۰ نفر

علت اُفت نمرات امتحانات نهایی دانش‌ آموزان چیست؟

۳ دی ۱۴۰۲، ۲۲:۲۹
کد خبر: 815670
علت اُفت نمرات امتحانات نهایی دانش‌ آموزان چیست؟

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه داوطلبانی که قبلاً برای ترمیم نمره اقدام کرده‌اند در امتحانات نهایی خرداد می‌توانند مجدد متقاضی شوند، گفت: اُفت نمرات امتحانات نهایی امسال به دلیل سؤالات مفهومی بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش امروز در پخش زنده شبکه شاد با اشاره به اینکه دانش‌آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم می‌توانند با شرکت در امتحانات نهایی خرداد نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی اقدام کنند و نمرات برای آنها به عنوان سابقه تحصیلی لحاظ خواهد شد، اظهار کرد: در کنکور 1403، نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم سهم 50 درصدی قطعی دارد.

وی افزود: نمرات خام به صورت تراز تولید می‌شود و نمرات کل برای تمام افراد تولید می‌شود، امکان ترمیم نمره صرفاً در امتحانات نهایی خردادماه وجود دارد.
 
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه چه افرادی می‌توانند متقاضی ترمیم نمره شوند، گفت: طبق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش هر فرد می‌تواند یک‌بار برای ترمیم نمره شرکت کند و بعد از ابلاغ مصوبه امکان دارند یک‌بار دیگر در آزمون ترمیم نمره شرکت کنند و با توجه به اینکه مصوبه مردادماه ابلاغ شده است، تمام متقاضیان چه افرادی که در گذشته برای ترمیم نمره اقدام کردند و چه افرادی که اقدام نکرده‌اند در امتحانات نهایی خرداد امسال هم می‌توانند برای ترمیم نمره متقاضی شوند.
 
زارعی با اشاره به اینکه برای ثبت درخواست ترمیم نمره یا ایجاد سابقه تحصیلی نیازی به حضور فیزیکی در مدارس نیست، متذکر شد: تمام فرایند به صورت الکترونیکی است و داوطلبان براساس جداولی که اطلاع رسانی خواهد شد با توجه به سهم و ضرایب دروس مورد نظر، آن را انتخاب کرده و در امتحانات نهایی خردادماه شرکت کنند، شیوه‌نامه در حال تدوین است که به محض نهایی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
وی ادامه داد: دانش‌آموزان هنرستانی اگر می‌خواهند در کنکور رشته هنر شرکت کنند باید همزمان با سایر دانش‌آموزان در امتحانات نهایی دروس عمومی شرکت کنند و در دروس عمومی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم برای ایجاد سابقه تحصیلی اقدام کنند.
 
زارعی بیان کرد: دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها برای شرکت در کنکور باید برای ایجاد سابقه تحصیلی اقدام کنند چون امتحانات نهایی ندارند، این افراد اگر می‌خواهند در کنکور هنر شرکت کنند باید برای دروس عمومی ایجاد سابقه تحصیلی کنند اما اگر می‌خواهند در گروه آزمایشی دیگر مانند ریاضی شرکت کنند باید متناسب با آن رشته ایجاد سابقه کنند. افرادی که سال گذشته سابقه تحصیلی ایجاد کردند اگر می‌خواهند نمره خود را ارتقا دهند با هر نمره‌ای که دارند می‌توانند برای ترمیم نمره درخواست دهند و ما نمره‌ای را گزارش می‌کنیم که تراز بالاتری داشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه سایر دانش‌آموزان اگر بخواهند در کنکور سایر گروه‌های آموزشی شرکت کنند باید در امتحانات نهایی خردادماه، دروس مورد نظر گروه آزمایشی مربوطه را انتخاب کنند، گفت: به عنوان مثال دانش‌آموز رشته ریاضی اگر بخواهد در کنکور تجربی شرکت کند باید در امتحانات نهایی درس زیست شناسی شرکت کند.
 
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: نمرات تمام فارغ التحصیلان سال 1384 به بعد و پیش دانشگاهی سال 91 مورد قبول است مگر اینکه خودشان متقاضی ترمیم نمره باشند اما داوطلبان فارغ‌التحصیل قبل از سال 1384 باید برای ایجاد سابقه تحصیلی اقدام کنند.
 
وی افزود: برای ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره باید در امتحانات نهایی خردادماه شرکت کرد، اما اگر هدف داوطلب گذر تحصیلی باشد می‌تواند در امتحانات شهریور شرکت کند.
 
دانش‌آموزان دقیق مطالعه نکردند
 
زارعی در ادامه درباره نتایج امتحانات نهایی خرداد 1402 گفت: در امتحانات نهایی خرداد امسال نتایجی حاصل شد و مبنای قضاوت اُفت معدل قرار گرفت، وقتی قضاوتی انجام می‌شود باید مسئله را تبیین کنیم آنچه که در امتحانات نهایی خرداد 1402 اتفاق افتاد، تغییر رویکرد بود و آموزش و پرورش مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی را فرصتی برای تحول می‌داند.
 
وی افزود: دائم این انتقاد به آموزش و پرورش مطرح بود که چرا بر حافظه محوری تأکید دارد، مصوبه کنکوری و تأثیر قطعی سوابق تحصیلی این فرصت را به آموزش و پرورش داد که از امکان سابقه تحصیلی استفاده کند و مسیر را از حافظه محوری به سمت یادگیری عمیق ببرد همچنین ارزشیابی نقطه‌ای است که می‌تواند شروع تحول باشد و تصمیم گرفتیم ارزشیابی (امتحانات نهایی) با طراحی سؤالات مبتنی بر مفهوم و هدف قراردادن یادگیری دانش‌آموزان باشد؛ این روند از خرداد 1401 آغاز شد و در امتحانات نهایی خرداد 1402 رویکرد متفاوت در طراحی سؤالات و شیوه‌های اجرا را به نمایش گذاشتیم.
 
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: قیاس امتحانات نهایی خرداد 1402 با سال‌های گذشته صحیح نیست چون هم‌وزن نبودند همچنین در امتحانات نهایی خرداد تلاش کردیم تا در مسائل اجرا و تصحیح کوچکترین خطایی نباشد بنابراین تصحیح به صورت الکترونیک بود.
 
وی ادامه داد: نتایج امتحانات خرداد 1402 را مبنای تحلیل قرار دهیم و براساس آن برنامه‌ریزی برای تغییر روش‌های تدریس دبیران، راهبرد مطالعه و یادگیری دانش‌آموزان انجام خواهد شد تا دانش‌آموزان خود را برای یادگیری عمیق و مفهومی آماده کنند و در سال تحصیلی جاری برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم طراحان سؤالات امتحانات نهایی مبتنی بر اهداف برنامه درسی و نشانه قرار دادن یادگیری دانش‌آموزان، سؤالات را طراحی خواهند کرد تا بدانیم به چه میزان به اهداف قصد شده دست یافته‌اند.
 
وی افزود: به معلمان توصیه شده است در ارزشیابی داخلی و مستمر، ارزشیابی را مبتنی بر مفاهیم انجام دهند تا دانش‌آموزان برای امتحانات نهایی اماده شوند و راهبرد مطالعه و یادگیری آنها نیز بدین شیوه باشد.
 
زارعی خطاب به دانش‌آموزان گفت: در امتحانات نهایی به هیچ عنوان سؤال خارج از کتاب درسی طراح نمی‌شود بنابراین با تمرکز بر کتاب و کلاس درس مطالعه کنند و به کلاس و کتاب کمک آموزشی نیاز نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha