۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آیا پیروزی ترامپ می‌تواند خبر خوبی برای بازار رمزارزها باشد؟

۲۰ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۴۰
کد خبر: 818775
آرش نصیری
آیا پیروزی ترامپ می‌تواند خبر خوبی برای بازار رمزارزها باشد؟

روز دوشنبه، پولیتیکو مقاله‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد پیروزی ترامپ در سال ۲۰۲۴ می‌تواند جریان را به نفع رمزارزها تغییر دهد. اما تسهیل مقررات در دوره ترامپ حتی اگر رخ دهد ممکن است لزوماً خبر خوبی برای این بازار نباشد.

اقتصادآنلاین-آرش نصیری؛ روز دوشنبه، پولیتیکو مقاله‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد پیروزی ترامپ در سال ۲۰۲۴ می‌تواند جریان را به نفع رمزارزها تغییر دهد. پولیتیکو نوشت:  «پیروزی ترامپ نشان‌دهنده تغییر بزرگی نسبت به زمان تصدی جو بایدن است، که دولت و تنظیم‌کننده‌های بازارش به‌طور پیوسته رویکردی مشکوک به کریپتو در مورد خطراتی برای مصرف‌کنندگان و سیستم مالی گسترده‌تر دارند.»

آنها با نقل قول از بازیگران قدرتمند از جمله تام ایمر از مجلس نمایندگان و برایان بروکس، ناظر سابق ارز، ادعا می‌کنند که دونالد ترامپ نامزد ریاست جمهوری «ضد تشکیلات» در صورت پیروزی، احتمالاً سیاست‌هایی را وضع خواهد کرد و مقررات را به نفع کریپتو لغو خواهد نمود.

از این گذشته، حتی بدون «همسویی» صریح خود با ارزهای دیجیتال، مواضع ترامپ به طور پیش‌فرض بهتر از موضع مخالف دولت بایدن خواهد بود. این نکته بدیهی است که باید به آن اشاره کرد، به ویژه با توجه به شکایت های کمیسیون بورس و اوراق بهادار که حتی علیه شرکت‌های معتبری مانند کوین بیس و کراکن صورت داد و رویکرد زورگویانه دولت بایدن برای بر هم زدن این بازار را نشان داد.

 آنچه کمتر آشکار است، راه‌هایی است که یک چشم انداز نظارتی دوستانه‌تر می‌تواند در واقع آسیب بیشتری نسبت به گری گنسلر، که به هر حال ماه‌های پایانی خود را به عنوان رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا می‌گذارند، برساند. اگرچه برای خودی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده به رسمیت شناخته شده است که مقررات را در حالی که خواستار شفاف‌سازی می‌شوند، محکوم کنند.

و حقیقتاً، به نظر می‌رسد که بازار رمزارز بیشترین شانس خود را برای توسعه پروتکل‌های جدی و گسترده‌ای که می‌تواند در برابر تهدیدات بازیگران مخرب و دولت‌های ملی مقاومت کند، داشته است. در عوض، در چهار سال گذشته، تحت فشار مقاماتی که سر سازگاری با رمزارزها ندارند در سراسر جهان، به ویژه در ایالات متحده، این صنعت ده ساله از فرصت خود استفاده کرد تا دقیقا ثابت کند فناوری‌های مبتنی بر بلاک چین چقدر انعطاف‌پذیر، باز و سودمند هستند.

اما واقعاً در کجای دنیا اجازه دادن به ادامه فعالیت بیشتر بدون کنترل برای ارزهای دیجیتال خوب است؟ در حال حاضر راه حل‌های نظارتی جدی و سازمان‌یافته‌ای برای مشکلات سیستمی مانند تقلب وجود ندارد. پروتکل‌های باز و بدون مجوز مانند بلاک چین و اینترنت همیشه مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند و خواهند گرفت. اما ارتباط واضحی بین گسترش کلاهبرداران و میزان سرمایه در کریپتو وجود دارد.

تغییر در احساسی که نشان می‌دهد دولت ایالات متحده با روی کار آمدن ترامپ روی ارزهای رمزنگاری‌شده تسهیل خواهد کرد، می‌تواند نقش زیادی در تقویت بازیگران بد داشته باشد. همچنین ممکن است به طور ضمنی به شرکت‌ها چراغ سبز نشان دهد تا دوباره بازاریابی محصولات مالی پرخطر را برای مصرف کنندگان خرده فروشی آغاز کنند. آیا بخش وام‌دهی کریپتو پس از فروپاشی همه بزرگ‌ترین وام‌دهندگان ارزهای دیجیتال، واقعاً مشکلات خود را برطرف کرده است؟

اگر بخواهیم منصف باشیم، مقررات نباید یک موضوع جناحی باشد، حتی اگر حمایت از رمزارزها به طور فزاینده‌ای سیاسی شود. بنابراین با وجود طیف وسیعی از پیش‌بینی‌ها اگر ترامپ دوباره در سال ۲۰۲۵ روی کار بیاید این ممکن است لزوما خبر خوبی برای بازار رمزارزها نباشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha