۳ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

چالش های معدن داران در سیستان و بلوچستان/ بوروکراسی، بزرگترین مانع تولید محصولات معدنی

۵ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۱۳
کد خبر: 815810
چالش های معدن داران در سیستان و بلوچستان/ بوروکراسی، بزرگترین مانع تولید محصولات معدنی

یک کارشناس حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: اصلی ترین چالش معدن داران سیستان و بلوچستان، علاوه بر قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی حساس، تامین مواد اولیه و تعمیر ماشین آلات است؛ این در حالی است که اگرچه شعار دولت، حمایت از تولید است، اما دستورالعمل ها و بخشنامه ها بزرگترین مانع برای رونق تولید است.

اقتصاد آنلاین - سمانه ناغی: ستوده کارشناس حوزه معدن و صنایع معدنی، در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در مورد چالش های معدن در استان سیستان و بلوچستان گفت: اصلی ترین چالش معدن داران استان سیستان و بلوچستان، قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی حساس، تامین مواد اولیه و تعمیر ماشین آلات است؛ چراکه زاهدان صنعتی نیست و معدنکار،اپراتور و پرسنل تخصصی ندارد.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از مشکلات بزرگ، خام فروشی است و زنجیره تولید کاملی در استان وجود ندارد؛ بنابراین باید بتوان چرخه و زنجیره را تکمیل کرد؛ چراکه در حال حاضر، محصولات تولیدی به صورت خام، کلوخه یا با تغلیظ بسیار کم به استان های دیگر منتقل شده یا صادر می شود.

این کارشناس حوزه معدن و صنایع معدنی ادامه داد: یکی دیگر از معضلات ما، حقوق دولتی است، به عنوان مثال یک واحد شست و شوی شن و ماسه باید سالانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان حقوق دولتی بپردازد؛ در حالیکه این واحد با مشکلاتی از قبیل تعمیر قطعات، بیمه، مالیات و اصطهلاک بالا مواجه است و همچنین با وضعیت رکود بخش مسکن، شرایط سختی برای تولیدکننده وجود دارد که تحت این شرایط سخت، خیلی از تولیدکننده ها به سمت تعطیل گام برداشته اند.

ستوده در ادامه خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد از واحدهای تولیدی کشور، واحدهای کوچک به شمار می روند که این واحدها توان کوچکترین فشار از جمله نوسان قیمت، افزایش حقوق و غیره را ندارند؛ چون با حاشیه سود خیلی کم در حال کار هستند و سریع تعطیل می شوند؛ ضمن اینکه معادن بزرگ در این شرایط آسیبی نمی بینند چون پشتوانه آنها بودجه های دولتی است.

این کارشناس حوزه معدن و صنایع معدنی ادامه داد: همچنین در راستای شعارهای نمادین دولت برای حمایت از تولید؛ اگرچه اقداماتی صورت می گیرد؛ اما دستورالعمل ها، بخشنامه ها و در مجموع بروکراسی هایی که وجود دارد، بزرگترین مانع برای تولید است و عملا سیاستهای دولت، به معنای فشار بیشتر به تولیدکنندگان بوده و متاسفانه این تولیدکنندگان بخش های کوچک هستند که به راحتی تعطیل می شوند.

وی در ادامه اضافه کرد: چنانچه یک معدن کوچک در استان سیستان و بلوچستان، در پرداخت حقوق دولتی دچار مشکل شود، جلوی سوخت رسانی به او گرفته می شود و با ابزار تامین سوخت، تهدید بر علیه معادن را صورت می دهند، در حالیکه نباید سوخت رسانی را متوقف کرد، بلکه با جریمه، واحدهای تولیدی را تنبیه نمود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha