۱ نفر

مردم این کشور در ۲۰۲۳ پولدارتر شدند!

۱۴ دی ۱۴۰۲، ۴:۳۰
کد خبر: 817689
مردم این کشور در ۲۰۲۳ پولدارتر شدند!

خانوارها در آلمان به طور کلی در سال ۲۰۲۳ ثروتمندتر شدند. بر اساس ارزیابی اقتصاددانان بانک DZ، افزایش قیمت شاخص‌های سهام در بازار بورس و افزایش نرخ بهره پس‌انداز باعث شد که دارایی‌های مالی ۶.۴درصد افزایش یابد و به بیش از ۷۹۰۰میلیارد یورو در مدت یک سال برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آلمان، با وجود این که وضع اقتصادی آلمان در سال ۲۰۲۳ چندان پررونق نبود اما برخی عوامل مانند افزایش نرخ بهره، کاهش تورم و سود بالا در بازارهای سهام، مردم را به پس‌انداز تشویق کرد و دارایی‌های شخصی را به طور قابل توجهی بالا برد.

خانوارها در آلمان به طور کلی در سال ۲۰۲۳ ثروتمندتر شدند. بر اساس ارزیابی اقتصاددانان بانک DZ، افزایش قیمت شاخص‌های سهام در بازار بورس و افزایش نرخ بهره پس‌انداز باعث شد که دارایی‌های مالی ۶.۴درصد افزایش یابد و به بیش از ۷۹۰۰میلیارد یورو در مدت یک سال برسد.

میشائیل اشتاپل، اقتصاددان بانک DZ می‌نویسد: «با ادامه کاهش تورم و بهبود تدریجی اقتصادی، چشم‌انداز انباشت دارایی‌های مالی خانوارها در سال جدید به طور مطلوب باقی می‌ماند.» بر اساس ارزیابی وی، بعید است که افزایش دارایی‌های مالی در سال ۲۰۲۴ در سطح ۲۰۲۳ رشد پویایی داشته باشند.

بانک فدرال آلمان (بوندس‌بانک) می‌گوید، بر اساس آخرین آمار رسمی، انتظار می‌رود توسعه دارایی‌های مالی خانوارها در آلمان در سه‌ماهه بهار نیز ادامه یابد. بانک فدرال اخیراً برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ ارزشی دارایی خانواده‌ها را در حدود ۷۴۹۲ میلیارد یورو گزارش کرده است. با این حال، این مبلغ هنوز با رکورد ۷۶۲۴ میلیارد یورویی که در پایان سال ۲۰۲۱ به دست آمده بود، فاصله زیادی داشت.

بوندس‌بانک و نیز بانک DZ، در ارزیابی‌های خود پول نقد و سپرده‌های بانکی، اوراق بهادار مانند سهام و وجوه و همچنین مطالبات علیه شرکت‌های بیمه را در نظر گرفته‌اند. ارقام بانک DZ بیشتر است، زیرا شامل سازمان‌های غیرانتفاعی مانند بنیادها و انجمن‌های غیرانتفاعی نیز می‌شود.

نه بوندس‌بانک و نه بانک DZ هیچ اطلاعاتی در مورد توزیع دارایی‌ها ارائه نداده‌اند. املاک و مستغلات در هیچ یک از تحلیل‌ها در نظر گرفته نشده‌اند. کسانی که در سهام، صندوق‌ها و دیگر منابع سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اغلب از افزایش شاخص‌ها در سال ۲۰۲۳ بهره‌مند شده‌اند. در مجموع، طبق محاسبات بانک DZ، این امر دارایی‌های مالی مردم در آلمان را حدود ۲۰۰میلیارد یورو افزایش داده است.

سطح بالای پس‌اندازها

با این حال، برای تعیین رشد ثروت خانوارهای آلمانی، مهم‌تر از افزایش شاخص سهام و بازده اوراق بهادار و سایر سرمایه‌گذاری‌ها، میزان بالای پس‌انداز بوده است. در تحلیل‌ها آمده است: «مطمئن‌ترین ستون انباشت ثروت خانوارهای خصوصی، پس‌انداز است.» برای مثال، به‌رغم قیمت‌های بالاتر انرژی و مواد غذایی، مردم آلمان در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به اندازه مدت مشابه سال گذشته پس‌انداز کرده‌اند.

بر اساس محاسبات اداره آمار فدرال، نرخ پس‌انداز در شش ماه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۱۱.۳درصد بوده است. این بدان معناست که به ازای هر ۱۰۰ یورو درآمد قابل دسترس، به طور متوسط ۱۱.۳درصد آن پس‌انداز شده است. این مبلغ به طور متوسط برابر با ۲۶۰یورو برای هر فرد ساکن آلمان در ماه بوده است.

طبق گزارش اداره آمار فدرال، نرخ پس‌انداز در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ نیز ۱۰.۳درصد بود که بالاتر از میزان دوره مشابه سال قبل (۹.۶درصد) بود، زیرا درآمد قابل دسترس خانوارها بالاتر از مصرف آنها بوده است.

نرخ پس‌انداز در آلمان در سال‌های کرونایی ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به‌طور قابل‌توجهی بالاتر بود. در طول همه‌گیری، بسیاری از مردم پول بیشتری نسبت به زمان‌های عادی در اختیار داشتند، زیرا، برای مثال، سفرهای استراحتی لغو شدند و امکانات تفریحی به‌طور موقت تعطیل شدند. بنابراین، طبق آخرین آمار اداره آمار فدرال، نرخ پس‌انداز در آلمان در سال ۲۰۲۰ به رکورد ۱۶.۵درصد رسید و در سال ۲۰۲۱ در سطح بالای ۱۴.۹درصد باقی ماند.

در سال گذشته نرخ پس‌انداز به ۱۱.۱درصد کاهش یافت. اشتاپل، اقتصاددان بانک DZ، نرخ پس‌انداز ثابت ۱۱.۲درصد را برای کل سال ۲۰۲۳ ارزیابی می‌کند. یک انگیزه برای پس‌اندازکنندگان این است که به دنبال افزایش نرخ بهره پایه توسط بانک مرکزی اروپا، سپرده‌های بلندمدت ثابت و حساب جاری بالاخره دوباره سودآور شده‌اند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    به لطف دولت کریمه مردم ایران هم پولدار شدن
  • سالار IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    در عوض مردم ایران فقیر تر شدن زیرا مسولین ما خودشون رو عقل کل می دونن