۱ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

مافیایی برای واردات خودروهای برقی در کار نیست/ ارز صادراتی به کمک واردات خودرو بیاید

۳ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۰۱
کد خبر: 815426
مافیایی برای واردات خودروهای برقی در کار نیست/ ارز صادراتی به کمک واردات خودرو بیاید

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته با بیان اینکه مافیایی در عرصه واردات خودروهای برقی وجود ندارد، گفت: ارز صادراتی و دلارهای در اختیار خود مردم باید به کمک واردات خودرو بیاید تا کشور از آلودگی و مصرف سوخت بالای خودروها رها شود.

اقتصادآنلاین - فاطمه جوادی: حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص دلایل تمرکز وزارت صمت بر واردات خودروهای برقی و برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل گفت: یک مرحله قبل از خودروهای برقی، خودروهای هیبریدی است که هم با برق شارژ می‌شود و هم موتور بنزینی دارد؛ بنابراین اگر زیرساخت خودروهای برقی در کشور موجود نیست و در شرایطی که خودروهایی در داخل کشور در حال تردد است که در ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر بنزین می سوزانند، می‌توان با خودروهای هیبریدی شروع کرد که برای این مسافت، تنها ۳ لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

وی افزود: باید مشوق‌هایی برای واردات خودروهای برقی با کاهش تعرفه و امتیازاتی مانند طرح ترافیک به خریداران داده شود؛ ضمن اینکه حتی اگر دولت ارز کافی برای واردات این خودروها ندارد، از ارز خود مردم یا ارز صادراتی استفاده شده و خودروی برقی و هیبریدی وارد شود تا کم کم به خصوص در تهران به این سمت برویم که آلایندگی‌ها هم کاهش یابد.

صالحی در مورد چالش‌های تامین برق این خودروها نیز گفت: بخش خصوصی می‌تواند زیرساخت‌های لازم را ایجاد کند؛ به نحوی که برق مورد نیاز این خودروها، با احداث نیروگاه‌های خورشیدی و یا نیروگاه‌های گازی کوچک قابل تامین است و می‌توان از بورس انرژی، برق آزاد خرید.

وی افزود: اقتصاد برق کشور هم اکنون تنظیم نیست؛ در غیر این صورت تمامی این مشکلات قابل رفع هستند و می توان به راحتی پاسخگوی نیاز خودروهای برقی بود.

به گفته دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران، با گسترش استفاده از خودروهای برقی، سوخت کمتری مصرف و ذخیره سازی بالاتری صورت می گیرد؛ ضمن اینکه این سوخت می تواند برای یک بخش دیگر استفاده شود و مجموع انرژی مصرفی در ایران به یک مسیر تعادلی می‌افتد که مسیر درستی است و به آینده می‌توانیم امیدوار باشیم؛ حال آنکه اگر راه‌ها را ببندیم و نگران باشیم که برق این خودروها را نداریم، مصرف سوخت افزایش می‌یابد و از آن طرف چون مسیرهای درست را بسته‌ایم همچنان آلایندگی باقی می‌ماند و دیگر سرمایه‌گذاری هم در این صنعت رخ نمی‌دهد.

صالحی درباره ادعای برخی مبنی بر وجود مافیای خودروهای برقی نیز گفت: باید از این حرف‌ها که صحیح نیست فاصله بگیریم، از حواشی عبور کنیم و به سمتی برویم که به حرکت واقعی منجر شود. تمرکز روی حاشیه مشکلی را حل نمی‌کند، واقعیت این است که ایران جزو ۱۰ کشور اول تولید آلاینده در دنیا است، به نحوی که مصرف بنزین ما به بالای ۱۴۰ میلون لیتر در سال رسیده و بسیاری از ماشین‌های ما خارج از استاندارد است و اگر فرض را بر این بگذاریم که اصلا دو یا سه گروه خاص هم خودروهای برقی وارد کنند، هیچ اشکالی ندارد.

عضو اتاق بازرگانی تهران در مورد احداث ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی توسط یک شرکت خاص نیز گفت: نباید انحصارگرایی وجود داشته باشد، درها باز باشد تا هر کسی که توانایی دارد ایستگاه‌های شارژ احداث و خودروهای برقی و هیبریدی وارد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مازیار IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    مافیای مساوی مسولان ومدیران ا رشد و انگل زاده ها
  • عبدالله IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    سلام چرا چرا اگه تمام مسئولین محیط زیست بگویند بالای ۹۰ درصد آلودگی محیط زیست ازماشیهای قدیمی بالای ۴۰ سال وماشینهای بی کیفیت جدید ایرانی وتمام افراد نیروی انتظامی تصادفات ومرگ ومیر کودکا ن وبزرگسالن درتصادفات از بی کیفیتی واهمیت ندادن کارخانه ها به جان مردم درتولیدخودرو واگر تمام پزشکان فریادبزنند این اکثر بیماریها وتنگی نفس وحتی سرطانها مربوط به خودروهای بی کیفیت وقدیمی است واگر تمام مردم فریادبزنند خودروهای مانسبت به همه دنیا چندبرابر گرانتراست واگر همه فریاد بزنند مصرف بنزین چندبرابردنیا از مسافرتهانیست بلکه از بی کیفیتی ومصرف بالای خودروهای ایرانی است واگر همه فریاد بزنند مردم توان تعمیرات خودرو از چندروز پس از تحویل خودروراندارندواگرهزار برنامه تلویزیونی با اساتیدخبره دانشگاه وکارشناسان عالم ودانا انتقاد وراه حل بیان کنندوهزاران مجری ووخبرنگار فریاد بزنند وانتقاد ونارضایتی مردم را پخش کنندواگر تمام علما ی دینی جهان گرانفروشی وبدقولی وفروش جنس تقلبی وفروش بادروغ ووعده دروغ واحتکار راحرام بدانند حتی اگررهبرمان هم اعلام نارضایتی کنندباز همین آش است وهمین کاسه که ۴۵
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    در شرایط جنگ اقتصادی که برای دارو و شیر خشک ارز وجود ندارد چه لزومی به واردات هر نوع خودرو هست ولله دارید خیانت میکنید
  • محمدجواد IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    معادن لیتیوم در ایران زیاد است و ایران نیاز به واردات این عنصر ندارد ، حتی کف دریاچه ارومیه هم لیتیوم وجود دارد . لیتیوم یکی از عناصر اصلی در ساخت باتری ماشینهای برقیست .
  • علی IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    کسی که ایرانی هست و داخل ایران زندگی میکنه و هرگز و هرگز ایران رو ترک نمیکنه قطعا تلاش خواهد کرد برای ایرانی سبز و اباد ... به امید روزی که همه ماشین های بنزینی و گازوئیلی جمع و بجاش برقی تولید و مصرف بشه ،اگه بخواهیم میشه ،کار نشد نداره #هوای پاک_هدیه بدیم به بچهامون و...