۱ نفر

فولاد مبارکه کمترین مصرف آب را برای تولید یک تن فولاد دارد

۱۸ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۴۵
کد خبر: 818450
فولاد مبارکه کمترین مصرف آب را برای تولید یک تن فولاد دارد

فولاد مبارکه با توجه به همه مسائل مربوط به کمبود آب  ،و مصرف بهینه توانسته است در مقایسه با شرکت‌های بزرگ فولادساز جهان حجم آب مصرفی کمی را به ازای تولید هر تن فولاد داشته باشد

به گزارش اقتصاد آنلاین، ایران سرزمین کم بارشی است و اصفهان با توجه به اینکه در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده بیشتر از شهرها و استان های دیگر بحث برانگیز بوده و با تو جه به صنایع پرمصرف آبی مثل فولاد مبارکه و ذوب آهن که در این استان قرار گرفتند سبب شده که تهدید کم آبی ،جدی تر از بقیه استان ها باشد .

طبق آخرین گزارش وزارت نیرو، امسال خشکسالی و مشکلات آبی کشور را تهدید می‌کند چرا که میزان بارندگی بسیار پایین بوده است.

از طرف دیگر تبخیر آب در کشورمان به قدری زیاد است که سه برابر میزان تبخیر میانگین آب در جهان محاسبه شده است. آن هم در کشور ما که آمار بارندگی های سالانه اش، حکایت از آن دارد که یک سوم میانگین جهانی بارندگی است؛ آمارهایی که نشان می‌دهد چقدر اوضاع آب در کشورمان وخیم و بحرانی است. ‌

با توجه به کمبود آب همواره در کارخانه های صنعتی به خصوص سیستم‌های خنک‌کن آنها مورد توجه افکار عمومی و رسانه ها بوده است.

فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین قطب صنعتی ایران و خاور میانه می باشد .انرژی های مورد نیاز این صنعت طبق آمار محاسبه شده برای تولید ۱۰۰هزارتن فولاد،به ۱۴۰هزار متر مکعب آب ،۷۰هزار مگابایت برق و ۷میلیون مترمکعب گاز در سال است .این اعداد نشان دهنده این است که حجم آب مصرفی برای تولید فولاد حجم بسیار بزرگی است،اما در مقایسه با آب مصرفی برای کشاورزی عدد کوچکی است.

فولاد مبارکه با توجه به همه مسائل مربوط به کمبود آب  ،و مصرف بهینه توانسته است در مقایسه با شرکت‌های بزرگ فولادساز جهان حجم آب مصرفی کمی را به ازای تولید هر تن فولاد داشته باشد. موضوعی که باعث شده شرکت فولاد مبارکه در زمینه مصرف آب به عنوان شاخص جهانی مطرح شود. یعنی نه تنها در بین رقبای داخلی، کمترین مصرف آب برای تولید یک تن فولاد را دارد بلکه در جهان هم جزو تولیدکننده های مطرح ورتبه های برتر کم مصرف است .

با توجه به کمبود آب چشمگیر در این منطقه اگر بخش کشاورزی بتواند از آبیاری قطره ای یا بارانی استفاده کند،می توان میزان زیادی صرفه جویی کرد و اگر این صرفه جویی را بتوانند در بخش صنعت مورد استفاده قرار دهند بخش بزرگی از کمبود آب در صنعت جبران می شود.

شرکت فولاد مبارکه ضمن برنامه‌ریزی مدون و بلندمدت، سیاست‌های خود را بر مبنای کاهش حجم مصرف آب تنظیم کرده تا سهم برداشت از حوضه آبریز زاینده‌رود را به‌طور مستمر کاهش دهد اگر یکی از مسولیت های اجتماعی فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۳ با توجه به نیاز این صنعت به آب ،در راستای بهبود وضعیت کم آبی ،مکانیزه کردن آب در بخش کشاورزی با روش های نوین قطره ای و بارانی باشد ،قدم های بزرگی را در این زمینه برداشته وخدمت بزرگی را به کشور کرده است.

دولت باید همکاری لازم را با فولاد مبارکه در این زمینه انجام دهد و از طریق سوبسیدهای دولتی که برای این بخش در نظر می گیرد خدمتی را برای حل این بحران انجام دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha