۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش داد؛

کاهش قیمت نفت با فروکش کردن اختلالات کشتیرانی دریای سرخ / پیش‌بینی قیمت‌های بالاتر برای سال ۲۰۲۴

۸ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۵۶
کد خبر: 816584
کاهش قیمت نفت با فروکش کردن اختلالات کشتیرانی دریای سرخ / پیش‌بینی قیمت‌های بالاتر برای سال ۲۰۲۴

قیمت نفت با فروکش کردن اختلالات کشتیرانی دریای سرخ کاهش یافت؛ هر چند تحقق پیش‌بینی قیمت‌های بالاتر برای سال ۲۰۲۴ میلادی هم محتمل است.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین و به نقل از رویترز قیمت نفت در روز پنج‌شنبه ۳ درصد کاهش یافت زیرا شرکت‌های کشتیرانیب یشتری اعلام کردند که آماده عبور از مسیر دریای سرخ هستند و نگرانی‌ها در مورد اختلالات عرضه را با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه کاهش داد.

معاملات آتی فعال‌تر نفت برنت برای تحویل در ماه مارس با ۲.۳۹ دلار یا ۳ درصد کاهش به ۷۷.۱۵ دلار رسید. بهای معاملات آتی برنت برای تحویل فوریه با ۱.۳ درصد کاهش به ۷۸.۳۹ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲.۳۴ دلار یا۳.۲ درصد کاهش به ۷۱.۷۷ دلار در هر بشکه رسید. روز چهارشنبه، با شروع بازگشت شرکت‌های بزرگ کشتیرانی به دریای سرخ، قیمت نفت نزدیک به ۲ درصد کاهش یافت. در روز جمعه، قیمت نفت پس از افت ۳ درصدی در روز قبل، تثبیت شد، زیرا شرکت‌های کشتیرانی بیشتری برای عبور از مسیردریای سرخ آماده شدند. پس از اینکه گروه شبه نظامی حوثی یمن شروع به هدف قرار دادن کشتی‌ها کرد، شرکت‌های بزرگ استفاده از مسیرهای دریای سرخ را متوقف کردند.

معاملات آتی نفت برنت در روز جمعه، آخرین روز معاملاتی سال ۲۰۲۳، با ۴۸ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش به ۷۷.۶۳ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۳۷ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش به ۷۲.۱۴ دلار معامله شد.

بر اساس گزارش رویترز از برنامه این گروه در روز پنجشنبه، کشتی مرسک دانمارکی (MAERSKb.CO) تقریباً تمام کشتی‌های کانتینری را که بین آسیا و اروپا حرکت می‌کنند از کانال سوئز از هم اکنون عبور می‌دهد و تنها تعداد انگشت شماری را به سمت آفریقا منحرف می‌کند.

اوایل هفته اعلام شد که CMA CGM فرانسه همچنین تعداد کشتی‌های عبوری از کانال سوئز را افزایش می‌دهد.

فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز، گفت: تصور این است که مسیر دریای سرخ در حال بازگشایی است و عرضه به بازار را سریعتر می‌کند.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده گزارش داد که در هفته گذشته میزان ذخایر نفت خام ایالات متحده بیش از حد انتظار کاهش یافته است که کاهش قیمت را برای مدتی محدود کرد.

جیووانی استانوو، تحلیلگر UBS گفت: بعداً، قیمت ها بیشتر کاهش یافت، احتمالاً زیرا معامله گران بر بخش عمده ای از برداشت از منطقه ساحل خلیج ایالات متحده متمرکز شده اند، جایی که پالایشگاه ها در حال تلاش برای پاک کردن موجودی هستند تا از مالیات‌های بالای ذخیره‌سازی در پایان سال جلوگیری کنند.

داده‌های EIA نشان داد که ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته منتهی به ۲۲ دسامبر ۷.۱ میلیون بشکه کاهش یافت، در حالی که تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند ۲.۷ میلیون بشکه کاهش یابد. داده‌ها نشان می‌دهد که ذخایر نفت خام در ساحل خلیج آمریکا ۱۱.۰۳ میلیون بشکه کاهش یافت که بزرگترین کاهش از اوت تاکنون است.

سرمایه‌گذاران همچنین انتظار کاهش نرخ بهره در اروپا و ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ را دارند که می‌تواند تقاضای نفت را افزایش دهد.

کاهش ده‌درصدی قیمت سالانه نفت

پس از نگرانی‌های ژئوپلیتیکی، کاهش تولید و اقدامات جهانی برای مهار تورم که باعث نوسانات شدید قیمت‌ها شد، قرار است قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰ درصد کاهش یابدکه اولین کاهش سالانه در دو سال اخیر است.

با این حال، هر دو معیار در مسیر بسته شدن در پایین‌ترینسطح پایان سال از سال ۲۰۲۰ میلادی هستند، زمانی که همه‌گیریتقاضا را تحت تأثیر قرار داد و قیمت‌ها را کاهش داد.

کاهش تولید توسط اوپک پلاس برای حمایت از قیمت‌ها کافی نیست و معیارها نسبت به بالاترین سطح خود در سال جاری نزدیک به ۲۰ درصد کاهش یافته‌اند.

عملکرد ضعیف نفت در پایان سال در تضاد با سهام جهانی است که در مسیر صعود به پایان سال ۲۰۲۳ هستند.

شاخص سهام MSCI (MIWD۰۰۰۰۰PUS) که سهام ۴۷ کشور را دنبال می‌کند، از ابتدای سال حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است، زیرا سرمایه‌گذاران در سال آینده برای کاهش سریع نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا شرط‌بندی می‌کنند.

در بازار ارز، دلار پس از دو سال افزایش شدید، امسال به سمت کاهش ۲ درصدی پیش رفت.

به گفته مقامات، کاهش نرخ بهره مورد انتظار، که می‌تواند هزینه‌های استقراض مصرف‌کننده را در مناطق عمده مصرف‌کننده کاهش دهد و دلار ضعیف‌تر، که قیمت نفت را برای خریداران خارجی ارزان‌تر می‌کند، می‌تواند تقاضا را در سال ۲۰۲۴ افزایش دهد.

نظرسنجی رویترز از ۳۰ اقتصاددان و تحلیل‌گر پیش‌بینی می‌کند که میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۴ به ۸۴ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه برسد، در حالی که میانگین آن در سال جاری حدود ۸۰ دلار در هر بشکه و بالاترین قیمت آن در سال ۲۰۲۲ پس از حمله روسیه به اوکراین به بیش از ۱۰۰ دلار رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha