۱ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

تداوم واکنش ها به تجدید ارزیابی دارایی شرکتهای بورسی/ پایان سودسازی خیالی در برخی شرکتها

۲ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۰۲
کد خبر: 815406
تداوم واکنش ها به تجدید ارزیابی دارایی شرکتهای بورسی/ پایان سودسازی خیالی در برخی شرکتها

یک تحلیلگر ارشد بازار سرمایه با نگاهی متفاوت، تجدید ارزیابی شرکت‌ها را بررسی کرد و گفت: با به‌روز رسانی دارایی‌ها، دست دولت از جیب شرکت‌ها کوتاه می‌شود.

اقتصادآنلاین - رجا ابوطالبی: پیام الیاس کردی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص اثرات و اهداف تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکتهای بورسی گفت: تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکتهای بورسی، اتفاق ویژه اقتصادی نبوده و صرفا یک اتفاق حسابداری است که به معنای به‌روز رسانی دارایی‌ها در دفاتر شرکت‌ها بوده و سبب می شود تا فهم بهتری از درآمد و سود آوری آنها حاصل شود؛ ضمن اینکه افزایش درآمد تورمی که بعضا به حساب افزایش سودآوری شرکت‌ها نوشته می‌شود، اصلاح خواهد شد.

وی ادامه داد: فرض کنید شرکتی سال‌ها پیش، یک تاکسی به قیمت ۱۰ میلیون تومان خریداری کرده که آورده آن برای این شرکت، یک میلیون تومان است و حالا بعد از گذشت چند سال، درآمد آن از ۱ میلیون تومان به ۷ میلیون تومان افزایش یافته و این یعنی شناسایی سود ۷۰ درصدی برای آن مجموعه؛ در حالی که تجدید ارزیابی سبب می‌شود که ارزش اسمی تاکسی به قیمت روز خود نزدیک شود و قاعدتا درآمد و حاشیه سود شناسایی شده نیز، به واقعیت نزدیک‌تر خواهد شد.

به گفته کردی، در این صورت سود شرکت از ۷۰ درصد که نتیجه درآمد تورمی بوده و اتفاق اقتصادی خارق‌العاده در شرکت به شمار نمی رود، به ۳۵ درصد تقلیل پیدا خواهد کرد؛ این بدان معنا است که تجدید ارزیابی دارایی‌ها سبب می‌شود این سودسازی خیالی که شرکت‌ها ثبت می‌کنند از بین برود.

این تحلیلگر بورس گفت: کسانی که دنبال اجرای این طرح هستند، در تلاش برای کوتاه کردن دست دولت از جیب شرکت‌ها قدم برمی‌دارند؛ چرا که زمانی که دارایی و سود شرکتی که اکثرا دولتی هستند زیاد باشد، مقداری از آن به هر دلیلی بذل و بخشش خواهد شد؛ غافل از آنکه این افزایش سود صرفا ناشی از افزایش درآمد تورمی بوده است و فعالیت اقتصادی ایجاد نشده است. به بیان دیگر افزایش سرمایه، ارزش دارایی‌ها را به روز کرده که به وضوح نشان می‌دهد هیچ تناسبی بین سودآوری و ارزش آن زمین‌ها وجود ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha