۰ نفر

همه می‌توانند به دانشگاه فرهنگیان بروند؟

۱۲ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۴۵
کد خبر: 817375
همه می‌توانند به دانشگاه فرهنگیان بروند؟

در سال ۱۴۰۳، در کنکور برای اولین بار، گروه فرهنگیان به عنوان یکی از گروه‌های آزمایشی اضافه شد، به‌طور موازی با گروه‌های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجه.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس؛ داوطلبانی که به شغل معلمی علاقه‌مند هستند، می بایست تنها در گروه فرهنگیان ثبت‌نام کرده باشند یا به‌عنوان یکی از گروه‌های آزمایشی اصلی ریاضی، تجربی و انسانی همراه با گروه فرهنگیان انتخاب شوند.

داوطلبان متقاضی دانشگاه فرهنگیان باید حتماً در این مرحله از کنکور ثبت‌نام کنند، زیرا آزمون فرهنگیان فقط در تاریخ ۶ و ۷ اردیبهشت برگزار می‌شود و در مرحله دوم کنکور، یعنی تیر ماه ۱۴۰۳، پذیرش دانشجو معلم برای دانشگاه فرهنگیان و رجایی انجام نخواهد شد.

هزینه ثبت‌نام برای هر گروه آزمایشی کنکور ۲۰۸ هزار تومان است و داشتن حداقل معدل کل ۱۴ در دوره متوسطه دوم برای ثبت‌نام در کنکور فرهنگیان الزامی است.

محدودیت سن برای ورود به دانشگاه فرهنگیان نیز وجود دارد، و بر اساس اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، حداکثر سن مجاز برای ورود به این دانشگاه ۲۲ سال است. انتخاب رشته‌های دانشگاه فرهنگیان در اواخر دی ماه ۱۴۰۲ به صورت مجزا و از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌شود.

آزمون فرهنگیان دارای دفترچه‌ای اختصاصی است که مربوط به شایستگی‌های معلمی می‌شود. داوطلبان باید علاوه بر دفترچه سؤالات در هر گروه آزمایشی (ریاضی، تجربی و انسانی)، به دفترچه گروه فرهنگیان نیز پاسخ دهند.

در تعیین پذیرش دانشجو معلم، ۵۰ درصد سوابق تحصیلی، ۲۵ درصد آزمون اختصاصی (که ۱۵ درصد نمرات آزمون سراسری و ۱۰ درصد آزمون اختصاصی گروه فرهنگیان را شامل می‌شود) و ۲۵ درصد ارزیابی شایستگی‌های معلمی تأثیرگذار خواهد بود.

مواد امتحانی و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو معلم به ترتیب هوش و استعداد معلمی با ضریب ۳، تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب ۲ و فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی با ضریب ۲ خواهد بود.

معیار معرفی داوطلبان به مرحله بعدی ظرفیت ارزیابی شایستگی‌های معلمی در سال ۱۴۰۳، ۶۰ درصد نمره کل کنکور و ۴۰ درصد نمره کل دفترچه ویژه پذیرش دانشجو معلم خواهد بود.

ارزیابی شایستگی معلمی توسط وزارت آموزش و پرورش در طول سال انجام می‌شود و دو بخش شایستگی‌های عمومی و تخصصی متقاضیان را در بر می‌گیرد. نتایج این ارزیابی تا دو سال اعتبار دارد و از نیمه اول دی ماه سال ۱۴۰۲ شروع می‌شود.

نتایج آزمون فرهنگیان پیش از انتخاب رشته اعلام می‌شود. در صورت عدم پذیرش، داوطلبان می‌توانند رشته دیگری را انتخاب کنند، اما پس از قبولی، امکان انتخاب رشته دیگری وجود ندارد، به‌جز اگر انصراف دهند و تا پایان زمان اعلام نتایج امکان انصراف کوتاه مدتی برای آنها فراهم شود.

دانشجویان معلم ورودی سال ۱۴۰۲ و پس از آن موظف به کسب گواهینامه صلاحیت معلمی با شرکت و قبولی در آزمون جامع هستند.

دانشجویانی که در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تحصیل می‌کنند و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر هستند، همچنین دانشجوهایی که تعهد به خدمت در دستگاه‌های اجرایی کشور یا بورسیه دارند، مجاز به شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان نیستند.

در آخر اینکه متقاضیان اتباع خارجی، امکان شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان را ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha