۰ نفر

هشدار؛ آدرس خودر را سریع در این سایت ثبت کنید

۲ دی ۱۴۰۲، ۱:۳۰
کد خبر: 815281
هشدار؛ آدرس خودر را سریع در این سایت ثبت کنید

همه افراد موظف هستند آخرین نشانی خود را در سامانه ثبت احوال کشور ثبت کنند و بسیاری از خدمات دستگاه‌های دولتی و نهادها براساس آدرس ثبت شده در این سامانه ارائه می‌شود؛ بنابراین چنانچه شهروندان در نشانی محل سکونت خود تغییری ایجاد شد بر اساس قانون حتما باید این مساله را اعلام کنند.

بخ گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سازمان ثبت احوال کشور متولی مدیریت نشانی اشخاص حقیقی و ارائه آمار و گزارش‌های جابه‌جایی و مهاجرت مبتنی بر اطلاعات پایگاه نشانی ایرانیان است و با توجه به آثار مهم ثبت نشانی در سامانه سازمان ثبت احوال کشور تلاش شده شرایط تسریع و تسهیل این امر برای شهروندان فراهم شود.

همه نهادها و دستگاه‌ها براساس تصویب قانونی و به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور در مورد پایگاه نشانی قانونی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، موظفند آخرین استعلام نشانی افراد برای ارائه خدمات را از سازمان ثبت احول استعلام و دریافت کنند؛ بنابراین برای جلوگیری از هرگونه اختلال در خدمات‌رسانی، شهروندان باید آخرین نشانی خود را ظرف مدت ۲۰ روز به سازمان ثبت احوال کشور اعلام کنند.

شهروندان برای ثبت آدرس و نشانی جدید محل سکونت خود نیاز نیست که به سازمان ثبت احوال مراجعه کنند زیرا این کار از طریق مراجعه به درگاه اینترنتی سازمان ثبت احوال و ورود به سامانه اعلام تغییر نشانی ممکن است.

بسیاری از خدمات مانند استعلام بانک های عامل، راه و شهرسازی، پلیس راهنمایی و رانندگی و پست همچنین خدمات بسیاری از دستگاه‌ها و ادارات دولتی از طریق نشانی ثبت شده در ثبت احوال به متقاضیان ارائه می‌شود؛بنابراین آدرس باید به روز و مطابق با محل سکونت فعلی شهروندان باشد.

همچنین ثبت آدرس محل سکونت شهروندان در سامانه ثبت احوال مبنای بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های مسئولان و دستگاه‌های اجرایی برای آموزش، بهداشت، میزان مهاجرت‌پذیری و مهاجرت فرستی، اشتغال و بیکاری، آمار مختلف اقتصادی و ابعاد امنیتی است که با تجزیه و تحلیل داده‌های آن تصمیم گیری را برای مسئولان تسهیل می‌کند.

تغییر نشانی خود را اعلام کنید

با توجه به قانون الزام تخصیص شماره ملی و کد پستی و آیین نامه مربوط به آن که مصوبه جلسه یازدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات و نیز ماده ۶۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است، همه افرادی که آدرس محل سکونت آنها تغییر می‌کند باید به تارنمای ثبت احوال به نشانی www.sabteahval.ir یا سامانه سهیم sahim.sabteahval.ir مراجعه و مراحل مربوط به تغییر نشانی خود را انجام دهند تا از هرگونه مشکل احتمالی در ارائه خدمات به آنها جلوگیری شود.

ملاک نشانی افراد برای برخورداری از خدمات اداری و دولتی، نشانی ثبت شده در پایگاه سازمان ثبت احوال است

افرادی که نشانی ثبت شده ندارند، نشانی خود را ثبت کنند

مطابق قانون چنانچه نشانی محل سکونت هر یک از هموطنان تغییر کند یا ثبت نشده باشد، باید به منظور تسهیل در این امر و کاهش رفت و آمدها و جلوگیری از مشکلات در ارائه خدمات، نشانی جدید خود را در سامانه تغییر نشانی در پایگاه اطلاع رسانی ثبت احوال ثبت کنند زیرا خدمات دستگاه‌های مختلف نیز براساس نشانی ثبت شده در این سامانه ارائه می‌شود و دستگاه‌ها موظف هستند آخرین استعلام نشانی افراد برای ارائه خدمت را از سازمان ثبت احول دریافت کنند.

ملاک نشانی افراد برای برخورداری از خدمات اداری و دولتی، نشانی ثبت شده در پایگاه سازمان ثبت احوال است و برای هر فرد ایرانی در کنار کد ملی وی آخرین نشانی ثبت شده در سامانه استعلام و ملاک عمل قرار می‌گیرد.

ثبت نشانی رایگان است

شهروندان می‌توانند برای اعلام تغییر آدرس و کدپستی خود به سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان (سهیم) به آدرس www.sahim.sabteahval.ir مراجعه و ظرف مدت کمتر از پنج دقیقه به صورت رایگان اقدام کنند.

مراحل ثبت تغییر نشانی در سامانه ثبت احوال

مرحله نخست، مراجعه شهروند به سامانه اعلام تغییر نشانی و ورود شناسه کارت ملی، تاریخ تولد، شماره همراه و تلفن ثابت است و مرحله بعد دریافت پیامک کد کنترلی از طریق تلفن همراه و ورود آن در سامانه است. مرحله دیگر شامل ورود کد پستی جدید و زمان شروع سکونت است. بعد از آن مراحل دیگر شامل نمایش شرح نشانی توسط سامانه از طریق ارتباط با پایگاه شرکت پست و تأیید یا رد نشانی قرار دارد همچنین دریافت پیامک تایید در صورت تایید نشانی و پیگیری مغایرت از طریق درگاه شرکت پست توسط متقاضی در صورت رد نشانی نمای داده می‌شود.

پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور در مورد پایگاه نشانی قانونی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید و بر اساس بند الحاقی ۵ تبصره ۱۰؛ در راستای اجرای پایگاه اطلاعات مکان اقامت اشخاص حقیقی موضوع ماده(۱۰) قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی، سازمان ثبت احوال کشور مکلف است امکان ثبت برخط و به روزرسانی نشانی قانونی همه اشخاص حقیقی را با لحاظ کلیه الزامات امنیتی بر روی این پایگاه فراهم کند و سازمان ثبت احوال باید از طریق تبادل اطلاعات و برقراری خدمات الکترونیکی نسبت به ارائه این نشانی‌های قانونی به همه دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی اقدام کند.

سامانه ثبت و تغییر نشانی ثبت احوال از سال ۱۳۷۶ با توجه به قانون اختصاص شماره ملی، کد ملی و کد پستی که همه دستگاه‌ها ملزم به استفاده از اطلاعات پایگاه جمعیتی ثبت احوال بودند، مطرح بود و سرانجام در دی سال ۱۳۹۷به مناسبت روز ملی ثبت احوال و یکصدومین سال تاسیس این سازمان آغاز به کار کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha