۱ نفر

در مورد خرید خودروی دست دوم این نکته را رعایت کنید

۱۳ دی ۱۴۰۲، ۱۸:۰۴
کد خبر: 817637
در مورد خرید خودروی دست دوم این نکته را رعایت کنید

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران گفت: آپشن و مزیت کیفیتی خودروهای ما با خودروهایی که در دنیا تولید می‌شود خیلی فاصله دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، علیرضا نیک آئین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران گفت: خرید از فروشنده خصوصی و انجام‌ ندادن کارشناسی دقیق خودرو از اشتباهات رایج هنگام خرید خودروی دست دوم است.

نیک‌آئین با ابراز تأسف از تخلف‌های گسترده در معاملات مربوط به خرید و فروش خودروهای دست دوم گفت: با وجود آنکه ارقام بالایی در این معاملات جابه‌جا می‌شود و خریداران بابت خرید خودروهای کارکرده پول زیادی هم پرداخت می‌کنند، اما متأسفانه هیچ کنترلی بر این معاملات وجود ندارد.

نیک‌آئین ادامه داد: قبلا ما در نشست‌هایی که با سازمان معاینه فنی تهران داشتیم، پیشنهاد دادیم که مراکز تخصصی برای تأیید اصالت خودرو و انجام کارهای کارشناسی در معاملات خودروهای دست دوم تاسیس شود تا اصالت خودروها در این مراکز بررسی شود و متقاضیانی که قصد خرید و فروش خودروهای کارکرده را دارند بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری معاملات خود را انجام دهند؛ اما متأسفانه این پروژه متوقف شد.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر پرونده‌های زیادی در محاکم قضایی بابت کلاهبرداری، گران‌فروشی و مشکلات فنی و غیرفنی موجود در خودروهای دست دوم در جریان است، تأکید کرد: با توجه به این مشکلات در همین‌ جا دوباره پیشنهاد خود را مبنی بر تاسیس مراکز بررسی اصالت خودروها مطرح می‌کنیم تا کمتر شاهد این مشکلات باشیم.

نیک‌آئین در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه نوع کلاهبرداری‌هایی در معاملات و بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم رایج‌تر است؟ گفت: متأسفانه یک‌سری سودجو قولنامه‌هایی را تنظیم می‌کنند که در آن عنوان می‌شود اگر خودرو نقص فنی داشت، معامله فسخ خواهد شد. به این ترتیب بابت فسخ شدن آن معامله هم رقمی دریافت می‌کنند. یعنی خودرو را دستکاری می‌کنند، برای مثال آب داخل موتور می‌ریزند و به این ترتیب معامله را بر هم می‌زنند. اینگونه کارهای خلاف برای خریداران مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران به متقاضیان خرید توصیه کرد؛ قبل از نهایی شدن معامله حتما با یک تعمیرکار معتمد مشورت کرده و خودرو را به‌ صورت کامل چک و بررسی کنند تا معامله کم‌ریسکی انجام دهند. نیک‌آئین در مورد اینکه چه تعمیرگاه‌هایی برای مراجعه متقاضیان خرید خودرو قابل اعتماد هستند؟ گفت: تعمیرکارانی که از اتحادیه تعمیرکاران خودرو جواز رسمی دریافت کرده‌اند، همه مورد تأیید هستند.

وی همچنین در مطلبی اظهار کرد: متأسفانه طراحی پلتفرم و پایه‌ای که ما داریم به سال‎های خیلی قبل برمی گردد و آپشن‌هایی که در خودروهای ایرانی وجود دارد آپشن‌های چندان مطرحی نیستند. آپشن و مزیت کیفیتی خودروهای ما با خودروهایی که در دنیا تولید می‌شود خیلی فاصله دارد. متأسفانه طراحی پلتفرم و پایه‌ای که ما داریم به سال‌های خیلی قبل برمی گردد و آپشن‌هایی که در خودروهای ایرانی وجود دارد آپشن‌های چندان مطرحی نیست.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران تصریح کرد: امروز رقابت خودروسازان در سطح دنیا خیلی سخت و سنگین شده و به خاطر رقابتی که دارند برخی آپشن‌ها را رایگان هم می‌کنند؛ لذا برای ورود به بازارهای بزرگ‎تر و ایجاد امکانات بیشتر برای مردم باید آماده شده و از امکانات و تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم.

نیک آئین گفت: ما هنوز با بازاری که در رابطه با آپشن‌های خودرو وجود دارد فاصله‌ معناداری داریم، چون واحدی نداریم که بخواهیم به خودروساز یک خودرو با آپشن‌های خاص سفارش دهیم و یک خودروی عامیانه‌ای تولید می‌شود و مصرف کننده هم مجبور است همان را خریداری کند. در حال حاضر چین بازار آمریکا و کشورهای دیگر را قبضه کرده، اما ما هنوز در اصل موضوع مشکل داریم و زیان ده هستیم و لذا خیلی زود است که در مورد آپشن‌ها صحبت کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha