۰ نفر

مردم این روستای ایران به استرالیا رفتند!

۱۳ دی ۱۴۰۲، ۴:۳۰
کد خبر: 817499
مردم این روستای ایران به استرالیا رفتند!

اظهار نظر یک استاد جمعیت‌شناس دانشگاه تهران درباره مهاجرت ۱۱۵ نفر از روستای آبهرپایین در شهرستان دره‌شهر ایلام، خبرساز شده‌است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری آنلاین، رسول صادقی، دانشیار گروه جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران در نهمین کنگره انجمن روانشناسی ایران که اواخر آبان‌ ۱۴۰۲ برگزار شد، با بررسی ابعاد اجتماعی مهاجرت گفته بود: «در برخی از مناطق کشور با بحثی با عنوان فرهنگ مهاجرت مواجه هستیم. در شهرستان دره‌شهر در ایلام روستایی را می‌توانم مثال بزنم که ۱۱۵ نفر از جوانان آنها به استرالیا رفته‌اند. ۴۰ نفر از این جوانان که نتوانستند مهاجرت کنند، سال ۲۰۱۵ به صورت غیرقانونی به اروپا رفتند. این روستا اکنون تقریبا ترکیب زنانه دارد.»

 اما اصل ماجرای این اظهارنظر چیست و تا چه حد درباره دیگر روستاها قابل تعمیم است؟

هوشنگ طاهری، فرماندار دره‌شهر، این حقیقت گفته‌ها را تکذیب و رسول صادقی برای پرهیز از تعمیم‌های منطقه‌ای و ملی و برای روشن شدن اذهان عمومی نکاتی را بیان کرد.

این استاد دانشگاه گفت: «روستای مورد اشاره روستای آبهرپایین در شهرستان بدره ایلام است که با تغییر تقسیمات کشوری از شهرستان دره‌شهر جدا شده و مهاجرت مورد اشاره نیز مربوط به بازه زمانی دهه ۹۵-۱۳۸۵ است. این روستا نمونه بارزی از اثرگذاری شبکه‌های مهاجرتی و شکل‌گیری فرهنگ مهاجرت است. در سطح بین‌المللی نیز نمونه‌های متعددی از این دست وجود دارد. در اجتماعات کوچک روستایی، شبکه روابط دوستی و خویشاوندی در فرایند مهاجرت نقش مهمی دارد اما در برخی مناطق روستایی، به صورت موردی و بدون تعمیم شاهد شکل گیری فرهنگ مهاجرت هستیم.»

حسین میرزایی و احسان باباخانی، ۵ سال پیش در پژوهشی با عنوان «بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر مهاجرت روستاییان ایلام به کشور استرالیا، مطالعه موردی روستای آبهر پایین» عوامل مؤثر بر مهاجرت روستاییان آبهر پایین به کشور استرالیا را با استفاده از روش کمی (پیمایش) بررسی کردند. در این مقاله آمده است: «روستای آبهر پایین یکی از روستاهای شهرستان بدره از استان ایلام است که در طی چند سال اخیر از سال ۱۳۸۷ به بعد شاهد مهاجرت انبوه به کشور استرالیا بوده است. با توجه به سیاست مهاجرپذیری کشور استرالیا در چند سال اخیر سیل مهاجران از روستای آبهر پایین به مقصد استرالیا شکل گرفت به گونه‌ای که جمعیتی نزدیک به ۱۵۰ نفر در طی چند سال گذشته به استرالیا مهاجرت کردند. شکل‌گیری این مهاجرت‌ها این گونه بوده است که ابتدا چند نفر از اهالی روستا در سال ۱۳۸۷ مهاجرت کردند و با توجه به ارتباط افراد مهاجر با روستای مبدا شبکه مهاجران مهاجرت ادامه یافت.»

بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۸۴۸ نفر (۲۴۷ خانوار) بوده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha