۳ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

پیشنهاد واردات ۴ میلیون دستگاه خودرو توسط ایرانیان مقیم خارج/ «منظور» سیگنال گرانی خودرو را داد 

۲ دی ۱۴۰۲، ۹:۲۵
کد خبر: 815244
پیشنهاد واردات ۴ میلیون دستگاه خودرو توسط ایرانیان مقیم خارج/ «منظور» سیگنال گرانی خودرو را داد 

دبیر سابق انجمن واردکنندگان خودرو گفت: ۸ میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند که اگر از این تعداد، ۴ میلیون نفر اراده کرده و یک ماشین برای اقوامشان به داخل کشور ارسال کنند، ۴ میلیون دستگاه خودرو وارداتی خواهیم داشت. 

اقتصادآنلاین - فاطمه جوادی: مهدی دادفر، کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر معایب اختصاص ۲ تا ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو گفت: ما هم معتقدیم که تخصیص ارز آن هم ارز دولتی برای واردات خودرو کار درستی نیست، چراکه ارز خزانه محدود است و دولت پولی ندارد، بنابراین باید اجازه دهند مردم خودرو را با منشاء ارز کاملا خارجی بدون انتقال ارز وارد کنند.

وی افزود: تنها راه التیام این زخم ملتهب در صنعت خودروی ایران، واردات با ارز منشا خارجی است و راه دیگری جز این وجود ندارد.

دادفر تصریح کرد: اصولا واردات خودرو به ارز هنگفتی نیاز ندارد، شاید در ابتدا حداکثر یک میلیارد و دویست میلیون دلار نیاز باشد که با این مبلغ و سقف ۲۰ هزار دلاری که برای واردات وجود دارد، می‌توان ۶۰ هزار دستگاه خودرو وارد کرد؛ اما باید توجه داشت که این تعداد خودرو بازار ما را اشباع می‌کند، به همین دلیل است که خیلی‌ها علاقه ندارند این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: دو ماه پیش تقاضا برای خرید خودرو وجود داشت، اما روند واردات که آغاز شد، بازار به سمت رکود رفت و الان مردم برای خرید و فروش خودرو رغبت خاصی ندارند و هنوز هم فکر می‌کنند که واردات به دست دولت انجام خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: وقتی مسئولان چنین صحبت‌هایی می‌کنند که پول نداریم، به بازار سیگنال می‌دهند که از واردات خبری نیست و به تبع آن هم قیمت‌ها رشد می‌کند که این کار از منظر اقتصاد خودرویی درست نیست. 

دادفر درخصوص صحبت‌های علی‌آبادی، وزیر صمت مبنی بر این که مشکل ارزی برای واردات خودرو نداریم نیز، گفت: سوال اینجا است که رییس سازمان برنامه و بودجه که با بانک مرکزی هماهنگ است، درباره میزان ارز اطلاع دقیق و اختیارات لازم را دارد یا وزیر صمت، این درحالی است که کل ارز موضوع صنعت تجارت خودرو کشور ۹ میلیارد دلار بوده که تا اوایل آبان ماه بالغ بر هفت و نیم میلیارد دلار از آن برای واردات قطعات و غیره هزینه شده و یک و نیم میلیارد تومان مانده که وزیر صمت این را به تولید اختصاص دهد یا واردات، آن هم در شرایط که پایان سال است و کسری بودجه وجود دارد.

وی اظهار داشت: کاش دولت به نتیجه برسد که واردات خودرو را بدون انتقال ارز از داخل آزاد بگذارد. 

دبیر سابق انجمن واردکنندگان خودرو گفت: سالها است که می‌گوییم واردات خودرو برای همه ایرانیان بالای ۱۸ سال با کارت ملی آزاد شود و مردم آزادی تصمیم‌گیری برای داشتن یک خودرو با قیمت مناسب و با استفاده از ارز با منشاء خارجی را داشته باشند؛ اما به این توجهی نمی شود.

دادفر بیان کرد: ۸ میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور داریم، از این ۸ میلیون نفر تقریبا ۵۰ نفر در میان هزار نفر اول سرمایه‌دار دنیا هستند که افراد بسیار شاخصی هستند. اگر از این تعداد ۴ میلیون نفر اراده کنند و یک ماشین برای اقوامشان به داخل کشور ارسال کنند، ۴ میلیون و یا اصلا نصف این تعداد یعنی ۲ میلیون دستگاه خودرو وارداتی خواهیم داشت.

به گفته وی، باید ببینیم آیا می‌خواهیم انحصار در بازار را از بین ببریم یا نه، مجلس نشان داد که مصمم است، دولت هم در ابتدا تمایل نشان داد اما بعد راه را گم کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 0
    دبیر سابق نادان کودن به نظر تو یک میلیلرد ودیست پول نیست واقعا کی تورا دبیر کرد
  • چون رفاه مردم رانمیخان IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 0
    چون رفاه مردم رانمیخان
  • keiwan IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 0
    همش بازی مافیا خودرویی هست آدرس غلط ندین ، نمیخوان بازارشون کساد بشه الانم رکوده که انتخابات تموم شه بعدش دیگه از وادات خبری نیست و قیمت ها میترکه
  • م.ن IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 0
    الان با آمدن خودروهای برقی خودرو سازان خودروهای بنزینی در خارج مورد تغییر و تحول قرار گرفته اند حتی مردم هم عجله دارند ماشین بنزینی خود را به فروش برسانند قبل از اینکه بی ارزش شوند. سرمایه گذاری در صنعت و واردات خودروهای بنزینی ضرر است و آشغال خریدن است.
  • سعید IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 0
    دولت راه را گم نکرد خودش رو زده به کوچه علی چپ، چون خود دولت بزرگترین سهام دار خودرو سازی است با دارو دستش مثل میر سلیم و .....
  • محمدی IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 0
    اگر با منشا ارز خارجی هم خودرو وارد شود ، در نهایت این خودرو بفروش رسیده و وارد کننده خودرو ، مبلغ دریافتی را به ارز تبدیل کرده و به خارج کشور خواهد برد فقط دولت از حقوق گمرکی جا خواهد ماند ، تنها راه اینکه خودرو وارداتی با منبع ارز خارجی ، فقط بنام وارد کننده سند بخورد و تا چهار سال هم حق انتقال نداشته باشد ، عوارض گمرکی نیز نصف گرفته شود و بیمه نامه فقط بنام وارد کننده و با حضور وی و با ارائه کارت ملی صادر شود ، با سپاس .
  • فرزند ایران US ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 0
    آقا ناموسا شما دیگه بااین همه دروغ هاتون دست سهله پاهای پینوکیو روهم از پشت بستین . اگه کسری بودجه بود چای دبش به این راحتی اختلاس ارزی. ۳میلیارد و ۳۷۰میلیون دلاری نمی‌کرد. اگه کسری بودجه داشتیم امسال خاوری و هلدینگ یاس و زر ماکارونی و سایپا ؛ ایران‌خودرو و۱۰تن شمش طلا رو ترکیه به همین راحتی نمی‌خوردن‌ یه آب هم از روش .
  • GB ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 0
    ببینید چقدر گرفت که این سیگنال و داد، سودش کجاست ......
  • فرانرز IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    در ج.ا. حرف اول را همان ها میزنند که از پشتوانه سپهر آهنین حمایت میشوند همان مافیایی که مملکت را نمی خواهند رشد کند همان کاسبان تحریم که با رانت سیستماتیک پیش میروند و در این باره دست مردم کوتاه است
  • محمد زاده US ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    به اقای منظور با سواد بگویید این خودروهای بی کیفیت چینی با ارز وارد میشوند و در سوله ها مونتاژ میگردند یا با ماچ وارد میشود اگر قراره من پول بدم و خودرو سوار بشوم چرا خودرو ژاپنی و کره ای و اروپایی سوار نشوم چون شماها در قضیه چین که خاین به ایران است ذینفع هستند و حتما پورسانتی نصیبشان میشود
  • Parsa IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    خودرو مافیاداره واجازه این کارو نمیدن
  • دولت IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    اگر بخواهیم بررسی کنیم ب این نتیجه می رسیم که دولت های ایران ب جزئ یکی دوتا . با این همه در امد نفتی و ارزی بی عرضه ترین و بی مدیریت ترین و بی استقلال ترین دولت های جهان بوده اند .
  • هادی صبیحی IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    اولا مونتاژکاران داخلی ورشکست میکنند دوما واردکنندگان بزرگ ضرر میکنند