صنعت

در ایران شرکت‌های پالایشگاهی به پالایش نفت پرداخته و فروش توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام می‌شود. بیشترین ذخایر نفت خام مربوط به ونزوئلا، عربستان و ایران است که به‌ترتیب در حدود ۳۰۰، ۲۶۰ و ۲۱۰ میلیارد بشکه است. بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان آمریکا، روسیه و عربستان هستند که به‌ترتیب ۱۷، ۱۱، ۱۱ درصد از تولیدات نفت در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. ظرفیت پالایش نفت خام در ایران حدود ۲٫۲ هزار بشکه در روز است و در جایگاه هشتم این صنعت قرار دارد.

نفت خام ترکیبی از هیدروکربن‌های بسیار سبک تا سنگین است که ارزش آن معمولا بر اساس دو معیار وزن مخصوص و میزان گوگرد تعیین می‌شود. نفت خام به دو نوع کلی تقسیم‌بندی می‌شود:

  1. نفت سبک و شیرین (گرانروی و گوگرد کمتر)
  2. نفت سنگین و ترش (گرانروی و گوگرد بیشتر)

نفت به‌ صورت خام یا فرآوری نشده کاربرد چندانی ندارد؛ بنابراین آن را به مواد مفیدتری مانند: گاز مایع، نفت سفید، بنزین، گازوئیل، نفت کوره، قیر و دیگر فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌کنند.

فرآیند پالایش نفت خام در برج تقطیر انجام می‌شود؛ در این مرحله نفت خام را تا ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند تا اجزای آن به جوش آمده و در برش‌های نفتی از هم جدا شوند.

معرفی شپنا

در حال حاضر ۱۰ شرکت پالایشی کشور در حوزه پالایش نفت خام و میعانات گازی فعالیت می‌کنند که بر اساس ظرفیت پالایش، شرکت پالایش نفت اصفهان از نظر دریافت خوراک نفت‌خام و میعانات گازی در جایگاه سوم و از منظر تولید محصولات نفت‌گاز مقام اول، گاز مایع مقام دوم، نفت کوره مقام سوم، بنزین مقام چهارم و نفت سفید در مقام پنجم قرار دارد.

به گفته خود شرکت در افق ۱۴۰۵، شرکت پالایش نفت اصفهان یکی از هلدینگ های موفق پتروپالایشی کشور خواهد بود.

پالایشگاه اصفهان یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های ایران است و به‌عنوان اولین پالایشگاه کشور ازنظر تنوع تولید فرآورده‌های نفتی محسوب می‌شود.

طراحی اولیه و ساخت این پالایشگاه با مشارکت دو شرکت مشترک آمریکایی و آلمانی به نام فلور و تیسن در فاصله سالهای ۵۴ تا ۵۷ انجام‌گرفته و قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ۹۰ درصد کارهای ساختمانی آن پایان‌یافته بود؛ بلافاصله پس از انقلاب به همت کارشناسان و کارکنان داخلی، پالایشگاه تکمیل و بدون حضور هیچ نیروی خارجی در بهمن‌ماه سال ۵۸ راه‌اندازی گردید. این واحد صنعتی در سال ۱۳۷۰ با عنوان شرکت پالایش نفت اصفهان (سهامـی خاص) در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید.

خوراک پالایشگاه

نفت خام مارون اهواز است که توسط لوله‌های ۳۲ و ۳۶ اینچی به طول ۴۳۰ کیلومتر پس از گذشتن از هفت تلمبه‌خانه مارون، رامهرمز، باغ ملک، ایذه، دهدز، گندمکار و اصفهان وارد پالایشگاه شده و در مخازن مربوطه تصفیه می‌گردد.

 محصولات پالایشگاه

شرکت پالایش نفت اصفهان در کنار پالایش نفت خام و تولید فرآورده‌های نفتی تأمین خوراک صنایع پایین‌دستی (شرکت‌های پتروشیمی اصفهان، پتروشیمی اراک، نفت سپاهان، پالایش نفت جی و صنایع شیمیایی ایران) بر عهده دارد و هم‌اکنون حدود ۲۲% از فرآورده‌های نفتی موردنیاز کشور را تولید ‌می‌نماید.

واحد های عملیاتی 

ایـن مجتمع بزرگ پالایـشی متشکل از دو پالایـشگاه تقریباً مشابه بوده که اصلی‌ترین واحدهای عملیـاتی آن عبارت‌اند از:

واحدهای تقطیـر، واحدهای تولیـد گاز مایـع، واحدهای کاهش گرانروی، واحدهای تبدیـل کاتالیـستی، واحد تولیـد هیـدروژن، واحدهای آیزوماکس، مجتمع بنزین سازی، واحد حلال‌های ویژه، واحد آب و برق و بخار، واحدهای آمین، بازیابی گوگرد و...

شرکت پالایش نفت اصفهان به عنوان تامین‌کننده خوراک پنج شرکت بزرگ تولیدی

نفت جی، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، پتروشیمی اراک، پتروشیمی اصفهان و نفت سپاهان

محل پالایشگاه و ظرفیت تولید

شرکت پالایش نفت اصفهان که در منطقه‌ای با مساحت کل ۳۴۰ هکتار و دارا بودن فضای سبز به مساحت ۱۱۴/۵ هکتار، در شمال غربی اصفهان واقع‌شده است، در طی سال‌ها شاهد پیشرفت‌های بسیاری بوده، به‌طوری‌که از سال‌های آغازین دهه ۶۰، ظرفیت پالایش نفت خام این شرکت با افزایش ۸۵ درصدی نسبت به ظرفیت طراحی آن از ۲۰۰ هزار بشکه در روزبه بیش از ۳۷۵ هزار بشکه افزایش‌یافته است.

در سال ۱۳۸۱ واحد روغن‌سازی این شرکت با عنوان (شرکت نفت سپاهان) و در سال ۱۳۸۲ واحد قیرسازی شرکت با عنوان شرکت پالایش نفت جی به بخش خصوصی واگذارشده است.

این شرکت همچنین روزانه حدود ۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴و ۵  تولید می‌کند و برای حفظ محیط زیست از طریق پخش به اتوبوسرانی اصفهان تحویل می دهد؛ با بهره‌برداری از واحد تصفیه گازوئیل که در سال ۱۴۰۱ محقق می‌شود نیز  تمام ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل تولیدی این شرکت، یورو ۵ خواهد شد.

شپنا پیچیده‌ترین کاتالیست پالایشی دنیا مربوط به واحدهای بنزین سازی را (که تا قبل از این، تولید آن تنها در انحصار دو شرکت بزرگ آمریکایی و فرانسوی بود) تولید نموده و از سال ۱۳۹۴ با راه‌اندازی و بهره‌برداری کامل از مجتمع بنزین سازی و تولید متوسط روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ سهم بسزایی در کاهش آلودگی کلان‌شهر اصفهان و کشور ایفا می‌کند.

محصولات

این شرکت تمامی تولیدات خود را در داخل ایران به فروش میرساند. بخش اصلی تولیدات شرکت شامل: نفت کوره، نفت گاز، بنزین یورو ۵، وکیوم باتوم و روغن خام است. این شرکت نفت خام سبک، MTBE و نفتا را به عنوان خوراک دریافت میکند.

فرآورده‌های اصلی از قبیل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و گاز مایع برای توزیع به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال می‌شوند.

فرآورده‌های ویژه نظیر آیزوریسایکل، لوبکات سنگین، انواع حلال‌ها و… که در زمره خوراک صنایع مختلف قرار می‌گیرند در بورس کالا و بورس انرژی به‌صورت مستمر عرضه می‌شوند.

شپنا سهامدار پتروشیمی اصفهان نیز هست

شرکت پالایش نفت اصفهان در حال حاضر  ۴۳ درصد سهام پتروشیمی اصفهان  را دارد،  این شرکت با ورود به عرصه سهام‌داری صنایع هم‌جوار ازجمله پتروشیمی و نفت سپاهان، علاوه بر پیگیری استراتژی مدیریت و توسعه زنجیره ارزش و تحقق هدف استراتژیک افزایش درآمد غیرعملیاتی، با حضور مؤثر و تخصصی در تصمیم گیری های مجموعه های یادشده، گام بلندی در تحقق هدف ملی جهش تولید و اعتلای ایران اسلامی برداشته است.

سهامداران شرکت و اطلاعات تابلوی معاملات

شرکت آوای پردیس سلامت و توسعه سرمایه رفاه دوسهامدار اصلی شرکتند.

شپنا در قیمت ۸۵۷۰ ریال با ارزش بازار ۱۹۴۵ هزار میلیارد ریال داد و ستد میشود.

از غول‌های پالایشی چه خبر؟ صفر تا صد «شپنا»

تحلیل نموداری و سناریوی پیش رو:

              از غول‌های پالایشی چه خبر؟ صفر تا صد «شپنا»

شپنا در سناریویی یک سمیتریک را در الگوی صعودی تکمیل میکند و انتظار داریم پس از مدت ها ساید بودن و اصلاح زمانی از کف ۸۲۰ تومان یک رشد خوب را با شکست محدوده ۸۶۰-۸۹۰ تومان داشته باشد. فعلا حوالی سقف تاریخی ۹۹ مدت هاست فنر سهم جمع شده و با خبرهای خوب مجمع یا تعدیل مثبت محتمل، افزایش سرمایه و... سهم  میتواند بهانه رشد و افزایش تقاضا را پیدا کند. لذا در این قیمت ها کم ریسک بوده و باید منتظر شروع موج G از الگو بود. هدف های مهم مقاومتی ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ تومان می باشد.

لازم به یاداوری است که شپنا در تاریخ ۱ بهمن ماه ۱۴۰۲ مجمع برگزار میکند.

از کلیه سهامداران ، وکیل یا قائم مقام قانونی صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت میگردد تا در جلسه مجمع عمومی این شرکت که در ساعت ۱۰:۰۰ روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۱ در استان اصفهان ،شهر اصفهان به آدرس بزرگراه آزادگان، کیلومتر ۳ جاده تهران،سالن آمفی تئاتر باشگاه شهرک شهید محمد منتظری برگزار میگردد حضور بهم رسانند.
ب– دستور

جلسه :  
تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha