۰ نفر

متقاضیان حج بخوانند

۸ دی ۱۴۰۲، ۱:۳۰
کد خبر: 816488
متقاضیان حج بخوانند

رئیس سازمان حج و زیارت از اضافه شدن کاروان‌های کوتاه مدت به حج سال آینده خبرداد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در حج تمتع کشورهایی که بیش از ۳۰ هزار نفر ظرفیت دارند مجبور هستند زائران خود را ۳۰ روز در عربستان و عملیات حج نگه دارند موضوع دیگر ناوگان هواپیمایی کشور است که برای کاهش زمان حج باید بتوانیم از ظرفیت هواپیماهای پهن پیکر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: کاروان‌های کوتاه مدت برای حج تمتع آینده برای افرادی که زودتر بخواهند برگردند تعریف شده و این موضوع مربوط به اجرای عملیات است و نیاز به تایید عربستان ندارد.

حسینی با بیان اینکه هزینه کاروان‌های کوتاه مدت کاهش پیدا نمی‌کند گفت: هزینه این کاروان تغییری ندارد، زیرا هزینه اجاره هتل در موسم حج به صورت موسمی است حال اگر زائری کمتر استفاده کند تغییری ایجاد نمی‌شود.

حسینی در خصوص اقدامات انجام شده برای راه اندازی عمره گفت:در خصوص عمره همان طور که استحضار دارید از سال ۹۴ به دلایلی سفر زیارتی عمره قطع شد و بیش از ۹ سال است که این سفر متوقف است. در سایه روابط دیپلماتیک که با کشور عربستان ایجاد شد و برقراری روابط بین دو کشور یکی از موضوعاتی که اهمیت داشت و در این سفر وزیر امور خارجه مورد بحث قرار گرفت، بازگشایی سفر برای زائران عزیز کشورمان، برای انجام اعمال و مناسک عمره مفرده بود.

وی گفت: تلاش‌هایی که انجام شد و مذاکراتی که ما با طرف سعودی انجام دادیم برنامه‌ریزی‌ها انجام شد که بتوانیم که بعد از عملیات حج سفرها را آغاز کنیم، یک مقدار برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌ها بین ما و کشور میزبان یک مقدار در موضوعات ارزی و موضوعات پروازی به طول انجامید و بنابر این شد که پروازها را  از بیست و هشتم آغاز کنیم، اما شرایطی که پیش آمد هر چند که پیش‌بینی می‌شد که با این ظرفیتی که ما پشت صف اعزام قرار داریم ابتدا کاروان‌هایمان پر شود، این اتفاق نیفتاده، احساس شد که زائران به فرصت بیشتری نیاز دارند ما یک چند روزی تأخیر را ایجاد کردیم که زائران بتوانند برنامه‌ریزی خودشان را انجام دهند و مصادف با ولادت حضرت فاطمه (س) پروازهایمان را آغاز خواهیم کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: مردم با شرایط جامعه شاید انتظار داشتند که این قیمت‌ها پایین‌تر باشد، و با محاسباتی که پیش خودشان داشتند یا موضوعاتی مثل سپرده‌گذاری‌هایی که داشتند تصور مردم مبنی بر همین موضوع بود، اما ما همه تلاش‌مان را کردیم که این مدیریت قیمت‌ها را داشته باشیم و هزینه تمام شده این سفر را برای زائران داشته باشیم حالا اگر استحضار داشته باشید قبل از این که عملیات عمره بخواهد توسط سازمان حج و زیارت رقم بخورد در همین فضای مجازی بودند کسانی که حالا از کشورهای ثالث تعدادی زائر هم اعزام کردند، این‌ها قیمت‌هایی که اعلام کردند و اکنون در شبکه‌های اجتماعی موجود است، چیزی حدود ۸۷ میلیون تومان یا هزار و ۹۵۰ دلار را اعلام کردند در صورتی که هزینه‌هایی که اکنون سازمان حج و زیارت اعلام کرده بین ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۴۴ میلیون تومان است عملاً نصف آن قیمتی است که بخش خصوصی اعلام کرده بود.

وی در خصوص تعداد افرادی که قرار است اعزام شوند گفت: در بسته اولی که تعریف کردیم برنامه ریزی برای اعزام حدوداً ۶۷ هزار نفر را پیش بینی کردیم. بر اساس میزان استقبال مردم و آمادگی شان بسته‌های بعدی هم تعریف می‌کنیم که بتوانیم در خدمت مردم باشیم.

حسینی گفت: به خاطر این که بتوانیم غذا مطابق با ذائقه مردم شریف مان تهیه کنیم از آشپزخانه‌های متمرکز استفاده می‌کنیم با استفاده از آشپزها و سرآشپزهای مجرب ایرانی غذا را طبخ می‌کنیم و به هتل‌ها منتقل می‌کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: مدت سفر عمره ۱۰ روز در نظر گرفته شده، ۵ روز در مدینه منوره، ۵ روز هم در مکه مکرمه، این خدمات عملاً از فرودگاه تا فرودگاه است یعنی کل هزینه‌هایی که متعلق به پرواز است، هزینه‌های اسکان، حمل و نقل، هزینه‌های تدارکات، هزینه‌های خدمات فرودگاهی و آنچه که مترتب با موضوع سفر است یعنی زائر عملاً از فرودگاهی که مقصدش که دارد می‌رود و برگردد به فرودگاه ایران هیچ هزینه دیگری ندارد.

وی در خصوص سود ودیعه گذاران عمره گفت: ودیعه در اصل زائران سنواتی که ثبت نام عمره بوده سود در بانک‌ها رفتند سپرده گذاری کردند و سود مشارکت در عقود اسلامی که در اصل سود بلندمدت بوده برایشان محاسبه شده است و محاسباتش براساس نظام بانکی و عقود اسلامی بلندمدت است.

وی گفت: از سفر عمره سازمان حج و زیارت انتفاعی نمی‌برد، این کاملاً براساس هر چه که هزینه می‌کند همان را دریافت می‌کند و در بحث خصوصی‌سازی یا بحث مردمی‌سازی سازمان حج و زیارت سالهاست پیشتاز این موضوع است، ما در خود سازمان حج و زیارت نیروی انسانی بسیار محدودی داریم یعنی ما در کل کشور تعداد نیروهایی که به صورت ثابت با ما همکاری دارند چیزی حدود ۶۰۰ نفر هستند، ولی یک جامعه کارگزاری در موسم‌های حج، عمره و عتبات به پیکره ما می‌پیوندد که از بخش خصوصی هستند. 

وی گفت: در موضوع عمره ۲ هزار و ۶۰۰ دفتر خدمات زیارتی در کل کشور دارد خدمات ثبت نام و کاروان‌بندی، ساماندهی آموزش را برای زائران انجام می‌دهد، به طبع هزینه‌های مرتبط با موضوع هم از زائر گرفته می‌شود و ما این‌ها را به صورت فصلی هستند موسم عمره فعالیت مربوط به عمره انجام می‌دهند موسم حج، فعالیت‌های مربوط به حج تمتع و عتبات هم به صورت مستمراً ادامه دارد.

وی گفت: ارزی که به زائران تعلق می‌گیرد ارز نیمایی است یا محل بازار ارز و طلا با نرخ تقریباً ۴۲ هزار و ۹۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

وی در خصوص مشکلات ایجاد شده برای سامانه عمره گفت: بخشی به موضوع کنسل کردن اعزام‌های ابتدایی مربوط می‌شود، زیرا زمانی که اعزام‌های اول کنسل شدند بخشی از هتل‌ها به مالکین برگشت داده شدند و از طرف دیگر بسته‌های سفر که برای استان‌ها تعریف شده بود باید تغییر پیدا می‌کرد.

حسینی ادامه داد: باید حین ثبت نام باید تغییر ساختار هم انجام می‌شد که این تغییرات همزمان با ثبت نام زائران در حال انجام بود که سیستم را اشغال می‌کرد.

وی گفت: علت کندی در فرآیند ثبت نام همین موارد بودند که با برطرف شدن این مشکلات اکنون سامانه هیچ مشکلی ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید کلباسی IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    0 0
    قدرت خرید 800 هزار تومان ودیعه مردم در سال 88 ؛ در حال حاضر چقدر بود؟ سال 88 ؛ 800 هزار تومان ودیعه مردم چند گرم طلا می شد؟
  • امیر رضا IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    0 0
    نیازی به رفتن حج با این شرایط اقتصادی بعد نیست. بهتره این پول یرای جوانان و عروس و دامادها بشه خیلی بهتره