۲ نفر

در گفت و گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

افزایش حقوق دولتی معادن به ضرر تولیدکنندگان/ استعلام های طولانی از منابع طبیعی، سد راه رونق معادن

۲ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۲۹
کد خبر: 815411
افزایش حقوق دولتی معادن به ضرر تولیدکنندگان/ استعلام های طولانی از منابع طبیعی، سد راه رونق معادن

یک کارشناس حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: طولانی بودن مدت زمان پاسخ به استعلامات از سوی سازمان منابع طبیعی، از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی معادن محسوب می‌شود که این موضوع، سد راه اشتغال و فعالیت‌های معدنی شده است.

زهره فرزاد مقدم در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: معدنکاران همواره مشکلاتی مانند طولانی شدن مدت‌زمان دریافت استعلام از منابع طبیعی و اخذ مجوز را عامل ضرر و زیان خود دانسته و این موضوع را سد راه اشتغال و فعالیت‌های معدنی می‌خوانند؛ این در حالی است که اخذ استعلام از منابع طبیعی بسیار دشوار شده است که البته مباحث مطرح شده از سوی این سازمان نیز به پوشش های گیاهی سدهای خاکی و آبی برمی گردد؛ به نحوی که اگر پوشش گیاهی فقیر باشد، این سازمان فرسایش خاک را بهانه می کند.

وی افزود: منابع طبیعی در حوزه تسریع، تسهیل‌گری و صدور مجوز فعالیت‌های معدنی عملکرد ضعیفی داشته و معدن‌کاران برای انجام فعالیت‌هایشان با چالش‌های متعدد زیست‌محیطی و طبیعی مواجه هستند که این امر، موجب بی رغبت شدن معدن داران نسبت به کار عملیاتی در حوزه معدن می شود.

به گفته فرزاد مقدم، منابع طبیعی باید با معدنکاران همکاری بیشتری داشته باشد تا آنها هم بتوانند اقدامات لازم را برای جلوگیری از فرسایش خاک را انجام دهند، چراکه این همکاری می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و کوتاه شدن مدت زمان آن کمک کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر، واردات بی رویه سنگ های مصنوعی از چین، باعث تعطیلی نود درصد معادن سنگ شده و هم اکنون تعداد اندکی در این زمینه فعالیت دارند؛ این در حالی است که با توجه به اینکه حقوق دولتی معادن برای ماده هایی مثل ماده آهنی، مس و کرومیت طی سال های اخیر ده برابر شده است، این در حالی است که فروش ماده معدنی جوابگوی هزینه های استخراجی نیست چه برسد به اینکه درصدی را به دولت پرداخت کند.

فرزاد مقدم گفت: برای رفع مشکلات مطرح شده با دولت جلساتی برگزار شده؛ اما متاسفانه اقدام خاصی صورت نگرفته است؛ در حالیکه حداقل دولت می تواند واردات ماشین آلات را آسان کند و هر فردی که پروانه بهره برداری معدن دارد، بتواند با توجه به تناژ استخراج سالیانه اش، ماشین آلات وارد کند که هزینه های استخراجی آن کاهش پیدا کرده و کمک شایانی به معدن داران شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha