۰ نفر

اقدام مهم بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز

۵ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۲۲
کد خبر: 815995
اقدام مهم بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز

به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی، راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا در ماه‌های گذشته، به ثبات قیمت دلار در سه ماهه پاییز کمک کرده است. این ثبات، تأثیر مثبتی بر بازارهای دارایی‌های دیگر مانند بازار مسکن و خودرو نیز داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمد شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی، با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز، گفت: مرکز مبادله ارز و طلا راه‌اندازی شده و در تأمین نیازهای کلان و خرد ارزی فعالان ارزی کمک کرده است. همچنین، بانک مرکزی اقدامات نظارتی و تنظیم‌گری دیگری برای تنظیم مناسبات و نهادهای فعال در حوزه بازار ارز اتخاذ کرده است.

وی افزود: هدف ما این است که حداکثر نظارت، حکمرانی، تنظیم‌گری و شفافیت را در بازار ارز ایجاد کنیم. این اقدامات در حوزه مدیریت بازار ارز قابل مشاهده است و در سایر بازار دارایی‌ها نیز تأثیر مثبتی داشته‌اند. به عنوان مثال، بازار مسکن و خودرو به یک ثبات رسیده‌اند. البته، هنوز فاصله زیادی با اهداف مطلوب سیاست‌گذار وجود دارد، اما تلاش ما این است که هرچه زودتر و بهتر این اهداف را محقق کنیم.

وزیر اسبق اقتصاد نیز بر تأثیر مثبت سیاست خارجی بر اقتصاد ایران تأکید کرد. سیدشمس‌الدین حسینی گفت: در چند ماه گذشته، سیاست خارجی موفق‌تر عمل کرده و تیم اقتصادی در سیاست‌ خارجی بیشتر تحرک داشته است. این اقدامات تأثیر مثبتی بر اقتصاد ایران داشته‌اند و شاخص‌های اقتصادی در حال جوانه زدن هستند.

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای پولی و مالی، نیز معتقد است که تصویب قانون جدید بانک مرکزی می‌تواند به بانک مرکزی کمک کند تا در ایفای وظایف خود در حفظ ارزش پول ملی و تقویت ثبات اقتصاد کشور نقش پررنگ‌تری داشته باشد. وی گفت: شوک‌های ارزی در دهه‌های اخیر نقش مهمی در ایجاد شوک‌های تورمی در اقتصاد ایران داشته‌اند. بنابراین، مدیریت مناسب بازار ارز می‌تواند از ایجاد شوک‌های ارزی جلوگیری کند.

در عین حال، آمارهای جهانی حاکی از آن است که ارزش دلار در جهان در حال تضعیف شدن است. انتظار می‌رود ارزش جهانی دلار در سال ۲۰۲۴ نیز همچنان کاهشی باشد. این در حالی است که ارزش یورو در سال ۲۰۲۳ نسبت به دلار افزایش یافته است.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، نیز در تلاش است تا سلطه دلار را به چالش بکشد. وی برای رسیدن به این هدف، روابط چین با عربستان را بهبود بخشیده است. هرچند که سلطه دلار در حال حاضر پابرجاست، اما این ایده که در سال‌های آینده این سلطه دچار خلل شود، بسیار جدی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha